Tirsdag 3. oktober 2017
TETT PÅ: – Min grunntanke er at vi proppes full av informasjon om alt som skjer i verden, men vi vet stadig mindre om grenda der vi bor, sier redaktør Ivar Thoresen i Alvdal midt i væla. Foto: Alvdal midt i væla
• I neste uke blir årets pressestøtte fordelt • Nettavisa Alvdal midt i væla blir historisk
Digitalavis får støtte
Undersak

Ny avis i Lofoten får pressestøtte

Avisa Lofoten er en av de andre nykommerne på lista over årets pressestøttemottakere. I likhet med Alvdal midt i væla har Avisa Lofoten utnyttet et tomrom etter at mediekonsernet Amedia endret sin strategi. I 2014 fikk Lofotposten i Leknes og Lofoten Tidende i Svolvær samme sjefredaktør, noe som ikke ble godt mottatt av mange av Lofotpostens lesere i Leknes.

I 2015 gikk aktører i det lokale næringslivet sammen om å starte en ny avis for Leknes, Avisa Lofoten, som foreløpig kun kommer ut på papir. Avisa har rundt ett tusen abonnenter og vil motta nærmere én million kroner i støtte. I november tiltrer sportsjournalist Lars Eidissen fra avisa Itromsø som ny sjefredaktør.

– Mange av Lofotpostens lesere opplevde at avisa ble mer eller mindre overtatt av Lofoten Tidende og at det gikk på bekostning av kvaliteten på avisa, forteller Eidissen.

Å legge om Avisa Lofoten til nettavis er en av de første oppgavene han vil ta fatt på.

– Jeg kommer fra Tromsø, hvor den digitale mediekrigen har vært knalltøff i mange år. Min erfaring er at mange nettaviser bare henvender seg til halvparten av markedet som det har potensial til å nå. Mitt mål er å doble abonnementstallet til 2000–2500, sier Eidissen.

Generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser (LLA) ser tegn til at de største lokalavisene bruker mer og mer energi på bykjernene og trekker seg tilbake fra randsonene.

– At nye aviser som Avisa Lofoten og Alvdal midt i væla oppstår, er et sunnhetstegn. Dette viser at de store mediekonsernene og andre som eier lokalaviser, må ta lokalsamfunnene på alvor.

Alvdal midt i væla blir den første avisa som går rett inn i pressestøtteordningen uten å ha en fortid som papir­avis.

Medier

Til uka skal 313 millioner kroner i pressestøtte fordeles fra Kulturdepartementet og Medietilsynet. En av nykommerne på lista over 151 mottakere er den heldigitale avisa med det treffende navnet Alvdal midt i væla.

– Som navnet tilsier, dekker vi det som er midt iblant oss, her midt i den væla som utgjør Alvdal. Ingenting er for lite og ingenting for stort, sier sjefredaktør Ivar Thoresen.

Den superlokale strategien ser ut til å virke, og bare to år etter oppstarten bryter Alvdal midt i væla en aldri så liten pressehistorisk barriere:

Når Medietilsynet i Fredrikstad offentliggjør fordelingen av årets produksjonsstøtte til norske mediehus, vil Alvdal midt i væla være inne med om lag 800.000 kroner.

Det er første gang siden den rødgrønne regjeringen åpnet for såkalt plattformnøytral pressestøtte i 2012 at en rendyrket nyhetsavis på nett kommer med i ordningen.

– Å komme med i pressestøtteordningen er fantastisk gode nyheter og veldig viktig for oss. Vi befinner oss i en oppbyggingsfase og trenger pengene for å sikre driften og arbeidsplassene, sier Thoresen.

Fakta

Pressestøtte:

• Neste uke offentliggjør Medietilsynet fordelingen av årets produksjonsstøtte til aviser, til sammen 313 millioner kroner.

• Tre aviser mottar pressestøtte for første gang i år: Alvdal midt i væla, Avisa Lofoten og Stjørdalens Blad.

• Tre aviser går ut av ordningen: Lokalavisa Verran-Namdalseid (fusjonert med Steinkjer-Avisa), Malvikbladet (fusjonert med Stjørdalens Blad), SortlandsAvisa (nedlagt).

Kilde: Medietilsynet

Papirløs hverdag

Den digitale pressestøtten ble blant annet innført for å stimulere til innovasjon og teknologisk utvikling av landets mediebransje, som fortsatt befant seg i startgropa for den digitale transformasjonen da ordningen trådte i kraft for tre år siden.

Siden den gang har de aller fleste mediehusene i Norge innført såkalt brukerbetaling på nett. Av mediekonsernet Amedias over 500.000 abonnenter er 150.000 nå heldigitale. Også Schibsteds aviser, med Aftenposten og landets største regionaviser, har meldt om vekst i digitale abonnenter.

Men Alvdal midt i væla er den eneste pressestøtte-avisa som ikke har noen utgifter til verken trykkeri eller avisbud.

Tidligere eksisterte det riktignok et annonsemagasin med samme navn i Alvdal, men det var ikke en redaksjonell publikasjon som svarte til Redaktørplakaten og pressens Vær-varsom-plakat.

– Det var journalisten i meg som tenkte at det ville vært spennende å lage en dagsaktuell avis, og ikke bare et annonseblad som kom ut fire ganger i året i forbindelse med Mandelpotetfestivalen og andre arrangementer, forteller Ivar Thoresen.

Rom for det superlokale

Entusiasme og gründermentalitet er likevel ikke nok for å starte opp en ny avis i et beintøft avismarked. At den superlokale nettavisa mot alle odds har klart å skaffe seg fotfeste, har trolig også sammenheng med andre endringer i medielandskapet på Hedmark.

Tidligere hadde den Amedia-­eide lokalavisa Østlendingen på Elverum en relativt bred dekning av det som skjedde i Alvdal og på Tynset. Fra Røros i nord utvidet også Arbeidets Rett sitt nedslagsfelt til de to hedmarkskommunene.

Men etter flere runder med nedbemanninger og kostnadsreduksjoner i Amedia har de to avisene trukket seg mer tilbake til sine kjerneområder.

– De andre avisene får svare for seg selv. Men jeg tror leserne reagerer når det blir for mye fellesstoff i lokalavisene. Når man bare har én journalist til å dekke seks store kommuner, er det ikke så mye man får til, sier Thoresen.

For to år utvidet avisa hans også til nabokommunen Tynset, og tilbyr nå søsteravisa Tynsetingen som sonet utgave for kommunens 5000 innbyggere.

– Risikerer dere ikke å gå i samme fella som konkurrentene når dere utvider dekningsområdet?

– Vi skal ikke gå på akkord med konseptet om å være nærme, selv om vi vokser. Men for at dette skulle bli noe annet enn en hobby, var vi nødt til å utvide til Tynset, som også er regionsenteret.

Facebook-koden

Det er likevel ikke den interne konkurransen mellom lokal­aviser som pekes ut som den største trusselen mot de lokale mediemangfoldet i Norge, men store globale aktører som Facebook og Google.

Alvdal midt i væla gir ikke bort en eneste artikkel gratis, heller ikke via Facebook, som i hovedsak benyttes for å friste nye lesere til å tegne abonnement til 1500 kroner i året.

– Har dere knekt Facebook-koden?

– He he, det vet jeg ikke. Men vi gir ikke bort noe. Selv om systemet for deling på Face­book egentlig krever at vi også legger ut ingressene, så har vi funnet en omvei rundt. Vi bruker Facebook aktivt for markedsføring og lenker til sakene våre. Målet er ikke å generere mest mulig trafikk fra oss til Facebook, men omvendt.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 24. februar 2018
Det er ikke så lenge siden forlagene kostet på seg trådheftet innbinding og offset-trykk når en ny roman skulle i trykken. Nå er digitaltrykk og limfresing i ryggen den nye normen.
Fredag 23. februar 2018
Universitetet trenger finansieringsordninger som lar oss teste ut dristige ideer, mener biolog Dag Hessen.
Torsdag 22. februar 2018
Munchmuseet frykter at det vil gå glipp av utstillinger med verdenskjente kunstnere hvis ikke den statlige forsikringsordningen for museer blir bedre.
Onsdag 21. februar 2018
Det finnes knapt digitale lydbøker på norske biblioteker i dag. Det vil kulturminister Trine Skei Grande (V) gjøre noe med.
Tirsdag 20. februar 2018
Er du med i Den norske forfatterforening, har du har ni ganger større sjanse for å få midler fra vederlagsfondene enn ikke-medlemmer. Jan Ove Ekeberg i Forfatterforbundet stiller spørsmål ved jobben DNF gjør.
Mandag 19. februar 2018
Bibliotekene vil tilby digitale lyd­bøker, men hevder at forlag nekter dem å kjøpe. Nå ber de kulturministeren gripe inn.
Lørdag 17. februar 2018
Åsne Seierstad skal skrive bok om ­hvordan metoo-kampanjen traff Trond Giske, Jonas Gahr Støre og resten av ­Arbeiderpartiet.
Fredag 16. februar 2018
Kinobesøket gikk ned i både Norge og EU i fjor. Hvis trenden fortsetter, er det stor grunn til bekymring, ifølge eksperter.
Torsdag 15. februar 2018
Jakten på bestselgerforfattere gjør forlagene likere hverandre, mener forlagsveteran Janneken Øverland.
Onsdag 14. februar 2018
Verken politikere eller kritikere av Kunstsilo-prosjektet har fått innsyn i hvilke verker Nicolai Tangen har lovet bort til det nye kunstmuseet i Kristiansand.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk