Torsdag 23. november 2017
RETROSPEKTIV: – Jeg var mye smartere da jeg var 18 år enn jeg er i dag, sier Marina Abramovic, som gjester Henie Onstad Kunstsenter med utstilling og en ny bok med notater og skisser.
Marina Abramovics retrospektive utstilling «The Cleaner» åpner på Henie Onstad i morgen:
– Jeg er blitt et hinder
Kroppen har alltid vært Marina Abramovics viktigste redskap. Men da kjendis­statusen begynte å komme i veien for kunstverkene, måtte hun endre strategi.

kunst

– For meg er ikke kunst en luksus, men en nødvendighet, sier Marina Abramovic.

Den serbiske kunstneren, som har erklært seg selv performancekunstens bestemor, sitter omgitt av journalister og fotografer på Henie Onstad Kunstsenter på Høvik.

Hun er her for å åpne sin retrospektive utstilling «The Cleaner». I den anledning har kunstsenteret innkalt til en pressekonferanse – et relativt sjeldent fenomen i kunstverdenen generelt, men kanskje i performancekunstverdenen spesielt.

Men etter å ha trukket 750.000 mennesker til «The Artist is Present» ved The Museum of Modern Art (Moma) i New York i 2010 og 110.000 til performanceverket «512 hours» ved Serpentine Gallery i London fire år seinere, bør det ikke lenger herske noen tvil om at Marina Abramovic er en superstjerne.

Eller med ordene til Henie Onstads kurator Lars Mørch Finborud: «Kanskje den største kunstneren vi noen gang har presentert.»

Fakta

Marina Abramovic:

• Serbisk kunstner og pioner innen performancekunst, født 1946 i Beograd.

• Sentralt i hennes kunstnerskap står en utprøving av smertegrenser, der publikum gjerne involveres i arbeidene.

• Den retrospektive utstillingen «The Cleaner» åpnet 8. februar ved Moderna Museet i Stockholm og har siden gjestet Louisiana Museum of Modern Art utenfor København. I morgen åpner utstillingen på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden utenfor Oslo.

Brød i galleriet

Hun har vandret 2500 kilometer langs den kinesiske mur, hun har latt publikum skjære i kroppen hennes, og hun har stirret dem inn i øynene i time etter time, dag etter dag, måned etter måned. Marina Abramovic har alltid vært tungt investert i sine arbeider – med både kropp og sinn. For henne er skapelsesprosessen viktigere enn resultatet når det kommer til kunst. I sine memoarer siterer Abramovic kunstneren Yves Klein på at maleriene kun er asken fra kunsten hans.

Men når «The Cleaner» nå gjester Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden, vil den snart 71 år gamle kunstneren selv glimre med sitt fysiske fravær i utstillingslokalene. Utstillingen baserer seg nemlig på tegninger, malerier, filmer, installasjoner og gjenoppføringer av hennes tidligere performance-verk, utført av innleide kunstnere. At fokus dermed flyttes fra prosess til resultat, finner ikke Abramovic problematisk:

– Jeg har allerede gått gjennom prosessene da jeg skapte disse verkene, så bildene og videoene er dokumentasjoner på disse prosessene. Det er den eneste måten publikum i ettertid kan oppleve dem på, sier Abramovic til Klassekampen da vi får femten minutter alene med henne.

– Men vil du da si at denne utstillingen er mer en dokumentasjonsutstilling enn en kunstutstilling?

– Nei, denne dokumentasjonen oversettes til kunstverk. Det er konteksten som skaper kunsten. Baker du brød i et bakeri, er det brød. Men baker du det i et galleri, er det kunst.

Publikum vil ta selfier

Man kan kanskje si at Marina Abramovic med årene har beveget seg fra å være en selvoppofrende performancekunstner som tar store fysiske risikoer, til å bli en regissør og tilrettelegger for mer stillferdige verk. I hennes såkalte community-verker ligger hoved­fokuset på at mennesker skal komme sammen i et konsentrert her og nå, fritatt fra forstyrrelsene mobiltelefoner og klokker skaper.

Hennes egen kropp, som gjennom et seksti år langt kunstnerskap har vært sentral i hennes arbeid, er nå tatt helt ut av likningen.

– Min erfaring er at dersom jeg er fysisk til stede i verkene, vil publikum ta selfies og snakke med meg, mens jeg vil at de skal fokusere på sin egen opplevelse. Min kropp og tilstedeværelse er blitt en hindring.

– Savner du ikke å gjennomleve disse opplevelsene sammen med ditt publikum?

– Jeg savner ingenting, for det skjer så mye i livet mitt hele tida. Jeg fyller 71 år neste uke, det er ikke fysisk mulig for meg å gjennomføre disse performancene lenger. Men jeg har heller ikke gitt meg, sier Abramovic.

Hun viser til den kommende filmen «7 deaths», basert på livet og arbeidene til den greske sopranen Maria Callas. I den vil Abramovic selv gjenskape sju dødsfall fra sju kjente operaer. Skissene til dette verket er det siste publikum møter før de forlater utstillingen ved Henie Onstad Kunstsenter.

Gjenoppdaget gamle ideer

Selv om utstillingen «The Cleaner» har vært vist i både Sverige og Danmark, kan det norske publikumet forvente seg «nogo attåt». I slutten av februar returnerer nemlig Abramovic til Høvikodden for å trekke i trådene under en stor spesiallaget performance som skal markere kunstsenterets 50-årsjubileum. Kunstsenteret holder foreløpig kortene tett til brystet, men vi får vite at publikum vil bli fratatt sine klokker og mobiler, før de sendes inn i en av kunstsenterets saler for å inngå i ulike «situasjoner».

I samarbeid med Henie Onstad Kunstsenter gir Abramovic også ut en bok som gir et nytt innblikk i Abramovics kunstnerskap. I utgivelsen «Drawings 1963–2017» finner vi nesten fire hundre sider med dagboknotater, skisser og tegninger fra nesten seksti år tilbake.

– Det er helt fantastisk! utbryter Abramovic.

– Da vi gikk gjennom alle disse skissene, så jeg sammenhenger i mitt kunstnerskap og liv som jeg ikke hadde sett tidligere. Og jeg fant flere urealiserte ideer som jeg har lyst til å realisere nå. Jeg var mye smartere da jeg var 18 år enn jeg er i dag.

sarah@klassekampen.no

Lørdag 24. februar 2018
Det er ikke så lenge siden forlagene kostet på seg trådheftet innbinding og offset-trykk når en ny roman skulle i trykken. Nå er digitaltrykk og limfresing i ryggen den nye normen.
Fredag 23. februar 2018
Universitetet trenger finansieringsordninger som lar oss teste ut dristige ideer, mener biolog Dag Hessen.
Torsdag 22. februar 2018
Munchmuseet frykter at det vil gå glipp av utstillinger med verdenskjente kunstnere hvis ikke den statlige forsikringsordningen for museer blir bedre.
Onsdag 21. februar 2018
Det finnes knapt digitale lydbøker på norske biblioteker i dag. Det vil kulturminister Trine Skei Grande (V) gjøre noe med.
Tirsdag 20. februar 2018
Er du med i Den norske forfatterforening, har du har ni ganger større sjanse for å få midler fra vederlagsfondene enn ikke-medlemmer. Jan Ove Ekeberg i Forfatterforbundet stiller spørsmål ved jobben DNF gjør.
Mandag 19. februar 2018
Bibliotekene vil tilby digitale lyd­bøker, men hevder at forlag nekter dem å kjøpe. Nå ber de kulturministeren gripe inn.
Lørdag 17. februar 2018
Åsne Seierstad skal skrive bok om ­hvordan metoo-kampanjen traff Trond Giske, Jonas Gahr Støre og resten av ­Arbeiderpartiet.
Fredag 16. februar 2018
Kinobesøket gikk ned i både Norge og EU i fjor. Hvis trenden fortsetter, er det stor grunn til bekymring, ifølge eksperter.
Torsdag 15. februar 2018
Jakten på bestselgerforfattere gjør forlagene likere hverandre, mener forlagsveteran Janneken Øverland.
Onsdag 14. februar 2018
Verken politikere eller kritikere av Kunstsilo-prosjektet har fått innsyn i hvilke verker Nicolai Tangen har lovet bort til det nye kunstmuseet i Kristiansand.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk