Tirsdag 9. mai 2017
Utilbørlig inngripen: LO mener EU-kommisjonens forslag om at nasjonale regler skal forhåndsgodkjennes av Esa innebærer en utilbørlig inngripen i nasjonale lovprosesser. I går åpnet LO-leder Gerd Kristiansen LO-kongressen der EU-spørsmål vil bli heftig debattert.
EU-kommisjonen ønsker at nasjonale lover og regler skal forhåndsgodkjennes før de vedtas:
Må spørre EU om lov
Esa BESTEMMER: Norge kan bli pålagt å melde fra om lov og forskriftsendringer til Esa minst tre måneder før de vedtas. LO protesterer.

LO-KONGRESSEN

Får EU-kommisjonen det som den vil, må nye norske lover og forskrifter varsles til Esa minst tre måneder før de vedtas. Mener Esa endringene er i strid med EU-retten, kan de stanse prosessen før noe i det hele tatt er vedtatt.

– Dette er litt på kanten av hva som ligger innenfor en demokratisk beslutningsprosess. I korte trekk vil forslaget gi et utenforstående organ mulighet til å bremse eller i verste fall stanse endringer i norsk lovverk, sier leder av LO-kontoret i Brussel, Knut Arne Sanden.

Fakta

Nytt EU-forslag:

• EU-kommisjonen, EUs regjering, foreslår at medlemslandene må melde fra om nye lover og regler på tjeneste­området tre måneder før de blir vedtatt.

• Intensjonen med forslaget er å få til en bedre praktisering av tjenestedirektivet. Norge har innlemmet direktivet i norsk lov, og for Norges del vil nye lover og regler måtte bli godkjent av EØS-avtalens overvåkingsorgan Esa.

• I sitt høringssvar skriver LO at forslaget kan innebære en utilbørlig inngripen i nasjonale lovgivningsprosesser.

Fri flyt av tjenester

I 2006 ble EUs tjenestedirektiv vedtatt, og direktivet har som mål å sørge for fri flyt av tjenester i hele EU-området. Nasjonale tillatelsesordninger, for eksempel det norske registeret over godkjente reinholdsvirksomheter, skal meldes inn til EU slik at det sikres at slike ordninger ikke er i strid med direktivet.

EU-kommisjonen mener at landene er for dårlige til å melde inn endringer og foreslår derfor at medlemslandene må melde fra til EU minst tre måneder før nasjonale vedtak blir gjort, og om nødvendig skal EU kunne utsette og stanse endringene.

På grunn av EØS-avtalen har også Norge innført tjenestedirektivet, og om EU-parlamentet støtter kommisjonens nye forslag, vil dette gjelde her hjemme. For Norge er forskjellen at det er Esa og ikke EU-kommisjonen som skal godkjenne nye lover og regler.

Europeisk fagbevegelse og norsk LO er skeptiske til forslaget. I et høringssvar skriver LO at det vil innebære en utilbørlig inngripen i nasjonale beslutningsprosesser.

Svensk fagbevegelse mener forslaget er så diffust skrevet at den frykter at også tariffavtaler vil måtte bli godkjent av EU. De svenske hovedsammenslutningene LO, TCO og Saco skriver i tillegg i sitt høringssvar at de finner det uakseptabelt at kommisjonen skal kunne gripe inn i den nasjonale lovgivningsprosessen uten en domstolsprøving først.

– Får svenskene rett i at dette også kan gjelde tariffavtaler, er det svært alvorlig. Også dansk og finsk LO har uttalt seg negativ til forslaget, og vi er på linje med den øvrige nordiske fagbevegelsen i vår bekymring over dette, sier Sanden.

– Ikke så radikalt

Professor og leder for Senter for europarett ved Universitetet i Oslo, Finn Arnesen, sier at EU-kommisjonens forslag prinsipielt ikke skiller seg så mye fra EU-rett som allerede eksisterer.

– I EØS-høringsloven fra 2004 står det at forslag til endringer av tekniske standarder ikke kan vedtas før tre måneder etter at Esa har mottatt melding om den. Det nye forslaget vil bli en parallell på tjenesteområdet til det som allerede gjelder om varer, sier han.

Arnesen sier at tekniske standarder defineres veldig bredt, slik at alle regler og instrukser for bruk og forbud av varer faller inn under disse reglene og at Esa derfor allerede har rett på å bli informert i forkant av lovendringer på mange områder.

Han sier at tanken er å sikre at lover og regler ikke er i strid med det EU-retten tillater.

– Dette blir litt som mer synlig politi for å sikre at fartsgrensene holdes. Det er ingen som kaller det utidig innblanding i å kjøre for fort, sier Arnesen.

Tjenestedirektivet skapte stor debatt både i EU og Norge i forkant av innføringen. SV og Sp ønsker å bruke vetoretten mot direktivet og tok ut dissens i den rødgrønne regjeringen, men Arbeiderpartiet fikk det innført med støtte av de borgerlige partiene i Stortinget. Kritikerne av direktivet fryktet det ville føre til at det ikke ble mulig å innføre strengere reguleringer av tjenesteytere enn de svakeste europeiske landene hadde, mens tilhengerne viste til at det ville være mulig å gjøre unntak dersom det gjaldt forhold med stor samfunnsmessig interesse.

Ikke overrasket

Daglig leder i utredningsstiftelsen De Facto, Roar Eilertsen, mener kommisjonens forslag er en naturlig fortsettelse av EUs langsiktige strategi på området.

– EU har ikke lyktes i å øke omfanget av tjenesteyting over landegrensene slik de så for seg, og derfor kommer det diverse initiativ som skal hindre at nasjonale lover og regler ikke legger hindringer for fri flyt av tjenester, sier han.

De Factos utredninger blir hyppig brukt av EØS-motstanderne i fagbevegelsen, og ikke overraskende er Eilertsen også negativ til det nye forslaget for EU-kommisjonen.

– Dette er problematisk langs to dimensjoner. Det ene er forsøket på å skape mer fri flyt av tjenester, og det andre er føderasjonsprosjektet der den nasjonale handlefriheten begrenses, sier han.

Ifølge Eilertsen innebærer EUs mål om mer handel med tjenester først og fremst at flere lavtlønte må flytte på seg.

– Fri flyt av tjenester dreier seg hovedsakelig om at mennesker må reise og arbeide andre steder enn der de bor og lever. Tjenestedirektivet har bidratt til manglende nasjonal kontroll og tiltak mot sosial dumping, mens EUs østutvidelse har vært den reelle drivkraften for å få realisert mer fri flyt av tjenester, sier han.

stiann@klassekampen.no

Lørdag 27. mai 2017
– Samlokalisering av nødsentralene ble vedtatt av Stortinget i juni 2015, Hvorfor går det så treigt å få det gjennomført?– Vi synes ikke det går treigt. Men jeg tror det er vanskelig å sette seg inn i hvor komplisert dette er. Vi...
Fredag 26. mai 2017
SVIKT: Robert Mood sier Norge har store svakheter med samfunnssikkerhet og beredskap. Han tror problemene enten skyldes systemsvikt eller «en alvorlig ansvarsfraskrivelse fra toppen».
Onsdag 24. mai 2017
UTRYGT: Ap tar et oppgjør med regjeringens beredskapsarbeid. – Politidirektoratet styrer seg selv, sier Hadia Tajik.
Tirsdag 23. mai 2017
UTSATT: Nav stenger skrankene for å få mer tid til dem med størst behov. Men representantene for Navs mest utsatte brukere er kritiske.
Mandag 22. mai 2017
STREITINGER: Miljøpartiet De Grønne går bort fra standpunkt om hvalfangst og alternativ medisin, og toner ned kontroversielle temaer til fordel for hovedsakene i klimapolitikken.
Lørdag 20. mai 2017
HAR TROA: MDG gjør det så svakt at Rasmus Hansson risikerer å falle ut av Stortinget. Likevel mener han partiet kan nå 15 prosent oppslutning på sikt.
Fredag 19. mai 2017
LITE IDEELT: Færre og færre asylmottak blir drivne av ideelle organisasjonar. No meiner Norsk Folkehjelp at Stortinget må ta grep om ikkje ideell sektor skal bli utradert frå mottakssystemet.
Torsdag 18. mai 2017
MOTSTAND: Ei rekkje nye meiningsmålingar viser stor støtte til SVs kampsaker ved dette valet, meiner Audun Lysbakken.
Tirsdag 16. mai 2017
OVERRASKET: Liv Signe Navarsete er overrasket over at regjeringen avviser at rakettskjoldet er rettet mot Russland, samtidig som Forsvaret bruker Russland som et argument for at Norge skal bli med i Natos skjold.
Mandag 15. mai 2017
JOBB: Ledige ingeniører er villige til å flytte på seg, men får likevel ikke tilbud om jobb. Det viser en ny undersøkelse blant Nitos medlemmer.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk