Onsdag 14. juni 2017
Møtte Facebook: Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Ingrid Langerud på vei ut av gårsdagens møte på Stortinget med Facebooks representanter Janne Elvelid og Sean Evins.
• Facebook trapper opp tilstedeværelsen i Norge • Besøker partiene på Stortinget før valget
Søker venner på tinget
I går var Facebook på Stortinget for å selge inn sine tjenester. Medieforsker Gunn Enli mener de største partiene stiller sterkest i kampen om oppmerksomhet på sosiale medier.

Medier

Facebook trapper opp sin tilstedeværelse i Norge og har de siste ukene gjennomført flere møter med eksperter på sosiale medier.

I går kom turen til Stortinget, hvor samtlige partier har takket ja til å møte Facebooks representanter for å bli orientert om hvilke tjenester selskapet kan tilby for å nå ut til velgerne i valgkampen.

Under møtet med Arbeiderpartiets kommunikasjonssjef Ingerid Langerud, fortalte Facebook om nye tekniske løsninger som kanskje vil bli introdusert i Norge under valgkampen. Tilstedeværelse på Facebook og andre sosiale medier er en sentral del av Aps strategi for å vinne høstens stortingsvalg.

– Vi måler ikke oppslutningen i antall likerklikk på Facebook. Det er antall stemmer den 11. september som teller. Med sin store utbredelse er Facebook likevel en viktig kanal for alle partier som ønsker å nå ut med sitt budskap, sier Langerud.

Fakta

Facebook i Norge:

• Facebook har per i dag 3.443.000 brukere i Norge.

• Tirsdag møtte Facebook for første gang politiske partier i Norge for å snakke om valgkampen opp mot stortingsvalget 11. september i år.

• Alle de politiske partiene har fått det samme tilbudet om et møte med Facebook, og samtlige partier har takket ja.

– Ikke helt demokratisk

Gunn Enli, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, tror konkurransen om velgernes oppmerksomhet på sosiale medier er blitt mer ujevn de siste årene.

– Det er ikke sånn at alle stiller likt. Det koster mer og mer penger å reklamere på Facebook, og i tillegg blir det stadig mer krevende å få oppmerksomhet fra publikum. For å koke sammen et vinnende budskap og nå ut, kreves det store ressurser, sier Enli og peker på nettopp Arbeiderpartiet, samt Høyre.

Men også Frp vil ha mye å tjene på at valgkampen i større grad utspiller seg i de sosiale framfor de tradisjonelle mediene. Populistiske og polariserende budskap går godt i sosiale medier, sier Enli.

Hun ledet forskningsprosjektet «Sosiale medier og valgkamp» fram til 2015, som tok for seg bruken av sosiale medier i forkant av lokalvalget i 2013. Den gang var det Miljøpartiet De Grønne som ble regnet for å være valgkampens vinner på Facebook.

– Man har tidligere sett at valgkamp i sosiale medier kunne være fordelaktig for de små partiene som ikke alltid fikk mye oppmerksomhet i de tradisjonelle mediene, sier Enli.

– Spektakulært framstøt

Medieprofessoren mener at Facebooks framstøt mot stortingspolitikerne er «ganske spektakulært».

– Særlig med tanke på at politisk reklame er forbudt på tv. Valgkamp på Facebook gir jo en stor mulighet for partiene til å drive audiovisuell reklame på nett, med en dekningsgrad som utkonkurrerer mange av de største tv-flatene, sier Enli.

Facebook har lansert en egen «valgplattform», der partier kan få tips til hvordan man kan nå og engasjere velgere. I Storbritannia har det vært en stor debatt om hvordan politiske partier har målstyrt annonser mot spesielle velgergrupper, for eksempel eldre damer som var redd for å miste pensjonen sin.

I Facebooks annonseprogram «Business manager» kan kundene prioritere ulike preferanser for målgruppene de ønsker å nå, som kjønn, alder og bosted.

Annonsene kan også målstyres mot brukere som følger bestemte foreninger, partier, medier eller liknende. Da Arbeiderpartiet lanserte sitt skatteprogram tidligere i år, svarte for eksempel Høyre med å kjøpe annonseplass på veggen til Facebook-brukere som fulgte finansavisen E24.

– Budskapet er viktigst

Arbeiderpartiet har satt av mellom 25 og 30 millioner til årets valgkamp, men hvor mye som skal på sosiale medier er ikke avgjort. Tidligere i år ansatte Ap en digital rådgiver for å utforme partiets kampanje på nett og på sosiale medier.

– Det koster ikke nødvendigvis penger å lage godt innhold på sosiale medier. Det som koster penger er i form av ansatte som jobber med å lage innhold, sier Ingerid Langerud.

– Er ikke konkurransen om oppmerksomhet på sosiale medier likevel blitt hardere, også mellom partiene?

– Kjernen i all politisk kommunikasjon er at det er budskapet som engasjerer. Alt handler om å forstå hva som skaper engasjement og hvilke budskap som folk opplever som viktige og relevante.

Målt i oppslutning på Facebook er det få politikere som kan måle seg med Frps innvandringsminister Sylvi Listhaug, som har 121.000 følgere. Listhaugs politiske rådgiver Espen Teige tror Facebook for første gang kan bli den viktigste kanalen for politikere under en valgkamp.

Han mener Facebook fortsatt har en sterkt demokratiserende effekt.

– Med Facebook har vi fått en måte å kommunisere direkte med velgerne som vi aldri har hatt før, sier Teige.

Frp skal ha møte med Facebook i neste uke. Selv om Frp har mindre valgkampbudsjett enn Ap, satser partiet på å vinne valget med god hjelp fra sine tilhengere.

– Det er første valgkampen hvor vi er i en situasjon med hundretusenvis av brukere på Facebook som aktivt vil bidra med å fremme Frps budskap. Jeg ser på dem som fotsoldatene våre, sier Teige.

kultur@klassekampen.no

Torsdag 19. oktober 2017
Fire av de sju arkitektgruppene som deltok i konkurransen om å tegne nytt regjeringskvartal har klaget på Statsbygg. De mener gruppen som vant anbudet fikk vinneroppskriften allerede i 2015.
Onsdag 18. oktober 2017
Flere norske film­arbeidere går nå ut på sosiale medier og forteller om seksuell trakassering på jobb. – Det er så lett å le det bort, sier skuespiller Renate Reinsve.
Tirsdag 17. oktober 2017
Mens den ene søndagsavisa etter den andre er blitt lagt ned, har Bergens­avisen gitt søndagsavisa et nytt liv i digitalt format. Dermed har avisa også blitt årets pressestøttevinner.
Mandag 16. oktober 2017
– All skriveteknikk handlar om å få lesaren til å sjå verda, seier Finn Iunker. Han er ute med boka «Stemmer fra Israel».
Lørdag 14. oktober 2017
I regjeringens budsjettforslag får ikke kunstnerorganisasjonene oppnevne komiteene som deler ut kunstner­stipend. – Krakelering av makts­predningen, mener Hilde Tørdal i Norske billedkunstnere.
Fredag 13. oktober 2017
Regjeringen vil kutte hardt i presse­støtten til de største mottakerne, som Dagsavisen, Vårt Land og Klassekampen. Men KrF i sin nye vippeposisjon på Stortinget kan sette foten ned.
Torsdag 12. oktober 2017
Even Tømte mistet jobben etter fire år som «fastlanser» i Bistandsaktuelt. – Vi ble stadig minnet på at vi var annenrangs medlemmer av redaksjonen, sier Tømte.
Onsdag 11. oktober 2017
Det er to år til Norge skal være hovedland under Frankfurt-messa, men norske agenter merker allerede «Frankfurt-effekten». – Det gir oss et momentum, sier Gina Winje.
Tirsdag 10. oktober 2017
Bistandsaktuelt tilbyr frilansjournalister fast kontrakt på 1200 timer i året, med krav om å gå i turnusarbeid og delta på redaksjonsmøter. Norsk Journalistlag er kritisk til avtalen.
Mandag 9. oktober 2017
– Han traff nok en nerve i befolkningen, sier historiker Mona Ringvej. Hun er med på å markere Marcus Thrane-dagene denne uka.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk