Fredag 7. juli 2017
Lukter svidd: Skuespiller Anders Baasmo Christiansen satt i førersetet under innspillingen av «Børning». Men var bilene i de to filmene rekvisitter eller leiebiler? Skattemyndighetenes momsregning kom på én millioner kroner. Foto: Filmweb
Filmprodusenten er i langvarig strid med Finansdepartementet om moms på «Børning»-biler:
«Børning» i moms-krasj
Bilene som ble brukt i «Børning»-filmene får ikke momsfradrag. Oppfølgeren «Børning 3» kan bli flagget ut til Tyskland.

film

Med 439.000 solgte billetter ble «Børning 2» fjorårets tredje mest sette film i Norge. Den første filmen havnet på andreplass da den kom i 2014, med 382.000 solgte billetter.

Likevel har produsentene bak Norges største roadmovie-suksess fått store problemer med lønnsomheten. En av årsakene er avgiftsmyndighetene og Finansdepartementet, som tviholder på at bilene som ble brukt av skuespillerne i filmen må klassifiseres som «personkjøretøy» etter momsloven.

Resultatet er en ekstraregning på om lag én million kroner, som produsent John M. Jacobsen i Filmkameratene må betale.

– Det har vært moro å lage disse filmene, men de har ikke vært noen gullgruve for oss, for å si det mildt. Når Finansdepartementet legger til ytterligere en byrde, så er det ikke lenger en dårlig spøk, sier Jacobsen.

Fakta

«Børning»:

• Bilfilmene «Børning» (2014) og «Børning 2» (2016) er produsert av Filmkameratene, med Hallvard Bræin som regissør.

• «Børning» kostet 39 millioner kroner og gikk med 6,3 millioner kroner i underskudd.

• «Børning 3» kan bli lagt til Tyskland.

Tolker loven strengt

Striden om moms på «Børning»-bilene har pågått i nærmere tre år, men Finansdepartementet har opprettholdt tidligere vedtak fattet av Skatt øst og Skattedirektoratet. Etter merverdiavgiftsloven har selskaper rett til momsfradrag for tjenester og varer som leies inn eller kjøpes til bruk i virksomheten. Men anskaffelse og drift av biler er unntatt fra denne hovedregelen.

Finansdepartementet kan gi unntak i tilfeller der loven ikke fungerer etter intensjonen, men har ikke funnet juridisk grunnlag for å gjøre dette for «Børning».

– Disse bilene ble leid inn fra privatpersoner og deretter kjørt rundt i landet på egne trailere for bruk som rekvisitter i filmene, og ikke til transport. Det framstår som merkelig og urimelig at Finansdepartementet ikke benytter seg av muligheten for å gi unntak, sier Jacobsen.

I et siste forsøk har Filmkameratenes advokat appellert til Kulturdepartementet. I departementets svarbrev 20. juni står det at «fra et kulturpolitisk ståsted er det uheldig dersom det medfører at færre norske filminnspillinger igangsettes».

Likevel kan ikke departementet anbefale et unntak ut fra kulturpolitiske hensyn, fordi loven ikke gir adgang til dette.

Partner Tom G. Eilertsen i advokatfirmaet Bull & CO er skuffet.

– Alle instanser medgir at loven i dette tilfellet slår uheldig ut, men at de ikke kan gjøre noe fordi det bare er noen få filmer som blir rammet av dette. Altså må «Børning» lide, sier Eilertsen.

Flagger ut

Imens vurderer John M. Jacobsen om han skal ta sjansen på å lage en ny oppfølger, «Børning 3». At de to foregående filmene ikke var noen økonomisk suksess, kan avleses i regnskapene. Det hel­eide datterselskapet «FK Børning AS» står oppført med et underskudd på 6,3 millioner kroner for 2015, etter den første filmen. Film nummer to gikk litt bedre, men også den vil gå med noen millioner i underskudd, ifølge produsenten. På toppen av det hele gikk Filmkameratene AS 18,7 millioner kroner i minus i 2015.

– Det er klart at disse «Børning»filmene ikke var noe moro for oss, reint bortsett fra at det var moro å lage dem. Nå står det bedre til, etter at vi har klart å styre unna de verste problemene og fått til en refinansiering av selskapet, sier produsent Jacobsen.

For å unngå flere krasjlandinger, har Filmkameratene søkt om 15 millioner kroner i forhåndsstøtte fra Norsk Filmfond. Planen er dessuten at «Børning 3» skal få en tysk medprodusent, med innspilling i Tyskland til neste år og kinolansering i begge landene. I så fall kan det hende at bilene i den neste filmen får tyske bilskilt, ikke norske.

– Det kan hende vi legger hele greia til Tyskland, denne gangen med innleie av tyske biler. Jeg skulle ønske at Kulturdepartementet hadde trampet gassen i bånn for å få denne saken i havn.

Statssekretær Bård Folke Fredriksen (H) i Kulturdepartementet skriver i en e-post at reglene på dette området er klare og innarbeidet.

«Fradragsretten for moms gjelder ikke anskaffelse, drift og vedlikehold av personkjøretøy til tross for at bilene kun ble brukt som rekvisitter i de to filmene», skriver han.

jonas.braekke@klassekampen.no

Torsdag 26. april 2018
Et uavhengig byrå må telle publikum i kulturlivet etter etnisk tilhørighet, klasse og legning, mener kulturprodusent. Ledere ved norske museer og teatre er skeptiske.
Onsdag 25. april 2018
Departementet ba 300 kulturarbeidere si sin mening om 14 trender via mentometerknapper. Svarene kan forme framtidas kultur­politikk.
Tirsdag 24. april 2018
Sakprosaforfatternes leder langer ut mot Tanums inntog i Coop-­butikkene. – Bokhandelkjedenes ensretting blir småtteri sammenliknet med dette, sier Tore Slaatta.
Mandag 23. april 2018
Tre av fire bøker som promoteres i Coop-butikkene kommer nå fra Tanums eget eierforlag, Cappelen Damm. Av de ti mest solgte bøkene er det bare to ­bøker fra konkurrerende forlag.
Lørdag 21. april 2018
Mens Oslo bruker milliarder på nye museer, opplever kunstnere at høye leiepriser og mangel på atelierer presser dem ut av hovedstaden.
Fredag 20. april 2018
I Danmark har universitetene vært selvstyrte siden 2003. Det har vært en katastrofe for den akademiske friheten, mener professor Heine Andersen.
Torsdag 19. april 2018
Valgkomiteen vil kaste hele det sittende styret i Mentor Medier. Klokt, mener tidligere Vårt Land-direktør Magne Lerø.
Onsdag 18. april 2018
Mentor Medier-sjef Per Magne Tveiten får kritikk fra flere i sitt eget styre for håndteringen av Vårt Land-konflikten. ­– Vi ble ikke godt nok informert om konflikten i konsernet, sier Jens Barland.
Tirsdag 17. april 2018
Når etablerte media blir stengde eller kjøpte av statslojale eigarar, er digitale reportarnettverk eit svar.
Mandag 16. april 2018
Svein Tindberg makter å gjøre fire unge menneskers personlige livshistorier til objektivt og gripende teater.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk