Du kan bla til neste sideBla med piltastene

• Yngre velgere ser mindre valgprogrammer på tv • Partiene satser mer på sosiale medier som Snapchat

Valgkamp går til nettet

Forgubbing: De som følger valgkampen på tv blir stadig eldre. De politiske partiene svarer med å legge mer ressurser i sosiale medier. Her lager Ap en video til partiets Facebook-side, med Jonas Gahr Støre sammen med veteranene Yngve Hågensen, Thorbjørn Berntsen og Gro Harlem Brundtland. Foto: John Trygve Tollefsen

Yngre velgere går til Snapchat og Instagram framfor å se valgkamp på tv. TV 2s valgstudio har mistet nesten halvparten av seerne mellom 20 og 49 år siden 2013.

Stortingsvalget 2017 vil bli husket som valget hvor partiene for alvor gjorde inntog på sosiale medier som Facebook, Instagram og Snapchat. For å nå fram til særlig de yngre velgerne, har partiene satset mer penger og ressurser på å ansette eksperter som kan vinne valgkampen i de digitale kanalene.