Mandag 28. august 2017
Skuffende: At Phonofile ikke lenger er under lokal kontroll.
Gir ingen mening
Med fra starten: Men i mai forlot Erik Brataas Phonofile. Foto: Siv Dolmen
Et tap for norsk indiebransje: Salget av den digitale drivkraften Phonofile til Sony-eide The Orchard er enda et tilfelle av at mer musikk havner på færre hender.

Gjestespill

Salget av norsk indiebransjes digitale pioner Phonofile kom i mai som lyn fra klar himmel. Phonofile ble stiftet i 1999, da med FONO og TV 2 som eiere. Tanken var en musikkdatabase for å lette tv-kanalens arbeid med å spore egnet norskprodusert musikk til bruk i programproduksjon, og var også tiltenkt filmselskaper og reklamebyråer som ønsket å lisensiere norsk musikk.

Framsynte FONO så opprettelsen av databasen som første steg i å utvikle en plattform for digital distribusjon av musikk primært fra sine egne medlemmer. Sånn ble Phonofile den nye sikkerheten til indieaktørene: Gaselle-bedrift flere år på rad og en digital drivkraft for de mindre selskapene. I fjor fusjonerte Phonofile med tyske Finetunes GmbH under «paraplyen» SendR – et holdingselskap eid av Finetunes’ grunnleggere. Phonofiles aksjonærer FONO og NOPA fikk aksjeposter i SendR, mens FONO og Phonofile fikk plass i styret.

Bare ni måneder etter denne fusjonen gjennomfører styret i Phonofile tvungen overføring av aksjene tilhørende minoritetsaksjeeierne og nytt heltysk styre velges i januar 2017. Tidlig mai i år selger så SendR både Phonofile og Finetunes til The Orchard, en Sony-heleid «independent». Rett nok ble The Orchard i sin tid grunnlagt av en super låtskriver/produsent, Richard Gottehrer – som også startet Sire Records med Seymour Stein på 60-tallet, uten at det døyver skuffelsen. For selv om Sony er et storartet selskap, betyr inntredenen til en stor internasjonal aktør at driften rasjonaliseres. Som betyr at mange administrative funksjoner samles, ofte langt borte. Pressemeldinger med forsikringer om at selskapene skal fortsette som før er lip service for å roe ned urolige klienter – det har blitt mange slike i årenes løp, og beklageligvis har jeg selv måttet forfatte flere av dem.

Allerede 31. mai meddelte da også direktør Erik Brataas at det var hans siste dag som leder av selskapet. Det er et stort tap for bransjen. Erik Brataas og og hans høyre hånd Knut Bøhn har vært garantister for bra drift av Phonofile og fleksible løsninger for dem som distribueres der.

Man skal ikke være spesielt utspekulert for å se manøvrene her. Selskapet har fått så bra resultater at salget ikke gir noen mening utover at noen vil cashe inn eller effektuere sin exit-strategi. Sjefen for Merlin (interesseorganisasjon for uavhengige rettigheter), Charles Caldas, var da også raskt ute med en bekymringsmelding på vegne av indie-selskapene og artistene tilknyttet slike: «We’re concerned that the majors, via their faux-indie imprints, are land-grabbing independents rights in order to bolster their market shares and use the value of those indie artists to extract disproportionate value from the market in their negotiations with digital services.»

Man er ikke alene om å sitte på gjerdet og vente spent på hva The Orchard skal melde om Phonofiles fremtid.

musikk@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 29. august 2017 kl. 13.21
Mandag 20. august 2018
Henie Onstad-senterets sterke tradisjonelle bånd til den elektroniske kunstmusikken strekker seg femti år bakover. Strekkes de ut i ytterkantene med Lindstrøms konsertverk?
Mandag 13. august 2018
KonsertJohn PrineOslo Konserthus8. augustHHHHHHDet er ikke ofte at artister blir møtt med...
Mandag 6. august 2018
Én ting er det geniale ved Joni Mitchell, men hva med det «sceniale»? Musiker Anja Lauvdal undres og lar seg begeistre av en av de aller største.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk