Klassekampen.no
Fredag 11. august 2017
Klikker det for kultur?

kultur­journalistikk

Jeg har lenge stusset over at Klassekampen tar opp, eller heller skaper, såkalte «saker» på kultursidene, som i formen skal framstå som kritiske, men som i realiteten fungerer tilslørende og fordummende.

Et ferskt eksempel er artiklene om Vebjørn Sand og hans plagiat (mitt ord og rett betegnelse) av fotografen Henri Cartier-Bresson. Artiklene fungerte som en tilsløring av saken og en ukritisk reklame for Sand.

Jeg har trodd at denne journalistikken skyldtes uvitenhet og uerfarne journalister. Men nå har jeg kommet til at det er bevisst redaksjonell politikk.

I Klassekampen 9. og 10. august er «saken» at «søsteren gir sin versjon», som fokuserer på en antatt konflikt i familien Hjorth og overhodet ikke handler om litteratur. Nok et eksempel på tabloid kulturjournalistikk.

Som abonnent gjennom flere tiår har jeg merket meg at Klassekampens kultursider har fungert som springbrett til større avisredaksjoner. Et eksempel er Sarah Sørheim som nå er kulturredaktør i Aftenposten. Hun var kommentator til en annen «sak» Klassekampen introduserte, om at kulturjournalistikkens framtid var avhengighet av antall «klikk», og Sørheim hevdet med løftet pekefinger at ble det ikke nok «klikk», ville kultursidene legges ned.

Så nå spør jeg redaktør Braanen, har jeg rett? Og om ikke, hvilken agenda har avisa for kultursidene?

gro.finne@gmail.com

Artikkelen er oppdatert: 15. august 2017 kl. 14.57

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk