Klassekampen.no
Tirsdag 31. oktober 2017
Hvor står avisene etter 20 år med intens digital eksperimentering?
Papir slår digitalt

Tidligere i år kom det en svært interessant rapport fra den internasjonale organisasjonen for avisredaktører og medieselskap, WAN-IFRA. Analysen er skrevet av journalistprofessor Iris Chyi og tar opp hvordan det har gått etter flere tiår med massiv digital satsing i den amerikanske mediebransjen. Hun baserer sin studie på lesertallene for amerikanske såkalte Metropolitan newspapers. I denne gruppen, som kan sammenliknes med våre regionaviser, finner vi aviser som Los Angeles Times, Chicago Tribune og The Boston Globe. De største nasjonale avisene, som The New York Times og The Wall Street Journal er ikke med i undersøkelsen. Analysen viser at papir fremdeles er et svært viktig medium for avisleserne. For alle de 51 avisene hun har undersøkt, er det uten unntak papirutgavene som når flest lesere. Papir står også for 82 prosent av alle annonseinntekter. Alle regionavisene har gått tilbake i papiropplag, men den digitale satsingen har på ingen måte kompensert for nedgangen på papir. Hun mener avisenes digitalstrategier rett og slett ikke fungerer og framholder at papirutgaven fremdeles er overlegen den digitale på nesten alle områder: leserengasjement og abonnements- og annonseinntekter. Kanskje mer alarmerende er hvor lite tid folk bruker på onlineaviser ettersom tidsbruk er avgjørende for leserengasjement og i siste instans viljen til å betale for avisabonnementet.

Ifølge den amerikanske bransjeorganisasjonen Newspaper Association of America (nå News Media Alliance) bruker leserne i gjennomsnitt 4,4 minutter per besøk digitalt, 39 minutter per måned og 78 sekunder daglig. Avstanden til tida som brukes på papirutgavene er enorm. Inntrykket bekreftes av en studie professor Neil Thurman ved Ludwig-Maximilian Universitet i München publiserte i februar i år om avislesning i Storbritannia. Undersøkelsen tar utgangspunkt i elleve nasjonale britiske aviser og viser at 88,5 prosent av tida folk bruker på aviser fremdeles kommer fra papirlesning. 7,49 prosent via mobil og bare 4 prosent fra PC-lesning.

«Britiske aviser engasjerer hver av sine online-besøkere i mindre enn 30 sekunder i gjennomsnitt per dag, mens papirleserne står for i gjennomsnitt 40 minutter», skriver Thurman. Det kan være noen metodiske svakheter her, men poenget er klart: De som har papirutgaven leser mer og grundigere, både i dybden og bredden.

Disse undersøkelsene er en del av en større tendens i mediebransjen, der flere nå tar til orde for en mer balansert strategi, der man ikke bare satser digitalt, men også utvikler papirproduktet. I januar i år slo for eksempel en australsk undersøkelse fast at papiraviser fremdeles er det foretrukne nyhetsmediet for majoriteten av australiere. Også The Financial Times direktør, John Ridding, har uttalt at leserne fremdeles ønsker papiravisa, gjerne i kombinasjon med ulike digitale formater.

I flere land ser man at til tross for intens digital satsing, forholder de fleste – opp mot 60 prosent – seg bare til papirutgaven, mens rundt 30 prosent leser både papir og digitalt. Disse tallene varierer fra avis til avis, men mange norske medieledere vil gjenkjenne tendensen. Det mest bekymringsfulle er likevel hvor liten tid som brukes på avisene online. Iris Chyi sier at leserne opplever papirutgaven som et godt, balansert måltid i en god restaurant, mens online-aviser er mer som et fast food-måltid. Hennes konklusjon er at amerikanske medier, etter 20 år med digitale eksperimenter, står igjen med fallende papiropplag og en lite vellykket digitalsatsing. Hennes svar er en mer balansert strategi, der man også satser på å utvikle papiravisene, gjerne i tett kombinasjon med de digitale tilbudene.

bjorgulv.braanen@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 19. desember 2017 kl. 16.41

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk