Klassekampen.no
Mandag 11. desember 2017
Ola Kvernberg & Gjengen: Kvernberg markerte seg først med swing-jazz, og ble deretter student ved NTNUs Jazzlinje. Senere har han bl.a. markert seg som solist for Trondheim Jazzorkester. Foto: André Løyning
Dynamiske drivere

Album

Ola Kvernberg

«Steamdome»

Grappa/Musikkoperatørene

HHHHHI

De senere årene har fiolinisten Ola Kvernberg blant annet markert seg som en dyktig filmkomponist, noe som har skaffet ham både Amanda- og Kanonpriser. Det er nettopp det lett cineastiske som preger musikken på nye «Steamdome», som også berører både jazzrock, progrock og groovy fusion.

Dette er instrumentalnumre med dynamisk driv, med dyktige utøvere som drar lasset i samme retning. Selv spiller Kvernberg blant annet fiolin, bratsj, gitar, theremin, trommer, perkusjon, Hammond-orgel og trøorgel. Videre medvirker Øyvind Blomstrøm på elektrisk gitar, baryton-gitar og steel-gitar, mens Nikolai Hængsle fra Trondheim Jazzorkester spiller orgel. Samtidig er «Steamdome» fremfor alt et album og verk som er bygd opp rundt det perkussive, noe som understrekes ved bruken av hele tre trommeslagere: Erik Nylander, Hans Hulbækmo og Børge Fjordheim.

Det betyr likevel ikke at de ti sporene er rytmisk overlesset. Snarere tvert imot: Dette er hele veien musikk i sunn og spent balanse, der det stemningsskapende, det medrivende og det lekent kreative står godt til hverandre. Der forgjengeren, den svært fine «Mechanical Fair» (2014), først og fremst utforsket lyden av strykere, gir «Steamdome» oss en mer organisk rockepakke.

Åpningsprologen sender tankene til Terje Rypdal og hans Chasers. «And Now» og «Caterpillar» byr på buktende space funk-rytmer, solide solopartier for fiolin, gitar og orgel, og en kollektiv puls som tar godt grep. Fela Kuti, Weather Report og Jean Luc Ponty kan være noen referansepunkter, men også den europeiske kunstrock-scenen fra 70-tallet, der fans av både Gentle Giant, Kraan, Achim Reichel og Camel vil ha en hel del å hente. Det samme gjelder tilhengere av Motorpsycho, skulle jeg tro.

Selv omtaler Kvernberg den nye musikken sin som «mer grenseløs og skamløs enn tidligere prosjekter jeg har gjort». Og legger til: «Der mye av det jeg har gjort før har kanskje appellert til et dedikert lyttende publikum, er ‘Steamdome’ i mye større grad en fysisk opplevelse.» Det virker som en rimelig konklusjon, samtidig som albumet definitivt fungerer i både høyttalere og hodetelefoner.

Om vi regner med innspillingene med Ola Kvernberg Trio og Hot Club de Norvège, er dette Kvernbergs niende album under eget navn. Og han fortsetter å imponere, 17 år etter den kritikerroste debuten. I det hele tatt er han en interessant musiker, komponist og produsent. Ikke bare i kraft av den store spennvidden i musikken, men også i den kraften og kvaliteten som hver ny utgivelse understreker og bekrefter.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 19. desember 2017 kl. 09.14

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk