Klassekampen.no
Mandag 9. oktober 2017
Zendt fra oven

Album

Kaitlyn Aurelia Smith

«The Kid»

Western Vinyl/Playground

HHHHHI

Den skolerte musikeren, komponisten og produsenten fra USAs nordvestkyst la indiefolkbandet på hylla da hun forelsket seg i synthenes verden, og de siste fem årene har Kaitlyn Aurelia Smith produsert imponerende musikk i et imponerende omfang, uten å se seg tilbake. Etter tre selvutgitte album kom plateselskapsdebuten med to år gamle, kritikerroste «Euclid», som raskt ble fulgt opp av fjorårets svært vellykkede «EARS» – en gjenganger på årsbestelistene.

«The Kid» plukker opp tråden fra forgjengerens elegante og sømløse balansegang mellom det programmerte og orkestrerte, og det komplekse og behagelige. I likhet med tidligere utgivelser, er den dessuten bygget opp rundt et tydelig konsept. Fra «I Am a Thought», «In the World» og «I Am Learning» til «Who I Am & Why I Am Where I Am» og «To Feel Your Best», beveger Smith seg kronologisk gjennom et menneskes liv, og alt det innebærer av undring, utforsking, skjønnhet og forvirring. På omslaget plasserer en stjerneglitrende Smith livets mirakel midt i universets uendelighet.

Med seg har hun strykekvartetten Stargaze, mens hun selv trakterer et bredt utvalg eldre synther, trompet, fagott og cello. Hvor det akustiske slutter og det digitale begynner, er ikke alltid like lett å skille ut i dette skjæringspunktet mellom eksperimentell musikk, orkestrert pop og knitrete, detaljorientert elektronika. Ikke minst når lydene etteraper det mest organiske du får, naturen selv, som i åpningssporets boblende jungelliv, den kvitrende thereminlyden (teknisk sett en Ondes Martenot) og siriss-rytmeeggene i «Who Am I ...», og den flagrende fagotten i «I Will Make Room for You». At Smith oppgir David Attenborough som inspirasjonskilde kommer ikke som noen overraskelse.

Lydlagene er mange, men uttrykket er dempet, og den rike, dynamiske produksjonen sørger for at det hele tiden bygges bro mellom de ulike bestanddelene som bølger av gårde mellom stereokanalene.

I «I Am Learning» og «I Will Make Room for You» bruker Smith stemmen som repetitivt instrument og oppkuttede samples. Samtidig viser hun en upåklagelig popsensibilitet i glimrende, fokuserte låter som «An Intention», «To Follow and Lead» og «To Feel Your Best». Disse skiller seg fort ut som høydepunkter, men det betyr ikke at det er i å strekke seg mot det strømlinjeformede Smiths styrke ligger. Tvert imot.

Albumets kompleksitet, de snirklende, rytmiske lydlagene og de stadig nye retningene låtene tar, samtidig som det hele oppleves meditativt harmonisk, er nettopp hva hun briljerer med som få andre.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 8. november 2017 kl. 10.49

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk