Onsdag 14. juni 2017
Møtte Facebook: Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Ingrid Langerud på vei ut av gårsdagens møte på Stortinget med Facebooks representanter Janne Elvelid og Sean Evins.
• Facebook trapper opp tilstedeværelsen i Norge • Besøker partiene på Stortinget før valget
Søker venner på tinget
I går var Facebook på Stortinget for å selge inn sine tjenester. Medieforsker Gunn Enli mener de største partiene stiller sterkest i kampen om oppmerksomhet på sosiale medier.

Medier

Facebook trapper opp sin tilstedeværelse i Norge og har de siste ukene gjennomført flere møter med eksperter på sosiale medier.

I går kom turen til Stortinget, hvor samtlige partier har takket ja til å møte Facebooks representanter for å bli orientert om hvilke tjenester selskapet kan tilby for å nå ut til velgerne i valgkampen.

Under møtet med Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Ingerid Langerud, fortalte Facebook om nye tekniske løsninger som kanskje vil bli introdusert i Norge under valgkampen. Tilstedeværelse på Facebook og andre sosiale medier er en sentral del av Aps strategi for å vinne høstens stortingsvalg.

– Vi måler ikke oppslutningen i antall likerklikk på Facebook. Det er antall stemmer den 11. september som teller. Med sin store utbredelse er Facebook likevel en viktig kanal for alle partier som ønsker å nå ut med sitt budskap, sier Langerud.

Fakta

Facebook i Norge:

• Facebook har per i dag 3.443.000 brukere i Norge.

• Tirsdag møtte Facebook for første gang politiske partier i Norge for å snakke om valgkampen opp mot stortingsvalget 11. september i år.

• Alle de politiske partiene har fått det samme tilbudet om et møte med Facebook, og samtlige partier har takket ja.

– Ikke helt demokratisk

Gunn Enli, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, tror konkurransen om velgernes oppmerksomhet på sosiale medier er blitt mer ujevn de siste årene.

– Det er ikke sånn at alle stiller likt. Det koster mer og mer penger å reklamere på Facebook, og i tillegg blir det stadig mer krevende å få oppmerksomhet fra publikum. For å koke sammen et vinnende budskap og nå ut, kreves det store ressurser, sier Enli og peker på nettopp Arbeiderpartiet, samt Høyre.

Men også Frp vil ha mye å tjene på at valgkampen i større grad utspiller seg i de sosiale framfor de tradisjonelle mediene. Populistiske og polariserende budskap går godt i sosiale medier, sier Enli.

Hun ledet forskningsprosjektet «Sosiale medier og valgkamp» fram til 2015, som tok for seg bruken av sosiale medier i forkant av lokalvalget i 2013. Den gang var det Miljøpartiet De Grønne som ble regnet for å være valgkampens vinner på Facebook.

– Man har tidligere sett at valgkamp i sosiale medier kunne være fordelaktig for de små partiene som ikke alltid fikk mye oppmerksomhet i de tradisjonelle mediene, sier Enli.

– Spektakulært framstøt

Medieprofessoren mener at Facebooks framstøt mot stortingspolitikerne er «ganske spektakulært».

– Særlig med tanke på at politisk reklame er forbudt på tv. Valgkamp på Facebook gir jo en stor mulighet for partiene til å drive audiovisuell reklame på nett, med en dekningsgrad som utkonkurrerer mange av de største tv-flatene, sier Enli.

Facebook har lansert en egen «valgplattform», der partier kan få tips til hvordan man kan nå og engasjere velgere. I Storbritannia har det vært en stor debatt om hvordan politiske partier har målstyrt annonser mot spesielle velgergrupper, for eksempel eldre damer som var redd for å miste pensjonen sin.

I Facebooks annonseprogram «Business manager» kan kundene prioritere ulike preferanser for målgruppene de ønsker å nå, som kjønn, alder og bosted.

Annonsene kan også målstyres mot brukere som følger bestemte foreninger, partier, medier eller liknende. Da Arbeiderpartiet lanserte sitt skatteprogram tidligere i år, svarte for eksempel Høyre med å kjøpe annonseplass på veggen til Facebook-brukere som fulgte finansavisen E24.

– Budskapet er viktigst

Arbeiderpartiet har satt av mellom 25 og 30 millioner til årets valgkamp, men hvor mye som skal på sosiale medier er ikke avgjort. Tidligere i år ansatte Ap en digital rådgiver for å utforme partiets kampanje på nett og på sosiale medier.

– Det koster ikke nødvendigvis penger å lage godt innhold på sosiale medier. Det som koster penger er i form av ansatte som jobber med å lage innhold, sier Ingerid Langerud.

– Er ikke konkurransen om oppmerksomhet på sosiale medier likevel blitt hardere, også mellom partiene?

– Kjernen i all politisk kommunikasjon er at det er budskapet som engasjerer. Alt handler om å forstå hva som skaper engasjement og hvilke budskap som folk opplever som viktige og relevante.

Målt i oppslutning på Facebook er det få politikere som kan måle seg med Frps innvandringsminister Sylvi Listhaug, som har 121.000 følgere. Listhaugs politiske rådgiver Espen Teige tror Facebook for første gang kan bli den viktigste kanalen for politikere under en valgkamp.

Han mener Facebook fortsatt har en sterkt demokratiserende effekt.

– Med Facebook har vi fått en måte å kommunisere direkte med velgerne som vi aldri har hatt før, sier Teige.

Frp skal ha møte med Facebook i neste uke. Selv om Frp har mindre valgkampbudsjett enn Ap, satser partiet på å vinne valget med god hjelp fra sine tilhengere.

– Det er første valgkampen hvor vi er i en situasjon med hundretusenvis av brukere på Facebook som aktivt vil bidra med å fremme Frps budskap. Jeg ser på dem som fotsoldatene våre, sier Teige.

kultur@klassekampen.no

Mandag 26. juni 2017
Internasjonaliseringen av universitetene har nådd et vippepunkt som kan gjøre ­offentlig finansiert forskning irrelevant for det norske samfunnet, frykter Øyvind Østerud.
Lørdag 24. juni 2017
Selv om millioner av nye brukere strømmer til strømmetjenestene for musikk, går butikken dårlig. Nå vil Spotify tjene ­penger på at plateselskap betaler seg inn på spillelister, men møter motbør.
Fredag 23. juni 2017
Utformingen av minnestedene etter 22. juli skal ikke lenger ledes av kunstfaglig ekspertise. – En fallitt-erklæring, mener bildekunstner Lars Elling.
Torsdag 22. juni 2017
For første gang synker annonse­inntektene til norske­ aviser på nett. Nå sår en ny undersøkelse tvil om digitale brukerinntekter kan redde mediebransjen.
Onsdag 21. juni 2017
Nasjonal sikkerhetsmyndighet advarer om hackerangrep mot kontoene til de politiske partiene under årets valgkamp. På Stortinget er partiene satt i alarm­beredskap.
Tirsdag 20. juni 2017
Facebook henter inn 150 terroreksperter og bruker kunstig intelligens i sin nye offensiv mot terror. Forskere strides om hvorvidt tiltakene er nyttige eller negative.
Mandag 19. juni 2017
Senterpartiet vil stoppe omstillingene i Arkivverket. Prosessen gjør at de regionale statsarkivene blir svekket, mener Kjersti Toppe (Sp).
Lørdag 17. juni 2017
Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) håper en ny regjering kan stanse planene om å samle departementene i et nytt regjeringskvartal. – Jeg frykter det kan bli en monolittisk steinørken.
Fredag 16. juni 2017
Flere arkitekter og byplanleggere krever at regjeringskvartalet blir tegnet på nytt. – Jeg tror planene blir reversert hvis vi får ny regjering, sier Peter ­Butenschøn.
Torsdag 15. juni 2017
Nettsteder som er kritiske til islam og innvandring har blitt en etablert del av den svenske offentligheten. – Normaliseringsprosessen har gått ekstremt fort, sier kulturredaktør i Aftonbladet Åsa Linderborg.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk