Fredag 1. desember 2017
FOR ENKELT: – Å snakke om rosetogene er en enkel måte å undervise om 22. juli på. Da unngår man å tråkke noen på tærne, sier skolebokforfatter Lise Granlund.
Skolebokforfatter vil vise lærere hvordan de kan undervise om Breiviks motivasjon og ideologi:
Vil bryte 22. juli-tabu
Norske elever lærer om samhold og rosetog når 22. juli er tema. Lise Granlund mener skolen også må undervise i Anders Behring Breiviks radikalisering.

UTDANNING

Hva skjedde 22. juli 2011?

Mange lærere kvier seg for å gå inn i spørsmålet og diskutere terroren med elevene. I flere lærebøker behandles ikke temaet overhodet.

– Spørsmålet om hvorfor det skjedde er like viktig, men det er det ikke blitt snakket mye om i skolen, sier Lise Granlund, skolebokforfatter og lærer ved Rosenvilde videregående skole i Akershus.

Under Holbergprisens lærerseminar på Litteraturhuset i Bergen i dag vil hun problematisere fraværet av en 22. juli-undervisning som tør å ta tak i det ubehagelige og kontroversielle.

For i norske klasserom er det rosetog, samhold og mantraet «mer demokrati, mer åpenhet» som har dominert fortellingen om det dødeligste angrepet i Norge siden andre verdenskrig.

Granlund har selv satt sammen et undervisningsopplegg der tema er Anders Behring Breiviks radikalisering forut for at han tok livet av 77 mennesker på Utøya og i regjeringskvartalet.

Fakta

22. juli-undervisning:

• «Hvordan undervise om Anders Behring Breivik og 22. juli?» er et av temaene på lærerkonferansen som i dag arrangeres av Holbergprisen i skolen og Fritt Ord-konkurransen i Bergen.

• Tidligere har forskere slått fast at undervisningen om 22. juli er apolitisk og fokuserer på samholdet etter terroren.

• Det finnes foreløpig ingen gjennomgang av hvordan skolebøker behandler 22. juli.

– Må se på samtida

– Å snakke om rosetogene er en enkel måte å undervise om 22. juli på. Det er mindre kontroversielt enn å snakke om Breivik og handlingene hans. Da unngår man å tråkke noen på tærne, sier Granlund.

I 2015 publiserte forskerne Marie von der Lippe og Trine Anker sine funn fra intervjuer med 100 elever i videregående skole og fastslo at «elevene i liten grad har fått anledning til å arbeide med 22. juli-tematikker».

I den grad terroren har vært tema i undervisningen, har man fokusert på en nasjon i sorg og samhold. Verken «Breiviks handlinger, ideologi, motiver eller bakgrunn har vært behandlet», ifølge elevene.

Forskerne pekte på risikoen for at historien om 22. juli-terroren dermed blir redusert til en enkelthendelse og en gal manns verk.

– Det er viktig at elever ikke bare skal forstå Adolf Hitler som høyreekstrem, men at de også ser på sin egen samtid. Mange elever møter jo på høyreekstreme ytringer og holdninger på internett, argumenterer Granlund.

Problemet er ikke nødvendigvis at det undervises for lite i ideologi, radikalisering og terror, tror læreren.

– Det snakkes masse om det i samfunnsfagene, for eksempel. Men det er ikke blitt knyttet sammen med undervisningen om 22. juli og Breiviks ideologi.

Vil forklare Breivik

Lærerseminaret arrangeres i forbindelse med morgendagens Holberg-debatt «Propaganda, Facts and Fake News».

Holbergprisen i skolen og Fritt Ord-konkurransen har invitert Granlund til lærerseminaret fordi hun sammen med Silje Erdal har behandlet 22. juli-terroren og Breiviks ideologi i en skolebok om sosiologi og sosialantropologi.

– Vi starter boka vår med å prøve å forstå Breiviks handlinger ut fra flere ulike perspektiv, sier Granlund og påpeker at boka viser at tida før og etter 22. juli ikke bare var og er preget av harmoni, men løfter fram hva som splitter det norske samfunnet.

Det legges opp til at elevene skal undersøke måter å forklare og forstå Breivik. Den første forklaringsmodellen elevene studerer, ser på bakgrunn, oppvekst og psykologiske årsaksforklaringer. Den andre modellen tar for seg ekstremisme og radikalisering, og setter Breiviks ideologiske bakgrunn i kontekst med blant annet radikaliseringen hos de to bærumsøstrene som vervet seg til IS.

Granlund håper tabuet i skolen rundt 22. juli er blitt mindre siden Anker og von der Lippes forskningsfunn.

– Nå har det gått såpass lang tid at det sannsynligvis ikke sitter like mange som er direkte berørt i klasserommet. Det kan gjøre det lettere for lærerne å snakke om dette.

yngvildt@klassekampen.no

Lørdag 23. juni 2018
Minst én av fire elever ved St. Sunniva skole går på kulturskolen, mens andelen er 0 ved andre skoler i Oslo. – Vi må ta skeivfordelingen på alvor, sier Anders Rønningen i Norsk kulturskoleråd.
Fredag 22. juni 2018
I bydel Sagene i Oslo går rundt én av fire elever på kultur­skolen. På Stovner er andelen én av tjue.
Torsdag 21. juni 2018
Pedagogikkforsker Kirsten Sivesind mener de nye læreplanene i norsk skole er altfor ­opptatt av å teste elevene.
Onsdag 20. juni 2018
Både Vårt Land og Dagsavisen går trolig på milliontap i årets fordeling av pressestøtten. Nå skal de gjøre seg mindre avhengig av statlige midler.
Tirsdag 19. juni 2018
Opposisjonen på Stortinget er kritiske til at Lovdata tar 12.500 kroner for tilgang til alle høyesterettsdommer på nett. – Vi ber regjeringen utrede hva det vil koste å få tjenesten gratis, sier Jenny Klinge (Sp).
Mandag 18. juni 2018
Litteratur- og ­kulturdelen i engelskfaget skal reduseres. Professor Aud Solbjørg Skulstad frykter at tanken om engelsk som et dannelsesfag er i ferd med å forsvinne.
Lørdag 16. juni 2018
Jakob Weidemann lot seg tydelig begeistre av modernismens helter. I en ny utstilling følger vi hans reise fra prøvende aktmaler til abstraksjonens pioner.
Fredag 15. juni 2018
Skal Høyesteretts avgjørelser være gratis tilgjengelig på nett? Det er kjernen i en konflikt mellom Lovdata og ytringsfrihetsaktivister.
Torsdag 14. juni 2018
Frustrasjonen over de store forlagenes markedsmakt vokser. Arve Juritzen og flere andre mindre forleggere opplever at det ikke er likebehandling.
Onsdag 13. juni 2018
Nesten halvparten av barne- og ungdomsbøkene som løftes fram som nye og populære på Ark.no, kommer fra eierforlaget Gyldendal.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk