Tirsdag 7. november 2017
STOR TRAFIKK: Snøggbåtruta mellom Bergen og Askøy har mange passasjerar. Om to år skal båten vere skifta ut med ein elektrisk snøggbåt med batteripakke.
• Bynære snøggbåtruter vert elektrifisert • Gjev nytt liv til 100-årig el-tradisjon
Planlegg bybane på vatn
Undersak

Pionerar i Byfjorden

Passasjertransporten i det bergenske hamnebassenget har ei elektrisk fortid, som byhistorikar Jo Gjerstad skriv om i «Helt elektrisk» frå 2012.

I 1894 etablerte ingeniør Jacob Trumpy Bergens Elektriske Færgeselskap AS. Trumpy fekk bygd åtte små batteridrivne passasjerferjer på verftet faren dreiv i Jekteviken mellom Nøstet og Møhlenpris i Bergen.

Den elektriske ferjedrifta bygde på ei fleire hundre år lang transporthistorie i Bergen. Fløttmenn med eigne robåtar frakta passasjerar og gods over mindre bukter og sund og til lasteskip som låg på reden. Etter kvart vart det trong for eit meir påliteleg rutegåande transporttilbod.

1. august 1894 vart dei første ferjene sette i rute over Vågen mellom Bradbenken og Holbergsallmenningen. Kvar ferje tok 16 passasjerar.

Ved 25-årsjubileet frakta ferjene 1,2 millionar passasjerar.

Batteria i ferjene vart lada opp på Bradbenken, rett nordvest for Bryggen, der Trumpy fekk bygd eit motorisert kraftverk. Kraftverket leverte også straum til åtte gatelys, nokre av dei første i Noreg.

Den første ruta over Vågen er framleis i drift, 123 år etter at ferjeselskapet vart stifta.

FØRST UTE: Snøggbåtruta mellom Askøy og Bergen vert første heil­elektriske i landet. El-snøggbåtar kan redusere norske CO2-utslepp lik 100.000 bilar.

MILJØ

I eit ufyseleg grisevêr legg snøggbåten Ekspressen til kai ved Strandkaiterminalen i Bergen. Ut frå baugen kjem den hydrauliske landgangen og senkar seg ned mot kaidekket. Passasjerane om bord slår opp paraplyane, trekk hettene over hovudet og stålset seg for veggen av vatn der ute.

Snøggbåten går på diesel på ei strekning som då det gjekk bilferje her dagleg, frakta 12.000 passasjerar. No er det ut med diesel. Den korte lengda på ruta er perfekt for elektrifisering.

– Den første el-snøggbåten skal til Bergen, sidan kjem andre strekningar etter, fortel Hege Økland, administrerande direktør for Maritime Clean Tech på Stord.

Næringsklynga samlar verksemder innan maritime næringar på Vestlandet for utvikling og kommersialisering av klimavenleg teknologi til skipsfarten. I vinter fekk ho 20 millionar kroner i statleg støtte til design- og utvikling av bynære snøggbåtar.

Pilotfartøyet skal byggjast av dei tre verksemdene frå Sunnhordland Wärtsilä, Fjellstrand og Servogear.

Fakta

Snøggbåtar:

• Snøggbåtar er av dei største CO2-syndarane i passasjertransporten.

• Berekningar Nox-fondet har gjort, viser at snøggbåtane slepp ut 230.000 tonn CO2 til saman, like mykje som 80.000 personbilar.

• Alt i dag kan batteridrivne båtar erstatte dieselbåtar på korte ruter.

• Førebels set ladekapasitet og batteristorleik grenser for bruk av denne teknologien på dei lengre rutene. På desse rutene er det meir aktuelt å nytte hydrogenbåtar som heller ikkje slepp ut CO2.

Berre korte reiser

Fjellstrand i Kvam er ein av dei fremste produsentane av snøggbåtar i verda, men har ikkje elektriske båtar.

– Vi er i eit tidleg stadium i utvikling av elektriske båtar og har fått ein del av potten. Utfordringa er batterivektar, fart og lading. Førebels kan fartøya berre trafikkere kortare strekningar, fortel prosjektdirektør Olaf Bru.

Ein rapport utarbeidd for Nox-fondet syner at hydrogen høver best for å oppnå nullutslepp på dei lange strekningane. Snøggbåtflåten slepper ut 230.000 tonn CO2 årleg og er ein klimaversting.

Bergen er først ute, men det er på gong elektriske snøggbåtar i Stavanger, Trondheim og ved Oslofjorden. For miljø- og byutviklingsbyråd i Bergen, Anna Elisa Tryti (Ap), er den elektriske snøggbåten starten på elektriske snøggbåtruter som skal knyte kommunane og tettstadene kring det bergenske fjordbassenget saman.

– Målet er å utvikle Bergen til eit nytt Venezia, seier ho.

Trongt på vegane

Tryti merker stor velvilje til prosjektet frå dei nærmaste nabokommunane. Politisk er prosjektet forankra i fylkeskommunen og Bergen kommune.

– Topografien og fjorden gjer at sjøtransport passar bra. Det er trongt om plassen på vegane. Fjorden ligg der og ventar på å verte teken i bruk. Me må elektrifisere dei eksisterande rutene, og så må dette byggjast ut gradvis i eit samarbeid med fylkeskommunen og næringslivet, seier ho.

gunnarw@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 28. november 2017 kl. 10.11
Lørdag 23. juni 2018
ÅPNER OPP: Denne helga vedtar etter all sannsynlighet både Sosialistisk Ungdom og Unge Høyre å åpne for statlig salg av hasj. Det sikrer flertall for ­legalisering blant ungdomspartiene.
Fredag 22. juni 2018
VIL PRØVE: Varaordføreren i Oslo mener Arbeiderpartiet bør støtte regulert salg av cannabis for å hindre at organiserte kriminelle håver inn millioner.
Torsdag 21. juni 2018
NARKO: Dei kriminelle gjengane i Oslo distribuerer narkotika ut i landet. – Me er uroa for utviklinga i Oslo, seier politiinspektør Are Sangolt i Vest politidistrikt.
Onsdag 20. juni 2018
TREND: Fleire røyker hasj. Fleire med psykiske plager. Og mindre tid på leksearbeid. Det er blant resultata etter at 25.000 har svart på ei ungdomsundersøking.
Tirsdag 19. juni 2018
NEKTER: Kommunalministeren vil la Troms overkjøre Finnmark. Tromspolitikere fra Rødt, SV og MDG sier blankt nei, og nekter å overstyre finnmarkingene.
Mandag 18. juni 2018
HØRING: Faresignalene har vært mange det siste året. I dag må byrådsleder R­aymond Johansen (Ap) svare på hva han har tenkt å gjøre for å bekjempe ungdomskriminaliteten i Oslo.
Lørdag 16. juni 2018
PÅ DØRA: Reklameguru Ingebrigt Steen Jensen og samboeren Trude Solheim er lei av at Arbeiderpartiet ikke skaper entusiasme, og fremmer ti saker som de håper kan gjenreise partiet.
Fredag 15. juni 2018
BØYER IKKE AV: Finnmark vil møte trusler fra regjeringen med sivil ulydighet. Regjeringen lover represalier.
Torsdag 14. juni 2018
RAUD ELLER DAUD: Støre meiner tida etter valnederlaget har gjort han meir oppteken av å finne løysingar på venstresida. Om 15 månader kjem folkets dom.
Onsdag 13. juni 2018
INNTOG: Amerikanske marinesoldater skal til Indre Troms – og blir der i fem år. Opposisjonen reagerer på regjeringens forsvarspolitikk.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk