Klassekampen.no
Mandag 9. oktober 2017
Fem år etterpå

kommentar

Det viktige stort og det store viktig. Det var utgangspunktet på denne spalteplass 22. oktober 2012, og at vi i tillegg til anmeldelser, bransjestoff og et ønske om å dekke norsk musikkliv, ville «trekke fram artister vi mener det er viktig å gi plass til – enten det er i form av intervju eller essay».

Snart fem år senere, med et ukentlig musikkmagasin om alt fra hiphop og folkemusikk, til technofestival på den georgiske landsbygda og Wagner-festival i Bayreuth, er prioriteringene stort sett de samme som den gang. Unntaket er at vi har gått litt bort fra det med musikkbransjen som satsingsområde. Rett og slett fordi det er vanskelig for et ukentlig bilag å klore seg fast på et stoffområde som krever tett oppfølging, helst daglig.

Til gjengjeld har det med rammevilkår for utøverne vært helt sentralt i alle møtene med norske artister og musikere vi har hatt på trykk. Enten det har vært Anne Grete Preus, Nils Petter Molvær og Mari Boine, veteraner som Yngvar Numme, Karin Krog og Ole Paus, eller ungdommen representert ved Broiler, Aurora og Myra.

Og for dem som lurer: I løpet av de rundt regnet 225 utgavene av Musikkmagasinet er det Jenny Hval og Odd Nordstoga som sammen med Prince er på front-toppen, med tre forsider hver. Rett bak de to følger andre norske navn som Åge Aleksandersen, Ida Jenshus, Tommy Tee, Todd Terje og Susanne Sundfør – som alle har frontet Musikkmagasinet to ganger.

Da Klassekampen lanserte Musikkmagasinet i 2012, arrangerte vi en paneldebatt der strømming var tema. Siden den gang har man sett strømmingens totale gjennomslag, med alt det medfører av økonomiske utfordringer og økt fokus på enkeltlåter. Ikke minst har trenden med konsertvirksomheten som økonomisk driver forsterket seg, noe man ser med et stadig voksende live- og festivalmarked.

Likevel har vi valgt å forholde oss til albumet som det sentrale utgangspunkt for kritikkdelen her i magasinet. For selv om en stadig større del av promoteringsframstøtene handler om å holde artistene evig aktuelle gjennom en strøm av singelslipp, ep-er og videoer, er det lite som slår albumet når det gjelder å gi en bred presentasjon av artist og uttrykk. Enn så lenge er det albumformatet som egner seg best til å si noe om hva man driver med, hvor man er, hvem man er og hvem man vil være. Noe du kan lese mer om i dagens intervju med den Spellemann-vinnende rapperen Cezinando, akkurat nå ute med et kritikerrost album.

På veien videre vil vi fortsette med 12–24 ukentlige sider med musikkstoff – om utgivelsene og konsertene til de mest interessante artistene, når disse er aktuelle for det norske publikum. Målet er at dette stoffet skal være skrevet og presentert på en slik måte at innholdet både er bredt og uforutsigbart.

Onsdag skal avisa og våre skribenter feire Musikkmagasinet med fest og konsert på John Dee i Oslo, der det først blir musikk fra Silje Huleboer og deretter Dylan-tolkninger med mer fra Jan Erik Vold, Kåre Virud og band. Vel møtt!

olavo@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 8. november 2017 kl. 10.42

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk