Klassekampen.no
Mandag 6. november 2017
Beach Boy: Tyrone William Griffin Jr. er født i L.A. i 1985. Foto: Jory Lee Cordy
Vanskelig andrealbum: Der han beholder autoritet og egenart som vokalist.
Fortsatt i strandsonen

Album

Ty Dolla $ign

«Beach House 3»

Atlantic/Warner

HHHHHI

Smått forvirrende er «Beach House 3» det såkalt vanskelige andrealbumet til Los Angeles-sangeren, låtskriveren og multiinstrumentalisten Ty Dolla $ign. Og samtidig en slags oppfølger til de to kanskje aller sterkeste (og mest eventyrlystne) utgivelsene i R&B-artistens svært omfangsrike katalog av såkalte mixtapes. Ty Dolla $ign er likevel fortsatt best kjent for sine utallige gjestespill med alt fra Cashmere Cat og Zara Larsson til den profilerte rollen som kombinert blikkfang og gjestevokalist for popgruppen Fifth Harmony på hitten «Work From Home».

Det er dermed gode grunner til at fokuset på «Beach House 3» i fremste rekke er på stemmen til Ty Dolla. I forbausende ren og ubehandlet form albumet gjennom, med en merkbart modnet klang i de 32 år gamle stemmebåndene. Samt en stadig mer røykfylt, raspete vibrato som gir sonisk autentisitet til det evinnelige marihuanapreiket som stadig preger tekstuniverset. Sammen med uforpliktende seksuell utfoldelse, også denne skildret i en direkte og karakteristisk kynisk tone, så å si fri for avvæpnende humoristisk brodd, men heldigvis også for i hvert fall de mest uttalt misogyne overtonene som ellers ofte følger med.

Antydningene til sosial kontekst og endog politisk brodd som var å finne på den bemerkelsesverdige debuten «Free TC» (2015) og fjorårets ujevne «Campaign», glimter denne gang med sitt totale fravær – det akustiske åpningskuttet «Famous» tematiserer riktignok overfladisk celebritetskultur, men uten å ta stilling til sine observasjoner overhodet. Til gjengjeld dukker den romantiske kjærligheten for første gang opp i låtene til Ty, særlig i det sterke sistestrekket som innledes med «All the Time» og avsluttes med bravurnummeret «Message in a Bottle».

En elegant moderne vri på 6/8-balladen, et klassisk soulformat, en låt som man i sitt indre øre lett forestiller seg gestaltet av så vidt forskjellige moderne soulstemmer som D’Angelo og Frank Ocean. Samtidig som selv giganter som disse ville ha slitt med å overgå Ty Dolla $igns underspilte virtuositet her. Med en forsterket vokal autoritet (og en enestående musikalitet, også i rollen som aktiv medprodusent) eier han da også samtlige av albumets låter, selv ved siden av profilerte gjestestemmer som Future og Swae Lee på «Don’t Judge Me».

Alt i alt er gjestelisten dog noe mer sparsom siden sist. Produksjonen er på sin side hakket mer konform og strømlinjeformet, særlig med tanke på nybrottsarbeidet noen av oss forbinder med nettopp «Beach House»-etiketten.

Og til å være en relativt konvensjonell moderne urban popplate, må det nok sies at den fortsatt mangler, den der definitive, uomtvistelige låta. Den som Ty Dolla $ign fortsatt trenger for å ta steget opp i samme divisjon han opererer i som gjestevokalist. Men det er en lovende utvikling at han denne gangen beholder all sin autoritet og egenart som vokalist også på de mest utilslørte kommersielle låtene, som samarbeidet med Justin Bieber-doldisen Poo Bear på den lett «tropiske» «Side Effects».

Dette skulle tilsi stødig kurs videre, også når denne låten en gang materialiserer seg. Det er den da nødt til å gjøre, før eller siden? Imens fortsetter Ty Dolla $ign et pussig artistisk dobbeltliv, som hyppig gjest på hitlistene, og husvarm favoritt og respektert albumartist blant R&B-folket.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 4. desember 2017 kl. 14.18
Mandag 18. desember 2017
AlbumBig Sean & Metro Boomin«Double or Nothing»G.O.O.D. Music/Island/UniversalHHHHJIFornøyelig slipp fra USAs kanskje aller...
Mandag 18. desember 2017
«American Epic» er årets reutgivelse, og markerer kanskje også slutten på en epoke som mye av den samme roots-musikken var med på å starte.
Mandag 11. desember 2017
EPUlver«Sic Transit Gloria Mundi EP»House of MythologyHHHHHIDet er åtte måneder siden Ulver slapp det strålende albumet «The...
Mandag 11. desember 2017
AlbumOla Kvernberg«Steamdome»Grappa/MusikkoperatøreneHHHHHIDe senere årene har fiolinisten Ola Kvernberg blant annet markert seg...
Mandag 11. desember 2017
AlbumEllen Nisbeth /Bengt Forsberg«Let Beauty Awake»Verk av Ralph Vaughan Williams, Rebecca Clarke og Benjamin BrittenBIS/Naxos
Mandag 4. desember 2017
AlbumAnna Ternheim«All the Way to Rio»Only Records/UniversalHHHHJIDen New York-bosatte, svenske folkpop-artisten Anna Ternheim...
Mandag 4. desember 2017
OperaAlban Berg: «Wozzeck»Regi: Christof LoyMusikalsk ledelse: Lothar KoenigsDen Norske Opera, Oslo, 25. novemberUnder premieren på Alban...
Mandag 4. desember 2017
Konserter/OperaPuccini: «Turandot»Regi: Mellika Melouani Melani Musikalsk ledelse: Marit Strindlund Dirigent: Marit Strindlund/Alice FarnhamFolkoperan, 24. november

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk