Klassekampen.no
Onsdag 8. november 2017
Spill med medier: Paul Osipows nye verker kan leses som en hyllest til mosaikken og til tekstilkunsten. foto: galleri riis
Med absolutt fargegehør
Det skjønne er ikke utdatert.

kunst

«New Paintings»

Paul Osipow

Galleri Riis, Oslo

Står til 18. november.

ANMELDELSE

Paul Osipow har, siden han debuterte i 1960, stått i første rekke i finsk kunstliv. Gjennom snart tretti år har han hatt et tett forhold til norsk kunst og har hatt tolv separatutstillinger i Oslo. Han har navigert seg gjennom popkunst, geometrisk konkretisme, minimalisme og postmodernisme. Hele veien har han greid å skape noe lekent, egenartet og høyst personlig. Uansett motiver har han alltid et suverent grep på formen, og en saft og kraft i fargen som få overgår.

Hans kunst er nesten uforskammet hedonistisk. Selv i en periode da han malte hodeskaller, ble uhyggen overskygget av det sensuelle maleriske grepet.

I de nye bildene som nå kan ses på Galleri Riis i Oslo, går han stilistisk videre med sin fusjon av popkunst, geometrisk abstraksjon og postmodernisme. Koloristisk har de en avklart skjønnhet, som bare en kunstner med absolutt fargegehør og suveren forakt for innvendinger om at det skjønne er en utdatert estetisk variabel i samtidskunsten kan ha.

Enten han arbeider figurativt eller abstrakt, ligger hans prosjekt i forlengelsen av 1980-åras postmoderne utforsking av maleriets status som medium, innarbeidede motiver og konvensjoner for representasjon. Blikket er alltid undersøkende og kritisk.

På idéplanet inngår de nye verkene i en diskusjon om status knyttet til kunstneriske medier og kjønn. Bildene kan leses som en henført hyllest til to former for bildekunst som ligger utenfor maleriet: mosaikkunsten, som vi oftest forbinder med romersk kunst og tidlig kristen kunst, og den form for tekstilkunst som kanskje har minst status; filleryen.

Spennet mellom det mest prestisjefylte og opphøyde, og det alminnelige og hverdagslige, avspeiler Osipows vilje til å skape en kunst der motsetninger både er i spill og holder hverandre i sjakk. Tekstilers status har han tidligere arbeidet med i form av malerier av stripete slips. Der tekstilkunst er et medium som tradisjonelt og fortsatt er dominert av kvinner, er det mer statusfylte maleriet i grunnen også tekstilkunst når det males på tekstiler.

kunst@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 29. november 2017 kl. 09.27

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk