Tidligere i år kom det en svært interessant rapport fra den internasjonale organisasjonen for avisredaktører og medieselskap, WAN-IFRA. Analysen er skrevet av journalistprofessor Iris Chyi og tar opp hvordan det har gått etter flere tiår med massiv digital satsing i den amerikanske mediebransjen. Hun baserer sin studie på lesertallene for amerikanske såkalte Metropolitan newspapers. I denne gruppen, som kan sammenliknes med våre regionaviser, finner vi aviser som Los Angeles Times, Chicago Tribune og The Boston Globe. De største nasjonale avisene, som The New York Times og The Wall Street Journal er ikke med i undersøkelsen. Analysen viser at papir fremdeles er et svært viktig medium for avisleserne. For alle de 51 avisene hun har undersøkt, er det uten unntak papirutgavene som når flest lesere. Papir står også for 82 prosent av alle annonseinntekter. Alle regionavisene har gått tilbake i papiropplag, men den digitale satsingen har på ingen måte kompensert for nedgangen på papir. Hun mener avisenes digitalstrategier rett og slett ikke fungerer og framholder at papirutgaven fremdeles er overlegen den digitale på nesten alle områder: leserengasjement og abonnements- og annonseinntekter. Kanskje mer alarmerende er hvor lite tid folk bruker på onlineaviser ettersom tidsbruk er avgjørende for leserengasjement og i siste instans viljen til å betale for avisabonnementet.