Klassekampen.no
Mandag 9. oktober 2017
Clarks country: En av Nashvilles aller beste låtskrivere endelig til Oslo.
Slik skriver man
Vokst opp i en liten tømmerhoggerby i Twin Peaks-land; nå en Nashville-favoritt med mer enn én historie å fortelle.

Bakgrunn

Brandy Clarks sanger føles omtrent så lite «Twin Peaks» som mulig er, selv om hun er fra småbyen Morton i delstaten Washington, et par timers kjøring sør for Frost/Lynch-postkortet Snoqualmie, midt i Twin Peaks-land med sine enorme nasjonalparker med sine enorme trær ulende i et hav av nifs tåke.

Ja, bortsett fra at småbyen er hennes store tema, da – med nesten-såpeoperaer om homecoming queens, nabojenter og døtre, kjærlighetssorg og død, drikk og røyk, utroskap og andre hemmeligheter – og med sagbruket som må stenge dørene i et lokalsamfunn som går rakt til helvete. Men til forskjell fra hos David Lynch, spiller hun ikke ut persongalleriet sitt gjennom et surrealistisk filter; her er det få omveier, eller for den del snikksnakk, og heller en rett-fram-realisme med så mye treffende humor og så mange velplasserte tårer som en tre og et halvt minutt lang countrysang kan romme før det bikker over. Proft med hjerte, veldreid til tusen.

Som er akkurat hva countrymusikken gjør bedre enn noe annet, og som er hvorfor Brandy Clark er den ideelle headliner når CMA Songwriters Series for første gang besøker Norge søndag 15. oktober, strømløst på Rockefeller. Country Music Associations suksesskonsept er innom Europa for første gang, med Oslo som stoppested, der utvalgte sanger-låtskrivere synger og forteller i en intim og uhøytidelig setting. Foruten Clark, briljante Angaleena Presley («if Loretta Lynn and John Prine had a baby») og tre forglemmelige karer.

Fakta:

Brandy Clark:

• Amerikansk countrysanger/låtskriver født i 1975 som siden 2011 har blitt en Nashville-favoritt, både som låtskriver for andre og soloartist.

• Hun har gitt ut to sterke album under eget navn, «12 Stories» (2013) og «Big Day in a Small Town» (2016), begge anmeldt til fem her i avisa.

• Er aktuell med liveplata «Live from Los Angeles», samt med konsert på Rockefeller i Oslo 15. oktober som headliner på den nå omreisende CMA Songwriters Series.

Og nettopp karer, om ikke akkurat disse karene, har dominert kommerscountryen i litt for stor grad på 2010-tallet. Heldigvis med noen skinnende unntak, blant dem Miranda Lambert og Kacey Musgraves – to som har kunnet nyte godt av Clarks hvasse penn. Lamberts «Mama’s Broken Heart» og Musgraves’ «Follow Your Arrow», begge kjempehits, er nemlig skrevet av 42-åringen (i dag! 9. oktober) sammen med hennes mest brukte låtskriverpartner Shane McAnally.

Og én ting er det liberale budskapet i en låt som «Follow Your Arrow», med rulling av joints og likekjønnet kyssing (fra visse miljøer karakterisert som «et angrep på kristne!»), noe ganske annet er tilleggsinformasjonen om at McAnally er åpent homofil og Clark åpent lesbisk. I konservative Nashville.

Ikke at seksuelle preferanser ljomer ut av refrengene på de 26 sangene utgitt under Clarks navn, hovedsakelig fra tre album: «12 Stories» (2013), «Big Day in a Small Town» (2016) og det helt ferske livealbumet «Live from Los Angeles», der hun har gitt plass til én ny sang med en helt klassisk tittel, «When I Get to Drinkin’», en akustisk ballade om en som drikker seg mot stupet fordi somewhere in the dark you’re forgettin’ me.

Clarks andre drikkelåt av året, etter den enkeltstående singelen «You’re Drunk», og like kjønnsnøytral som den første. Uten at det er der hun har sin største styrke, men heller i fortrolige bekjennelser som holder det konkret: ventende på heisen før sidespranget i «What’ll Keep Me Out of Heaven», Lori McKenna-alenemorhyllesten «Three Kids No Husband», og ikke minst den selvbiografiske «Since You’ve Gone to Heaven».

Der er Clark selv forteller av springsteensk format, med utgangspunkt i farens jobbrelaterte dødsulykke. Jeg-personen orker ikke lenger å dra hjem, til moren som eldes dårlig og broren som er inn og ut av fengsel, og til småbyen hun kommer fra, tusen innbyggere som ikke lenger har noe å leve av etter at they shut the sawmill down. Så enkel og så veldig vond: They say the market’s bouncing back, but it’s sure hard to tell / Since you’ve gone to heaven, the whole world’s gone to hell.

eirikb@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 8. november 2017 kl. 10.45

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk