Fredag 1. desember 2017
FOR ENKELT: – Å snakke om rosetogene er en enkel måte å undervise om 22. juli på. Da unngår man å tråkke noen på tærne, sier skolebokforfatter Lise Granlund.
Skolebokforfatter vil vise lærere hvordan de kan undervise om Breiviks motivasjon og ideologi:
Vil bryte 22. juli-tabu
Norske elever lærer om samhold og rosetog når 22. juli er tema. Lise Granlund mener skolen også må undervise i Anders Behring Breiviks radikalisering.

UTDANNING

Hva skjedde 22. juli 2011?

Mange lærere kvier seg for å gå inn i spørsmålet og diskutere terroren med elevene. I flere lærebøker behandles ikke temaet overhodet.

– Spørsmålet om hvorfor det skjedde er like viktig, men det er det ikke blitt snakket mye om i skolen, sier Lise Granlund, skolebokforfatter og lærer ved Rosenvilde videregående skole i Akershus.

Under Holbergprisens lærerseminar på Litteraturhuset i Bergen i dag vil hun problematisere fraværet av en 22. juli-undervisning som tør å ta tak i det ubehagelige og kontroversielle.

For i norske klasserom er det rosetog, samhold og mantraet «mer demokrati, mer åpenhet» som har dominert fortellingen om det dødeligste angrepet i Norge siden andre verdenskrig.

Granlund har selv satt sammen et undervisningsopplegg der tema er Anders Behring Breiviks radikalisering forut for at han tok livet av 77 mennesker på Utøya og i regjeringskvartalet.

Fakta

22. juli-undervisning:

• «Hvordan undervise om Anders Behring Breivik og 22. juli?» er et av temaene på lærerkonferansen som i dag arrangeres av Holbergprisen i skolen og Fritt Ord-konkurransen i Bergen.

• Tidligere har forskere slått fast at undervisningen om 22. juli er apolitisk og fokuserer på samholdet etter terroren.

• Det finnes foreløpig ingen gjennomgang av hvordan skolebøker behandler 22. juli.

– Må se på samtida

– Å snakke om rosetogene er en enkel måte å undervise om 22. juli på. Det er mindre kontroversielt enn å snakke om Breivik og handlingene hans. Da unngår man å tråkke noen på tærne, sier Granlund.

I 2015 publiserte forskerne Marie von der Lippe og Trine Anker sine funn fra intervjuer med 100 elever i videregående skole og fastslo at «elevene i liten grad har fått anledning til å arbeide med 22. juli-tematikker».

I den grad terroren har vært tema i undervisningen, har man fokusert på en nasjon i sorg og samhold. Verken «Breiviks handlinger, ideologi, motiver eller bakgrunn har vært behandlet», ifølge elevene.

Forskerne pekte på risikoen for at historien om 22. juli-terroren dermed blir redusert til en enkelthendelse og en gal manns verk.

– Det er viktig at elever ikke bare skal forstå Adolf Hitler som høyreekstrem, men at de også ser på sin egen samtid. Mange elever møter jo på høyreekstreme ytringer og holdninger på internett, argumenterer Granlund.

Problemet er ikke nødvendigvis at det undervises for lite i ideologi, radikalisering og terror, tror læreren.

– Det snakkes masse om det i samfunnsfagene, for eksempel. Men det er ikke blitt knyttet sammen med undervisningen om 22. juli og Breiviks ideologi.

Vil forklare Breivik

Lærerseminaret arrangeres i forbindelse med morgendagens Holberg-debatt «Propaganda, Facts and Fake News».

Holbergprisen i skolen og Fritt Ord-konkurransen har invitert Granlund til lærerseminaret fordi hun sammen med Silje Erdal har behandlet 22. juli-terroren og Breiviks ideologi i en skolebok om sosiologi og sosialantropologi.

– Vi starter boka vår med å prøve å forstå Breiviks handlinger ut fra flere ulike perspektiv, sier Granlund og påpeker at boka viser at tida før og etter 22. juli ikke bare var og er preget av harmoni, men løfter fram hva som splitter det norske samfunnet.

Det legges opp til at elevene skal undersøke måter å forklare og forstå Breivik. Den første forklaringsmodellen elevene studerer, ser på bakgrunn, oppvekst og psykologiske årsaksforklaringer. Den andre modellen tar for seg ekstremisme og radikalisering, og setter Breiviks ideologiske bakgrunn i kontekst med blant annet radikaliseringen hos de to bærumsøstrene som vervet seg til IS.

Granlund håper tabuet i skolen rundt 22. juli er blitt mindre siden Anker og von der Lippes forskningsfunn.

– Nå har det gått såpass lang tid at det sannsynligvis ikke sitter like mange som er direkte berørt i klasserommet. Det kan gjøre det lettere for lærerne å snakke om dette.

yngvildt@klassekampen.no

Onsdag 13. desember 2017
Bokhandelkjeden Norli har nesten sluttet å kjøpe inn bøker i store volum. – Dette er dramatisk, mener litteratur­sosiolog Cecilie Naper.
Tirsdag 12. desember 2017
NRK har mistet hver femte daglige radiolytter etter slukkingen av FM-nettet.
Mandag 11. desember 2017
Norsk-amerikansk litteraturfestival har betalt opptil 50.000 kroner i honorar til utenlandske deltakere. – Det må bli slutt på dugnadsånden i Festival-Norge, mener arrangør Frode Saugestad.
Lørdag 9. desember 2017
John Leirvaag i Norsk Tjenestemannslag mener Kulturdepartementet bør stole mer på egne byråkrater framfor å øke ­bruken av private konsulenter.
Fredag 8. desember 2017
Konsulentbruken har skutt i været siden Høyre overtok Kulturdepartementet. Arbeiderpartiet etterlyser økt politisk handle­kraft framfor flere utredninger.
Torsdag 7. desember 2017
Full mobilisering fra teaterfeltet ga uttelling for teatervitenskap i Bergen. I stedet mister historie en stilling.
Onsdag 6. desember 2017
Foreningen for statsstipendiater protesterer mot at Høyres kulturminister Helleland (H) ikke vil utnevne nye statsstipender i år. Den ber Stortinget sørge for at regjeringen snur.
Tirsdag 5. desember 2017
Norske medie­bedrifter anklager Altibox og andre tv-distributører for å innkassere flere hundre millioner kroner i moms­fritak som de ikke skulle hatt. Men Finansdepartementet ønsker ikke engang å utrede saken.
Mandag 4. desember 2017
SAK-satsingen skulle hindre fragmentering av fagfelt på universitets- og høyskolenivå. Men for noen fag førte samarbeid til nedbygging. – Jeg kan ikke detaljstyre universtitetene, svarer kunnskapsministeren.
Lørdag 2. desember 2017
Menn som trakasserer kvinner, er gjerne­ autoritære og har machiavelliske trekk, viser forskning. Er det på tide å ta #metoo til divanen?

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk