Klassekampen.no
Mandag 6. november 2017
Alltid hjertelig velkommen: Ørkenbluesen til Tinariwen, her i 2015. FOTO: Ursula ­Tarasiewicz/Fra boka
Bruer, ikke murer: Cosmopolite markerer sine 25 første år med egen jubileumsbok og stort jubileumsprogram.
Grenseløst
ALLTID VIKTIG: Soulkonsertene, her ved Candi Staton i 2014. FOTO: Borowiak Photography/Fra boka
I MØLLERGATA: Jaga Jazzist jazzer avgårde. FOTO: Knut Snare/Aftenposten/NTB Scanpix
Miloud Guiderk
En kamp mot vindmøller og en rekke suverene konserter. Men først og fremst et hengivent publikum. Den 25-årsfeirende klubben Cosmopolite har fått egen bok.

Klubbjubileum

Historien om Cosmopolite er 25 år med musikalske oppturer i verdensmusikk, jazz, soul og crossover. Konserter med storheter som Screamin’ Jay Hawkins, Nusrat Fateh Ali Khan, Dave Brubeck, Diana Krall, Angélique Kidjo, Oumou Sangaré, Marcus Miller, Kronos-kvartetten, Tinariwen, Lee Fields og Gregory Porter. Pluss utmerkelser som spenner fra Årets beste utested i 1993 til Årets Jazzklubb i 2017. Men det er også en fortelling om nedturer og utfordringer, vanskelig økonomi, to store flytteprosesser og flere nær-døden-opplevelser.

Når denne viktige Oslo-scenen fra torsdag av feirer seg selv med jubileumsprogram over halvannen uke, er også en egen bok en del av pakka: Anne Ellingsens «Grenseløse opplevelser», 200 sider med fotografier, avisutklipp, hilsener fra kulturpersonligheter/venner av Cosmopolite og en kortfattet gjennomgang av historien.

Hovedpersonen i både boka og Cosmopolite-fortellingen er Miloud Guiderk. Den 70-årige kunstneriske lederen har vært ildsjel og kraftsentrum gjennom samfulle 25 år, noe som var avgjørende for at han tidligere i høst ble mottaker av Kulturrådets ærespris, for sitt «genuine engasjement og arbeid på konsertarrangørfeltet». Et engasjement og arbeid hvis kurs ble peilet ut da den unge marokkaneren i 1968 møtte norske Bjørg Bjørnevik i Marokko, og han to år etter flyttet til Norge.

Fakta:

Cosmopolite

• Klubb for jazz og verdensmusikk, etablert på Majorstua i Oslo i 1992. Har siden flyttet to ganger, og har nå tilhold i Soria Moria på Torshov.

• Grunnlegger og ildsjel er Miloud Guiderk (født 1947 i Casablanca, Marokko). Denne uka og neste feirer klubben 25-årsjubileum.

• Som del av jubileet har Anne Ellingsen vært redaktør for jubileumsboka «Grenseløse opplevelser».

Fra scene til scene

Når vi ringer ham for en prat om boka, er nettopp den reisen utgangspunktet.

– Jeg drar jevnlig til Marokko, og i år hadde jeg med meg jubileumsboka, forteller han.

– Jeg satt i Tanger og leste boka, med Gibraltar på andre siden av sundet. Båtturen over stredet var jo starten på min reise i 1970, og er i dag en overfart mange drømmer om, men som er forbundet med vanskeligheter og fare. Så har man også historien om Andalucia, om all kulturutvekslingen som fra 700-tallet av fant sted mellom Europa, Afrika og den arabiske verdenen, via det lille havstykket mellom kontinentene. For meg er dette både symbolsk, havet som mulighet for kulturutveksling, og konkret: en reise som forandret livet mitt. Og så fort jeg kom til Norge, var det bare å bidra med det jeg kunne.

Han jobbet først på Gaustad sykehus, og deretter på Emma Hjorths Hjem for psykisk utviklingshemmede i Bærum – der han etter hvert ble kulturmedarbeider og fikk startet opp EmmaJazz i gymsalen. Etterpå så først Musikkflekken i Sandvika dagens lys, før han i 1992 startet opp Cosmopolite i Oslo.

Klubbens første lokaler var på Majorstua, det tidligere Bankfunksjonærenes hus i Industrigata 36.

– En intim scene, med god akustikk, forteller Miloud.

– Der hadde det tidligere vært danselokale, for sånn svensktoppmusikk, og mange trodde ikke at dette kunne funke for en klubb med jazz og verdensmusikk på plakaten. Men vi fikk det til. Vi kledde lokalet og det kledde oss. Samtidig som det var knalltøft, økonomisk sett. Uten ett eneste offentlig øre i offentlig støtte klarte vi likevel å hente legender som Screamin’ Jay Hawkins og Nusrat Fateh Ali Khan. Uten backing fra et trofast publikum og hjelp fra alle de kyndige folka som har stilt opp gratis, ville ikke dette ha gått.

En helt spesiell varme

Men i 1999 gikk det ikke lenger. Husleia i Industrigata ble fordoblet og klubben måtte finne nye lokaler. I jubileumsboka er slike vanskeligheter viet mye plass, og bokas forfatter Anne Ellingsen er enig i at framstillingen også er en «mot alle odds»-fortelling.

– Ja, på mange vis har dette vært en kamp mot vindmøller. Samtidig var det viktig å få fram hvordan gode hjelpere har kommet til, folk vil gjerne bidra og hjelpe til. Er det noe som kjennetegner Cosmopolite, må det være at det er et varmt og spennende sted å besøke. Denne varmen gjør at musikerne og mange andre frivillige helt fra starten av har stilt opp for spillestedet og Miloud. Særlig musikernes aktive engasjement for å støtte Cosmopolite har vært uvurderlig for at klubben skulle overleve. Og etter hvert stilte heldigvis både Norsk kulturåd og Oslo kommune opp, og innlemmet Cosmopolite i sine budsjetter, forteller Ellingsen.

I august 1999 sto salsakongen Oscar D’León på scenen under åpningskonserten på nye Cosmopolite, i Betlehem-menighetens gamle lokaler i Møllergata. Det var omtrent på den tida at Anne Ellingsen falt pladask for den nevnte varmen ved klubben.

– Og ikke minst den spennende bookingen, et sted der selve musikken sto i sentrum. Når Miloud anbefaler noe, er det først og fremst fordi det er bra – det handler ikke om integrering eller annen ideologi.

Kulturpolitisk utakt

Akkurat dette poenget var viktig i sosialantropologen Ellingsens doktoravhandling fra 2008, «Music and Ethnic Integration in Norwegian State Policies», basert på den flerkulturelle musikksatsingen til Rikskonsertene, som den gang samarbeidet nært med Cosmopolite.

– I jubileumsboka skriver du at Milouds syn ikke alltid har harmonert med den offisielle politiske ideologien. Hvordan plasserer Cosmopolite seg i krysningspunktet flerkultur, kultur og velferdsstatens rolle?

– Det har jo skjedd en institusjonalisering på det flerkulturelle musikkfeltet. Fra å ha gjestende musikere sovende på sofaen hjemme hos arrangørene, er dette feltet nå blitt en del av det offisielle Kultur-Norges portefølje. Cosmopolite mottar i dag offentlige midler på fast basis. Sånn sett kan man si at klubben er blitt en del av velferdsstaten. Samtidig framstår den som en uavhengig aktør, sier Ellingsen – som i snart ti år har vært styremedlem ved Cosmopolite.

Økte publikumstall

Mens sjefen sjøl benytter anledningen til å rose en annen nødvendig komponent ved driften av en klubb: publikum.

– Noe av det jeg er mest stolt av, er at vi har klart å bygge opp et strålende publikum, sier Miloud.

– Og jeg ser på folks ansikter at disse konsertene betyr mye for dem, noe som viser at musikk fortsatt har en enorm påvirkningskraft. Vi tilbyr forskjellige typer musikk, men det er alltid god kommunikasjon mellom sal og scene. Som da Alabama-soulbandet St. Paul & The Broken Bones gjorde en fabelaktig konsert her tidlig i år. De hadde aldri før vært i Oslo og er ikke et band som spilles på radioen, men likevel hadde vi fullt hus – midt i kalde, mørke, traurige januar. Og bandet fulgte opp med en strålende aften, der man fikk følelsen av publikum og artister kjente hverandre fra før. En stor kveld. Jo da, vi har etter hvert fått økonomisk støtte fra det offentlige. Men hele 70 prosent av budsjettene våre er det jo publikum som står for.

Dette publikummet måtte i 2008 tåle enda en flytting, da Møllergata-lokalene skulle bli hotell og en eventuell framtidig husleie ble altfor dyr. Da ble det så mye motgang at Miloud tok telling.

– Ja, det var hardt, jeg fikk jo slag. Tilfeldigvis var det en venn som da tipset meg om Soria Moria på Torshov, og det lokalet traff meg. På den tida hadde vi samarbeid med Nasjonal Jazzscene og de var redde for at Torshov var for langt unna «downtown», så de gikk heller for intime lokaler på Karl Johan. Min tanke var en litt annen: om vi har noe å gi, så vil folk uansett komme. Derfor endte vi opp her i Kulturslottet Soria Moria, i et fantastisk, historisk lokale, med både bra scene og mye sjel. Og publikumstallene våre har økt!

– Fra torsdag av blir det jubileumsprogram, hva vil du trekke fram?

– Det er jo så mye. Men konserten neste fredag blir spesiell, der Abraham Inc. sammen med David Krakauer, Fred Wesley og Socalled blander klezmer, hiphop og funk. Så skal Patti Austin gjøre Ella, norske Arild Andersen kommer i spissen av sin kvartett og vår gamle kjenning Mulatu Astatke skal spille. Blant annet. Vi har satt sammen en bukett som gir en helhet.

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 4. desember 2017 kl. 14.16

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk