Klassekampen.no
Mandag 4. desember 2017
Thea Hvistendahl: Regisserte Karpe Diem-videoen til «Den islamske elefanten» og var en av tre regissører på «Attitudeproblem». I tillegg har hun laget videoer for bl.a. Olefonken, Kaja Gunnufsen, Yoga Fire og Eye Emma Jedi. Foto: Andreas Bjørseth
En helt egen sjanger
Etter sju kraftfulle låter/videoer, en utsolgt turné og tre Spektrum-kvelder, er det nå tid for fire kinodager med Karpe Diem og «Adjø Montebello».

Thea Hvistendahl

Regi/manus på «Adjø Montebello»

musikkfilm

Hvor tidlig i Montebello-prosjektet ble film besluttet – og når ble du koblet på som regissør/manusforfatter og hva var dine opprinnelige ideer?

– Planen om en stor avslutning har vært der fra før prosjektet ble lansert, og jeg ble koblet på i fjor høst. Jeg visste umiddelbart at jeg ikke var interessert i å lage en klassisk konsertfilm med intervjuer backstage, OB-buss og rigg av scenen, da det verken er min sjanger eller noe jeg synes passet prosjektet. Jeg visste også at vi ikke kunne lage en ren fiksjonsfilm med spillefilmdramaturgi, da dette på mange måter ville slått i hjel den helt sentrale livedelen av filmen. Så vi har funnet frem til en slags egen sjanger midt mellom disse to polene. I tillegg har vi jo alle mye erfaring med musikkvideo og har tatt med noe av det språket inn i det visuelle.

Hva slags film er det blitt?

– En hybridfilm i Karpe sin ånd. En utbygging av Montebellouniverset som gir seeren stor underholdningsverdi. Vi blander alt fra musikkvideo, drama, live-opptak, animasjon og spenningsfilm.

Har andre musikk/konsert-filmer eller dokumentarer vært til inspirasjon i dette arbeidet?

– Vi har ikke klart å finne noen direkte sammenliknbare filmer til sjangeren, men har tatt med inspirasjon fra blant annet en Kent-dokumentar og fra fiksjonsfilmer som Nolans «Batman»-filmer, «Fight Club» og «Romeo + Juliet».

Montebello-prosjektet må sies å være temmelig helhetlig, det visuelle og videoene inkludert. Hvordan arbeider man fram mot dette samlede uttrykket, og hvilken del har dere regissører i prosessen?

– Det helhetlige står Karpe for da de fra starten av har tatt med seg noen bindende elementer inn i prosjektet, som så har blitt videreutviklet i samarbeid med de forskjellige regissørene. Karpe kommer nok ofte selv med grunnideen om hva som skal formidles og hvilken følelse de vil skape, men regissøren bidrar med flere ideer og hvordan det hele skal visualiseres. Så for meg har det vært en veldig fruktbar prosess.

Hvor lytter du helst til musikk og hvor handler du musikk?

– Jeg lytter helst på headphones på korte og lange reiser, og jeg handler nok ikke musikk så mange andre steder enn via Spotify pluss en vinyl i ny og ne.

Hva slags framtid har albumformatet?

– Forhåpentligvis en lang framtid, da det å lytte på album i ett strekk er en helt annen opplevelse enn å bare skippe fra låt til låt. Albumene må bli her for alltid!

Hva er den neste konserten du skal få med deg?

– Jeg skal i hvert fall se Kendrick Lamar i Telenor Arena 2. mars.

Hvilken ny artist vil du skryte litt av?

– To artister som begge kommer med nytt album veldig snart. Hubbabubbaklubb og Gundelach. Jeg har hørt begge skivene og de er dødsbra! Også vil jeg skryte litt av Sigrid fordi jeg synes hun er så kul. Og Linni. (Vet ikke om alle disse sorterer under «nye», men jeg føler det.)

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 19. desember 2017 kl. 09.01
Mandag 18. desember 2017
AlbumBig Sean & Metro Boomin«Double or Nothing»G.O.O.D. Music/Island/UniversalHHHHJIFornøyelig slipp fra USAs kanskje aller...
Mandag 18. desember 2017
Southern SoulRobert Finley har en stemmeprakt som gjør at folk bare må holde stilt og følge med. Mitt første møte med musikken til denne for meg ukjente artisten, var via en såkalt pre-cd på bilstereoen. Åpningskuttet «Get...
Mandag 18. desember 2017
Rundt forrige århundreskifte gikk en flokk sauer seg vill i Seljord. Vi dro hjem til Annbjørg Lien for å nøste opp den merkverdige musikalske sommerfugleffekten hendelsen utløste.
Mandag 18. desember 2017
GjestespillEn av få «julesanger» som setter meg i rett stemning er «Driving Home for Christmas». Chris Reas tekstlinjer tar tak, for man blir litt bløt sånn like oppunder jul. Men...
Mandag 18. desember 2017
Etter over 20 år i gamet er tiden kommet for solokonsert.
Mandag 18. desember 2017
Europas ledende jazzselskap er mer enn norsk musikk, men det var her det begynte for alvor.
Mandag 18. desember 2017
«American Epic» er årets reutgivelse, og markerer kanskje også slutten på en epoke som mye av den samme roots-musikken var med på å starte.
Mandag 18. desember 2017
Julestemning er noe annet. Her handler det om mystikken og forundringen: Messiaen og hans «Tjue blikk på ­Jesusbarnet».

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk