Fredag 20. oktober 2017
UTEN TILTAK: At ingen av de ti største teatrene i Norge kjenner til eksempler på trakassering, henger ikke på greip, mener BI-professor Sigrid Røyseng. Bildet er fra Nationaltheatrets oppsetning av «Et drømspill» i 2014, og skuespillerne på bildet har ingen tilknytning til saken. FOTO: Gisle Bjørneby, NATIONALTHEATRET
Ingen av de største teatrene i Norge kjenner til at seksuell trakassering er et problem på arbeidsplassen:
Tok ikke tak i trakassering
Skuespillere opp­lever mer enn dobbelt så mye seksuell trakassering på jobb som andre arbeidstakere. Men ingen av de største teatrene i Norge satte i gang tiltak etter at tallene ble kjent i 2010.

teater

«Intet problem.»

Teatret Vårt i Molde svarer kort og konsist på e-post når Klassekampen spør i hvilken grad seksuell trakassering er et problem ved teatret.

Det er ikke aleine: Ingen av de ti største teatrene i Norge kjenner til problemer med seksuell trakassering på arbeidsplassen, viser vår gjennomgang.

Dette til tross for at 45 prosent av skuespillerne i en undersøkelse fra 2010 svarte at de hadde opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet på jobb det siste halvåret. Det var godt over dobbelt så mange som i arbeidslivet for øvrig.

– At teatrene ikke får med seg seksuell trakassering, overrasker meg ikke. Ofte er dette situasjoner man holder for seg selv, sier skuespiller Sofie Frost.

Fakta

Seksuell trakassering:

• I en undersøkelse blant norske skuespillere fra 2010 meldte 45 prosent at de var blitt utsatt for én eller flere seksuelt trakasserende episoder i løpet av det siste halvåret.

• 34 prosent av mennene hadde opplevd uønsket seksuell oppmerksomhet, mot 53 prosent av kvinnene.

• Nå har debatten om seksuell trakassering i kulturlivet blusset opp igjen etter at Hollywood-produsent Harvey Weinstein er blitt anklaget for grov trakassering og voldtekter av kvinner i bransjen gjennom flere tiår.

• Onsdag skrev Klassekampen at flere skuespillere og andre i bransjen melder på sosiale medier at de er blitt seksuelt trakassert på jobb.

– Uansvarlig

Det skapte medieoppmerksomhet i 2010 da tallene fra Telemarksforskning viste at nesten halvparten av norske skuespillere ble utsatt for seksuelt trakasserende oppførsel på jobb.

Norsk Skuespillerforbund kalte inn arbeidsgivere til møte, og flere skuespillere fortalte om ukultur og daværende kulturminister Anniken Huitfeldt (Ap) sa at hun ville følge opp arbeidet mot trakassering.

Men lite konkret er blitt gjort fra teatrenes side. Ingen av de ti teatrene som Klassekampen har vært i kontakt med, sier at de iverksatte noen tiltak som følge av rapporten.

Onsdag skrev Klasse­kampen at flere skuespillere og filmarbeidere nå melder i sosiale medier at de har blitt utsatt for seksuell trakassering på jobb.

Blant dem er Sofie Frost, som jobber frilans og driver friteatergruppa Speak. Mandag politi­anmeldte hun to tilfeller av seksuell trakassering i forbindelse med filminnspillinger. Hun er skuffet over at teatrene ikke har gjort mer for å motvirke trakassering.

– Det er uansvarlig. Dette påvirker livskvaliteten og jobbmulighetene til kvinnene i bransjen og nører opp under voldtektskulturen i Norge om at dette er vanlig oppførsel man skal finne seg i, sier hun.

Ideal å ikke være vanskelig

I likhet med Teatret Vårt svarer Nationaltheatret, Den Nationale Scene, Det Norske Teatret, Oslo Nye Teater, Trøndelag Teater, Rogaland Teater, Hålogaland Teater, Nordland Teater og Riksteatret at de ikke kjenner til at seksuell trakassering er et problem ved deres arbeidsplass.

Det henger ikke helt på greip, mener Sigrid Røyseng, en av forskerne bak rapporten fra 2010.

– Jeg har vanskelig for å tro at dette bare har gått over av seg selv, sier Røyseng, som er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur ved BI.

I fjor publiserte hun og Bård Kleppe rapporten «Sexual Harassment in the Norwegian Theatre World» med utgangspunkt i tallene fra 2010, hvor de har dybde­intervjuet skuespillere.

Rapporten tar for seg mulige årsaker til at skuespillere opplever langt mer seksuell trakassering enn i arbeids­livet for øvrig.

Et av funnene er at det er liten tradisjon for å melde fra om krenkende episoder, og at det er et ideal å ikke være vanskelig og å ofre «det som er nødvendig» for å lykkes.

– Gitt at det er så vanskelig å si fra, tror jeg at det kan finnes problemer uten at de nødvendigvis kommer til overflaten. Man må bygge en tillit og en kultur for at det er greit å si fra, og at man ikke blir straffet for det i form av for eksempel dårligere eller fravær av roller, sier Røyseng.

Meldt om ett tilfelle

Ved de ti teatrene er det bare meldt fra om ett tilfelle av seksuell trakassering de siste fem årene, viser Klassekampens gjennomgang. Hendelsen skjedde ved Trøndelag Teater. Det var ikke et grovt tilfelle, og saken løste seg greit, opplyser teatret.

Oslo Nye Teater skriver at de planlegger en medarbeiderundersøkelse hvor det også skal spørres om seksuell trakassering, og Riksteatret skriver at det vil være naturlig å «formalisere et reglement for å trekke opp klare grenser for hva som er god og dårlig oppmerksomhet».

Ellers viser flere av teatrene til at de har rutiner for å ta opp seksuell trakassering og at dette inngår i HMS-arbeidet. Flere forsikrer at de tar temaet på alvor, og enkelte nevner at de har spurt spesifikt om seksuell trakassering i arbeidsmiljøundersøkelser.

Morten Gjelten, leder i Norsk teater- og orkesterforening (NTO), sier at rapporten ble tatt på alvor da den kom i 2010. Han forteller at NTO blant annet hadde møte med teaterlederne om temaet, og at det var enighet om at ansvaret ligger på bedriftene.

Samtidig tror han ikke at teatrene trenger nye systemer, men at de heller må jobbe for at de ansatte benytter seg av dem som eksisterer.

– Vi har likestillingslovgivning, arbeidsmiljølover og varslingsrutiner, men reglene må tas i bruk, og det må tydeliggjøres fra ledelsens side at man trygt skal kunne varsle fra.

– Hvorfor er det ikke en kultur for det i dag?

– Det er det krevende å spekulere i.

– Burde ikke teatrene ha satt i gang noen tiltak da rapporten kom i 2010?

– Rutiner for varsling skal det være overalt. Hvis det ikke blir meldt noe inn i systemet, må man angripe det fra den vinkelen og diskutere hvordan man skal skape trygghet for å gjøre det.

mariv@klassekampen.no

Lørdag 18. november 2017
Ansatte i akademia får ingen spørsmål om seksuell trakassering i arbeids­miljøundersøkelse. Det kan bidra til at slike saker går under radaren, frykter fagforeningsleder Ellen Dalen.
Fredag 17. november 2017
For ett år siden varslet en rapport at flere ansatte skal ha sluttet ved Det juridiske fakultet i Oslo som følge av seksuell trakassering. Dekanen vil heller «se framover» enn å granske saken.
Torsdag 16. november 2017
Midlertidig ansatte er mer utsatt for seksuell trakassering enn faste, viser rapport. I NRK opplever klubbleder Richard Aune at det spesielt er vikarene som vegrer seg for å melde fra.
Onsdag 15. november 2017
«Smålig.» «Kulturfiendtlig.» Det er noen av reaksjonene på at kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) ikke vil dele ut et eneste stats­stipend i år.
Tirsdag 14. november 2017
I september i år hadde ikke VG og Dagbladet en eneste kunstanmeldelse på trykk. – Det svekker refleksjonen rundt kunst, advarer Hilde Tørdal i Norske Billedkunstnere.
Mandag 13. november 2017
EUs personvern­lov er godt nytt for den enkeltes personvern, sier Attac-leder Petter S. Titland. Men han frykter at Tisa-avtalen kan komme i veien for loven.
Lørdag 11. november 2017
Antallet anmeldelser i norske aviser er mer enn halvert på ti år. – Et demokratisk problem, mener lederen av Kritikerlaget.
Fredag 10. november 2017
I en ny søknad foreslår arkitektfirmaet Snøhetta en rekke endringer for å få det omdiskuterte prosjektet «A House to Die In» godkjent. Byantikvaren i Oslo er positiv til endringene.
Torsdag 9. november 2017
EUs nye regelverk for personvern vil gi Datatilsynet tilgang til intern informasjon i redaksjonene. Det kan føre til at kilder blåses, varsler presseorganisasjonene.
Onsdag 8. november 2017
Videooverføring av teater er ikke nevnt med ett ord i regjeringens kultur­budsjett. – Vi er dramatisk akterutseilt, sier Riksteatrets sjef Tom Remlov.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk