I kronikken «Statsstøttet privatbilisme» 12. september viser Anders Skonhoft at overgangen til el-biler bare har gitt ubetydelig reduksjon i norske CO2-utslipp. Regnestykket er nok i hovedsak riktig, men han glemmer å se fremover. Innen relativt få år må vi fase ut bruken av fossilt drivstoff. Det er da ikke mange erstatningsalternativer. I tillegg til el-biler er biler som går på hydrogen, en mulighet. For øyeblikket virker det sannsynlig at el-biler vil dominere. I en overgangsperiode er det vanskelig å unngå at reduksjonen i CO2-utslipp er beskjeden og kostnadene betydelige.
Du kan bla til neste sideBla med piltastene
Villedende om Russland og sjømatnæringens gullalder
DebattRussland og
Daniella Slabinski har rett i at klimaendringer påvirker grunnlaget for fiskeriforvaltning i nord (Klassekampen 14. september) men to misforståelser bringer analysen på vidvanke. Misforståelsene dreier seg om torskens utbredelse i Barentshavet og hva det betyr for norsk fiskerinæring at Russland arbeider med å fastslå yttergrensen for kontinentalsokkelen sin. Vidvanken gjør at framtidsutsiktene for fiskerisamarbeidet i nord framstilles som langt mørkere enn det er grunn til.