Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Serieeffekten: Den nye norske poppen får seg et betydelig løft av en unik nettserie med klare filmmusikalske røtter.

Skam- følelsen

Målretta blikk, øl i påsan: Og hvis vi ikke husker feil, på vei til vors – eller kanskje de er på vei til en fest. Uansett spilles det garantert popmusikk. Foto: Nrk

NRK P3s ungdomsserie «Skam» har gjennom snart fire sesonger påvirket de unges lyttervaner, med en musikkbruk som gir strømmetall i millionklassen.

Ikke siden Fredrik Skavlans fredags-underholdning var kommersiell katalysator for lokale og internasjonale popartister med ambisjoner i det norske og etter hvert svenske platemarkedet, har vi sett en liknende effekt. Skjønt, likt og likt, fru Blom. Der den ti-femten år gamle «Skavlan»-effekten forbløffende effektivt løftet salgstallene til aktuelle artister allerede på vei opp, fra Odd med grisen og Kurt med Hallelujah-kameratene til hakket mer eksentriske Melody Gardot og Amy Winehouse, er «Skam»-effekten av en annen støpning.