Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Gabrielles sommer: Etter bl.a. Bråvalla, Borlänge, Liseberg, Kongsberg Jazz, Vinjerock og Canal Street, venter nå Øya.

Parkliv

Skal låte tight og fett: Gabrielle har hatt en travel festivalsommer, og hun og bandet er «blown away» over hvor fete publikum er overalt. Her fra Slottsfjell i juli. Foto: Christoffer Krook

Foran tusen kids i fornøyelsespark, eller foran foreldrene på indiefestival? Gabrielle leverer eksakt samme pakke, uansett hvilken scene hun står på. Altså ALT.

Fornøyelsesparken Liseberg, midt i sentrale Göteborg, er i likhet med Øyafestivalen et eksempel på forvaltning og bruk av offentlige uteområder som åpner for prinsipielle diskusjoner om allmennhetens tilgang på rekreasjonsområder i urbane miljøer. Selv om inngangsbilletten på knappe 100 spenn er langt mer allmenn og sympatisk enn tilsvarende norske parker – eller for den del: inngangsbilletten til Tøyenparken under Øya-uka. En annen ting Liseberg, noe overraskende, deler med Øyafestivalen, er en omfangsrik historie som arena for musikalske opplevelser. Som 29. august 1958, da den amerikanske stjernesaksofonisten Stan Getz gjester Lisebergs konserthall, som gjestesolist for svenske Gunnar Johnsons orkester. I hornseksjonen bak ham står altsaksofonist Ingmar Glanzelius, 31 år gammel, født og oppvokst her i Göteborg. Hvorvidt Getz eller noen i orkesteret tok berg-og-dalbane, vites ikke.