Klassekampen.no
Lørdag 16. september 2017
126 millioner sekunder til neste stortingsvalg.
Nut Arild

Fire nye år, fire nye år, fire nye år. Den taktfaste markeringen av at Erna Solberg & co. får fortsette i regjering har kvernet rundt i hodet mitt hele uka. Det samme har dessverre bildet av Frp-ere i festrus og en gråtende Siv Jensen. Så kan man jo tenke at fire år er uutholdelig lenge, men la oss heller se positivt på det.

Det at det nå er avgjort at det blir fire nye år med blå regjering, betyr også at det er fire nye år til vi får oppleve en rekke andre ubehageligheter. Ja, jeg tenker på stortingsvalg­kampen.

Det er fire år til vi får se ungdomspartiledere på blinddate med Marita (26) som ikke vet hva hun skal stemme. Lettveggen med blomsterdekor og emneknaggen «overbevismeg» skal forhåpentligvis også stues vekk i et kott de neste fire årene. Og så kan vi jo håpe for vordende blinddaters skyld at følgende åpningsspørsmål legges på is i kommende stortingsperiode: «Hvordan vil du hjelpe unge som ikke klarer å spare opp nok egenkapital til å kjøpe egen bolig?»

Det er 48 måneder til vi får se AUF-lederen dabbe før han skal på blinddate med Marita (26).

Det er 208 uker til statsministerkandidatene stiller opp på «jobb­intervju» på statskanalen, med referanser fra ektefellene. (Om ikke annet blir man i hvert fall takknemlig for at ens egen samboer slapp å stille til koseprat med termos på nasjonalt fjernsyn for at man skulle få seg en jobb innen media.)

Det er 1450 dager til Miljøpartiet De Grønne slipper seg løs med musikkvideoer hvor autotune er skrudd opp til maks. (Det vil si: Vi krysser fingrene).

Det er 35.000 timer til partiledere må levere politikervitser i «løs og ledig» vitseduell på fredagskvelden på NRK. Politikerne har åpenbart ikke forstått at konseptet er å forsøke å levere dårlige vitser i fullt alvor uten å småprate, vurdere kvaliteten på vitsene underveis eller å late som man ler.

Det er 2,1 millioner minutter til neste gang Erna kliner med en sjøløve og Hadia setter seg skrevs over Trollpikken.

Det er fire år til KrF nok en gang må mase om hvor viktig K-en er i både KRLE og samfunnet for øvrig. Aller viktigst: Det er 126 millioner sekunder til vi får se reklame­videoer fra KrF som framstiller det som en umulig oppgave for en barista å forstå at en kunde som bestiller «affe», egentlig mener «kaffe». Vi skjønner alt du sier selv om du ikke bruker bokstaven K, Nut Arild!

mariv@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 9. oktober 2017 kl. 10.23

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk