Klassekampen.no
Torsdag 5. oktober 2017
Usett: Pekka Strang (t.h.) som den utfordrende kunstneren Touko Laaksonen/Tom of Finland.Foto: Another World Entertainment
Nokså streit
Historien om et homoikon.

film

«Tom of Finland»

(Danmark/ Finland/ Sverige/ Tyskland/ USA, 2017)

Regi: Dome Karukoski.

Manus: Aleksi Bardy.

Med: Pekka Strang, Werner Daehn, Þorsteinn Bachmann, Jakob Oftebro.

Lengde: 1 t. 51 min.

anmeldelse

HHHHII

Historien om Tom of Finland – den utfordrende, livsbejaende, heltedyrkede kunstneren (som alle har sett, men ingen kjenner) – begynner idet Touko Laaksonen avslutter sin militærtjeneste ved andre verdenskrigs slutt. Homoseksualitet er forbudt i Finland, så å leve sitt liv til det fulle står med andre ord ikke på programmet for ham. Selv hans store tegnertalent, som han søker trøst og tilflukt i, må holdes i tøylene. (Favorittobjektene er hypermaskuline, barbrystede bartemenn i trang-trange benklær, i eksplisitte positurer.)

Til hverdags lever han med sin snille, men intolerante søster; på kveldstid finner han selskap i parker og på klubber hvor menn møter menn. Livet preges av frykt, for når som helst kan han oppdages og bankes opp av brutale politimenn. Eller bli sendt til behandling på klinikk.

Dome Karukoskis regi er diskret bevegende, og historien glir uanstrengt frem og tilbake i tid, i vekslinger mellom familietreff, krigsminner, konform fasade og turbulent indre liv. Det meste foregår i mørke eller skyggefulle omgivelser; med stjålne blikk og kodet kommunikasjon – og blir formidlet gjennom perfekt tidskoloritt, naturlig spill og betagende musikk.

Etter år med undergrunnsvirksomhet, finner Touko endelig mot til å sende noen tegninger til Physique Pictorial, et amerikansk mykpornoblad kamuflert som treningsmagasin. Da endres ting kjapt, for i USA finnes både publikum og villige utgivere. Snart får han artistnavnet Tom of Finland, blir gjenstand for Californisk heltedyrkelse i det homofile miljøet, og inviteres på besøk.

Toukos første reise til vestkysten blir en gledens oppvåkning og en personlig frigjøring – formidlet i farvesprakende, solfylte bilder – i grell kontrast til finsk hverdag.

Tom vender likevel hjem. Et rørende butikkbesøk og et tungt tap senere, reiser han atter til USA; denne gang for å gjøre sin strek kjent for alvor.

«Tom of Finland» er en film om et kjempende menneske i en vanskelig tid. Dens nennsomme behandling av artistisk og personlig tvil, paret med følelser av utenforskap og lengsel, gjør at den kjennes viktig.

Enkelte skjønnhetsfeil til tross, er det umulig å ikke la seg berøre.

kultur@klassekampen.no

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk