Fredag 9. juni 2017
MYE DELT: Hege Storhaugs artikler er ofte blant de mest delte, norske nettsakene i sosiale medier i Norge. I går lå kommentaren «Tar jihadister over Europa?» på topp.
Artikler om jihadister og innvandring på topplista over saker som blir mest delt i sosiale medier i Norge:
Islamkritikk på deletoppen
Undersak

– Vi spiller på en annen banehalvdel

Klassekampen har fått tilgang til Facebook-statistikken til Document. I mars slo Document-redaktør Hans Rustad seg på brystet over at deres saker fikk mer engasjement enn Aftenposten.

I uka som er gått ser det ikke fullt så bra ut, men også nå puster Document Aftenposten i nakken.

Aftenpostens sjefredaktør Espen Egil Hansen syns det er helt naturlig.

– Document befatter seg i stor grad med innvandringsrelaterte saker, og det er de sakene som deles mest, sier han.

Hansen syns ikke det er bekymringsverdig at en sak som «Tar jihadister over Europa?» på rights.no topper delelista.

– Hege Storhaug har hatt en veldig tydelig politisk agenda i mange år. Hun bruker teknikker for å spisse sakene. Aftenposten spiller ikke på den banehalvdelen, sier han.

– I mars skrev Rustad at «det finnes understrømmer i opinionen som de store mediene ikke fanger opp». Hva sier du til det?

– Det er jeg enig i. Vi har vært for dårlige til å stille spørsmål rundt de sakene som er viktige for mange, som de raske endringene i jobbmarkedet og skepsisen mange har til en innvandring som går for fort.

Han har imidlertid ingen plan om å konkurrere med Document og Human Rights Service om innvandringsstoff.

– Når vi dekker innvandringssaker, er det vår ambisjon å være nyanserte. Det er jo ikke det beste grepet hvis man kun har som mål å bli delt, sier han.

De islamkritiske nettstedene Document og Human Rights Service seiler opp på lista over medier som har flest delte saker i sosiale medier.

MEDIER

Torsdag klokka kvart over ti: Øverst på lista over de mest delte sakene i sosiale medier ligger Human Rights Services nettsak «Tar jihadister over Europa?». Den er ført i pennen av Hege Storhaug, og har nå nesten 2000 delinger i sosiale medier.

På andreplass ligger VG-artikkelen «87 sauer drept av ulv på under en uke» (1300 delinger), etterfulgt av nettstedet Document sin sak «Også Tsjekkia trosser EU: – Ingen migranter hit!» (800 delinger).

Hvilken norsk nettsak som ifølge analysetjenesten Storyboard er den mest delte på Facebook, Twitter og i andre sosiale medier, varierer fra minutt til minutt. Artikler fra tungvekterne TV 2, VG, NRK og Dagbladet spretter opp og ned på lista.

Men nå har også de islamkritiske, alternative nettstedene Document og Human Rights Service (HRS) seilt inn på topplistene og blitt værende der.

Førstnevnte, som startet som blogg i 2003 og ledes av sjefredaktør Hans Rustad, har økt kraftig i antall delinger det siste året. Mens det månedlige antallet delinger av Document-saker i første halvdel av 2015 lå stabilt mellom 30.000 og 40.000, teller Storyboard hele 230.000 delinger i mai i år.

Det gir Document en plassering som det tiende største norske nettstedet i antall delinger på sosiale medier de siste 30 dagene.

Fakta

Storyboard:

• Analysetjeneste som måler hvilke norske nettsaker som deles mest i sosiale medier.

• Henter inn rundt 5000 nyhetssaker og 1500 blogginnlegg daglig og sjekker deletallene opp mot sosiale medie­plattformer. Facebook står for desidert størst antall delinger.

• Slår sammen likerklikk, kommentarer og delinger i ett, slik Facebook gjør når de leverer ut statistikk til tredjeparter.

• Norske medier og nettsteder betaler for å abonnere på tjenesten og få detaljert delestatistikk. Betalingen har ikke innvirkning på listeplasseringen, da deletallene leveres direkte fra de sosiale medieplattformene til Storyboard.

På 15. plass ligger rights.no, nettstedet til den islamkritiske og statsstøttede tenketanken Human Rights Service. De to nettstedene lå inne på topp 30-lista for 2016, men begge har klatret det siste året.

Analyseverktøyet Storyboard henter inn rundt 5000 norske nyhetssaker og 1500 blogginnlegg daglig, opplyser Storyboard-sjef Olav Hjertaker. Sakene sjekkes så opp mot ulike sosiale medier for å hente antall delinger. Den desidert største kilden er Facebook, som i fellesbetegnelsen «delinger» også inkluderer hvor mye sakene har blitt likt og kommentert. Til sammen gir det et bilde av hvor mye engasjement saken skaper.

Olav Hjertaker har fulgt veksten til nettstedene Document og HRS, som ble lagt til i Storyboards oversikt i henholdsvis 2014 og 2015.

– Jeg tror disse nettsidene har gått litt under radaren, sier han og viser til at ingen av dem regnes med i de store, tradisjonelle medieundersøkelsene.

Hege Storhaug, informasjonsansvarlig i HRS, mener at det høye deletallet til både rights.no og document.no «reflekterer mediene i vår tid»:

– Norske medier har langt på vei gjort seg irrelevante i mange år på det viktigste temaet, nemlig islam og innvandring, sier hun.

– Men norske aviser skriver jo svært mye om innvandring, islam og ikke minst terror?

– Ja, men veldig mange av mediene mangler journalister med kompetanse på feltet. HRS har opparbeidet seg høy troverdighet på feltet gjennom årene, svarer Storhaug.

– Følger nøye med

Den mest delte saken til Human Rights Service i mai var Storhaugs kommentar «Vi tvinges til å sponse verdikrig mot Norge» som fikk over 10.000 delinger på Facebook.

Til sammenlikning fikk Dagens Næringslivs mest delte sak samme måned knapt 6000 delinger, ifølge Storyboard.

Storhaug opplyser at redaksjonen til HRS, som teller tre personer, ikke har utarbeidet noen strategi for sosiale medier. Det har derimot Document, hvor skribent og sosiale medier-ansvarlig Hanne Tolg følger nøye med på spredningen av sakene som det innvandringskritiske nettmagasinet får på Facebook.

– Vi har valgt Facebook som hovedsatsing. Det viktigste er å få en sak til å ta av. Det vet vi ikke alltid når skjer, men vi ser at saker fort sprer seg og skaper stort engasjement, sier Tolg.

– Vi har veldig aktive lesere som kommenterer og deler mye. Og det er jo gratis spredning for oss, legger hun til.

Fra 30 til 500 delinger

Document har siden juli 2014, da nettstedet ble inkludert i Storyboards statistikk, publisert rundt 450 saker i måneden. Men siden den gang har gjennomsnittet for antall delinger har økt fra 30 delinger per sak til nærmere 500.

Document hadde den 100. mest delte saken i 2016 da over 28.000 delte og reagerte på saken «Barberer hodet for å slippe hijab og moralpoliti» i sosiale medier.

– Hva synes du om at Document nå ligger på tiende plass over nettsteder med mest delte saker foran etablerte medier som Dagens Næringsliv og Aftenposten, Hanne Tolg?

– Dette er nye opplysninger for oss, og det er vi veldig fornøyd med. Vi ønsker å bli et større og reelt, konservativt alternativ til resten av riksmediene, sier Tolg og viser til at nettstedet har utvidet til å også publisere NTB-meldinger og artikler om kunst og kultur.

– Men sakene deres på Facebook er i alle hovedsak islam- og innvandringskritiske?

– Ja, der deler vi saker som vekker oppmerksomhet og engasjement raskt.

– Deler frykt og sinne

Bente Kalsnes, førsteamanuensis ved institutt for journalistikk på Høyskolen i Oslo og Akershus, har selv brukt data fra Storyboard i en artikkel om deling av nyhetssakene til de største, etablerte mediene i Norge på Facebook og Twitter.

Storyboards statistikk viser at på det tidspunktet hun og kollega Anders Larsson samlet inn sine data i 2015 og begynnelsen av 2016, nådde verken HRS eller Document sine saker opp deletoppen.

Kalsnes understreker at de alternative mediene vekker mye engasjement rundt sakene sine både i form av heiarop og delinger og kommentarer fra folk er uenige i budskapet.

– Medieforskningen har vist at saker som skaper mye emosjoner, som for eksempel spiller på sinne eller frykt, blir mye delt, sier hun.

kultur@klassekampen.no

Onsdag 13. desember 2017
Bokhandelkjeden Norli har nesten sluttet å kjøpe inn bøker i store volum. – Dette er dramatisk, mener litteratur­sosiolog Cecilie Naper.
Tirsdag 12. desember 2017
NRK har mistet hver femte daglige radiolytter etter slukkingen av FM-nettet.
Mandag 11. desember 2017
Norsk-amerikansk litteraturfestival har betalt opptil 50.000 kroner i honorar til utenlandske deltakere. – Det må bli slutt på dugnadsånden i Festival-Norge, mener arrangør Frode Saugestad.
Lørdag 9. desember 2017
John Leirvaag i Norsk Tjenestemannslag mener Kulturdepartementet bør stole mer på egne byråkrater framfor å øke ­bruken av private konsulenter.
Fredag 8. desember 2017
Konsulentbruken har skutt i været siden Høyre overtok Kulturdepartementet. Arbeiderpartiet etterlyser økt politisk handle­kraft framfor flere utredninger.
Torsdag 7. desember 2017
Full mobilisering fra teaterfeltet ga uttelling for teatervitenskap i Bergen. I stedet mister historie en stilling.
Onsdag 6. desember 2017
Foreningen for statsstipendiater protesterer mot at Høyres kulturminister Helleland (H) ikke vil utnevne nye statsstipender i år. Den ber Stortinget sørge for at regjeringen snur.
Tirsdag 5. desember 2017
Norske medie­bedrifter anklager Altibox og andre tv-distributører for å innkassere flere hundre millioner kroner i moms­fritak som de ikke skulle hatt. Men Finansdepartementet ønsker ikke engang å utrede saken.
Mandag 4. desember 2017
SAK-satsingen skulle hindre fragmentering av fagfelt på universitets- og høyskolenivå. Men for noen fag førte samarbeid til nedbygging. – Jeg kan ikke detaljstyre universtitetene, svarer kunnskapsministeren.
Lørdag 2. desember 2017
Menn som trakasserer kvinner, er gjerne­ autoritære og har machiavelliske trekk, viser forskning. Er det på tide å ta #metoo til divanen?

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk