Daniella Slabinski har rett i at klimaendringer påvirker grunnlaget for fiskeriforvaltning i nord (Klassekampen 14. september) men to misforståelser bringer analysen på vidvanke. Misforståelsene dreier seg om torskens utbredelse i Barentshavet og hva det betyr for norsk fiskerinæring at Russland arbeider med å fastslå yttergrensen for kontinentalsokkelen sin. Vidvanken gjør at framtidsutsiktene for fiskerisamarbeidet i nord framstilles som langt mørkere enn det er grunn til.
En dårlig investering
I min kronikk 12. september presenterte jeg beregninger som viste at miljøeffekten av elbilen er beskjeden. Elbilen har bidratt til noe lavere klimagassutslipp i Norge, men mer bilkjøring som følge av elbilen har bidratt i motsatt retning. I et tilsvar fra lobbyorganisasjonen Elbilforeningen 16. september skrives det at jeg bruker feil tall i en utdatert analyse som bommer fullstendig på mål. Jeg leser gjennom innlegget, men finner med ett unntak ingen forsøk på korrigering av tallene og metoden jeg bruker. Elbilforeningen hevder at elbilen erstatter kjøring med fossilbiler med 82 prosent. Et tall som er altfor høyt basert på trafikkdata. Derimot inneholder innlegget gamle, velkjente påstander om elbilbølgen som en global bevegelse og hvor Norge leder an.