Klassekampen.no
Mandag 6. november 2017
Produsenten: Den hotteste i hiphop. Foto: metroboomin.net
Inn i amerikanske mareritt med ny trio

Mixtape

21 Savage, Offset & Metro Boomin

«Without Warning»

Slaughter Gang/Epic/Sony

HHHHHI

Musikkhistorien tar noen snodige omveier verden over, innimellom rene bergogdalbaner mellom såkalt høy og lav kultur. Ta Mike Oldfields ambisiøse, for ikke å si pompøse signatur- og gjennombruddsmelodi «Tubular Bells» (1973). Et nesten femti minutter langt beist, pussig nok likevel tydelig inspirert av minimalister som særlig Terry Riley (og dennes utforsking av formmessige grep fra særlig indisk klassisk musikk).

Sånn sett svært passende at det uansett er den lille, repetitive, perkussive figuren som innleder ballet som står igjen i den allmenne kulturelle bevisstheten, for seg selv, ikke minst etter den særs effektive bruken av denne som tema for William Friedkins «Eksorsisten». Som etablerte nettopp denne typen minimal, melodibærende perkusjon som sonisk markør for uhygge innen filmens horrorsjanger, et virkemiddel deretter spredt verden over av for eksempel John Carpenter, italienske Goblin og tyske Tangerine Dream (som senere jobbet med Friedkin på filmen «Sorcerer»).

Hvorfor kommer man inn på slike tankebaner når to av Atlantas mest fremadstormende rapstemmer slipper en mixtape ut av det blå, sammen med en av den urbane popmetropolens mest toneangivende produsenter? Fordi Billboard-toppende 21 Savage og Migos-medlemmet Offset, på sitt eget gatesmarte vis, feirer den stadig mer internasjonale høytiden halloween på «Without Warning», sluppet på selve allehelgensaften uten forvarsel. Og når produsent Metro Boomin skal sette korrekt uhyggelig stemning, er det nettopp slike perkussive ostinato-riff, solid og selvbevisst plassert i tradisjonen skissert opp ovenfor, som dominerer denne renskåret nedskårne, men likevel melodisk orienterte rapmusikalske overraskelsespakken.

Effekten er enkel og unektelig effektiv, sjekk særlig høydepunktet «Run up the Racks» for hvordan en elegant instinktiv beherskelse av disse knepene gir nye dimensjoner til det mørke lydbildet Metro Boomin og 21 Savage patenterte sammen allerede på fjorårets «Savage Mode».

Tredjemann på laget blir kanskje noe overskygget av stjerneskuddet Quavo i sin egen gruppe, til det daglige, dette til tross for at Offset vitterlig skrev og fremførte selve refrenget på fjorårets massive (og Metro Boomin-produserte) hit «Bad and Boujee». Men i denne konstellasjonen blir Migos-rapperen en velkommen og velutnyttet kontrast til 21 Savage sin morderisk monotone messing, med en fleksibel flyt som formelig funkler i front av for eksempel fabelaktige «Ric Flair Drip», en uventet avstikker inn i nærmest konvensjonelt dansevennlig tempo.

Som allikevel passer perfekt inn i et album som ellers virker tilpasset til det massive lydanlegget i en bil som faretruende smyger seg sakte gjennom gatene i feil nabolag, i den skrekkhistorien fra virkeligheten som lakonisk skildres i tekstene.

Brutaliteten står ikke tilbake fra den vi lar oss underholde av på lerretet med såkalt skrekkblandet fryd. Men drivkraften er ikke overnaturlig, tvert om, bak den ustoppelige materielle hungeren som må mettes med alle midler, ligger en desperasjon født ut av generasjoners usynliggjøring, urbant forfall og håpløshet. Skumle saker.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 4. desember 2017 kl. 14.18

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk