Klassekampen.no
Mandag 30. oktober 2017
Åpenbar Spellemannkandidat: Mener vår anmelder om andrealbumet fra Ugagn.
Sorgvakkert: Når folkemusikktrio hyller bygdediktere fra Setesdalen.
Kvalitet i alle ledd

Album

Ugagn

«Vengjeslag»

Heilo/Musikkoperatørene

HHHHHI

Ugagn er en sterk tilvekst til ytterkantene av det norske folkemusikkmiljøet. De debuterte med «Eisemo» for fire år siden, nesten før vokalist Sigrid Bjørgulvsdotter Berg hadde sunget offentlig. Det var en plate som bød på mye fin og original musikk, som oppfølgeren «Vengjeslag» nå løfter til enda høyere sfærer.

Ugagn beskriver selv det nye albumet som en hyllest til bygdediktere fra Setesdal – en tradisjon som stammer fra slutten av 1800-tallet. Her trekker de frem tekster av blant andre Gunnar T. Rysstad, Bjørgulv O. Rysstad, Tarald J. Uppstad og Ingvar Bøhn.

I tillegg er mye av materialet hentet fra repertoaret til Sigrids mor, kvederen Kirsten Bra°ten Berg. Hun var selv med på å forandre norsk folkemusikk gjennom sin medvirkning i Slinkombas, som bidro til å innføre moderne gruppespill og arrangerte folketoner i tradisjonsmusikken.

Musikken til Ugagn er vakker og vemodig, med en poetisk-melankolsk grunntone. Den er i tillegg full av stille lidenskap, om temaene er forelskelse, frihetsdrømmer eller frelse. Og låtene er strålende arrangert, med rom for luftige og mer flytende passasjer. Samt et vell av velklingende detaljer. Det er etter hvert mange som har forsøkt å koble norsk tradisjonsmusikk med toner fra andre deler av kloden. Men få har lyktes så godt som Ugagn.

Bård Bjørke slår an tonen på sin spanske gitar, der en neddempet flamenco-flamme luer. Sammen med den flotte, intime og litt hese stemmen til Sigrid Bjørgulvsdotter Berg, danner det utgangspunktet for en musikk med nær drømmeaktige kvaliteter.

Tredje medlem i trioen er Erik Sollid, som også har markert seg som musiker i Valkyrien Allstars. Her gjør han en betydelig innsats på feler, mandolin og gitarer, og synger dessuten gripende på den sterke «Ørni».

Kirsten Bråten Berg gjester på to av sporene, mens Magnus Larsen og Christian Svensson medvirker på kontrabass og perkusjon. Ugagn har dessuten et fint anstrøk av jazz, samtidig som toner fra Setesdalstradisjonen ligger til grunn. Resultatet blir en utmerket sammensetting av kvalitetselementer, der gitarene til tider også sender tankene i retning av americana-musikken.

Likevel er det fremfor alt helheten som imponerer. «Blomen» er nærmest moderne folk-rock av beste merke, mens både bånsuller og religiøse folketoner blir tolket med vakkert alvor. «Vengjeslag» er et stadig spill mellom lys og skygger, ensomhet og tilhørighet. Akkurat som det flotte omslagsbildet til Christopher Rådlund.

La oss også fremheve «Vin song», der den spanske gitaren til Bård Bjørke virkelig skinner. Og med en fantastisk tekst, der W. B. Yeats er gjendiktet korthogd og fint av Hartvig Kiran: Vin ga°r inn gjennom munn, og elsk har auga til veg / Det er alt som til siste stund, vi nærmer oss steg for steg / Eg lyfter glaset til munn, og sorgmildt ser eg pa° deg.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 28. november 2017 kl. 10.58

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk