Fredag 28. april 2017
Akkordbetalt: – Det er bekymringsfullt når kommentar- og analysejournalistikken blir kommersialisert på samme måte som med bloggere, sier Shabana Rehman Gaarder, som i går deltok på en konferanse om familierelatert vold.
• Dagbladet honorerer sine spaltister per visning • Farlig vei å gå, mener Norsk Journalistlag
Spaltister får bloggerlønn
Undersak

Dagbladet: Vi ivaretar kvaliteten

Dagbladet mener det er ingen grunn til å være bekymret for at avisas spaltister skal innta mer ekstreme meninger for å få bedre betalt.

– Dagbladet har fullt redaksjonelt ansvar for innleggene som spaltistene leverer. Hvorvidt en sak er klikk-vennlig eller ikke, er ikke utslagsgivende for om vi publiserer, sier ansvarlig for Dagbladets satsing på spaltister, Anders Holth Johansen.

– Ser du ingen betenkeligheter med et slikt honorarsystem?

– Man kunne jo tenkt seg at det vil føre til en rent klikk-basert økonomi, hvor det eneste som gir uttelling i kroner er å lokke flest mulig lesere til artikkelen. Men dette er en utfordring som vi har håndtert i nettavisen i mange år, og vi kaster ikke alle krav til seriøsitet og ansvarlighet på båten. Tvert imot, våre spaltister leverer ofte lange, seriøse tekster som oppnår lengre lesetid enn gjennomsnittet for våre nettartikler, sier Johansen.

Hvor mye spaltistene får betalt per visning, vil ikke Dagbladet gå ut med. Men for de mest leste innleggene som også blir delt mye på sosiale medier, kan honoraret kommer over 10.000 kroner. Nå jobber avisa med å videreutvikle systemet, slik at spaltistene også kan få betalt etter hvor lang tid leserne bruker på hvert enkelt innlegg.

– Har dere hentet inspirasjon fra den klikk-baserte økonomien til bloggere?

– Du kan si at friheten for skribenten er som for bloggere. Det vil si at våre spaltister skriver når de selv måtte ønske og velger temaer helt fritt. Men kvaliteten og innholdet skal være som for øvrige spaltister i avisa.

Amal Aden
Hege Iren Frantzen
Dagbladet har ­innført klikk-­betaling for sine faste spaltister. – Jeg er redd dette vil føre til en mer polarisert debatt, sier samfunns­debattant Shabana Rehman Gaarder.

Medier

I fjor høst lanserte Dagbladet sin nye plattform for fast tilknyttede spaltister på nett. En rekke skribenter har inngått avtale med avisa om å skrive innlegg om aktuelle samfunnstemaer.

Etter tre år uten fast tilknytning til et mediehus bestemte komiker og samfunnsdebattant Shabana Rehman Gaarder seg for å undersøke mulighetene for å skrive betalte kommentarer igjen. Hun ble overrasket da hun fikk vite hva slags betingelser hennes tidligere arbeidsgiver Dagbladet kunne tilby.

– At rosabloggere er sponset og får betalt for antall klikk, er godt kjent. Men at en avis som Dagbladet tilbyr slike rammevilkår for sine spaltister, lover ikke bra for den uavhengige kommentarjournalistikken, sier Shabana Rehman Gaarder.

Fakta

Klikk-honorar:

• Dagbladet har inngått avtale med 40–50 nettspaltister, som får betalt etter antall side­visninger.

• Nettavisen har en liknende betalingsmodell for 200 tilknyttede spaltister og bloggere.

• Norsk Journalistlag advarer mot et honorarsystem som kan føre til fordreining og tilspissing av det offentlige ord­skiftet.

Tenker ikke på betaling

Også Nettavisen har en liknende modell med fast tilknyttede spaltister og bloggere som får betalt etter antall sidevisninger.

Gaarder frykter at klikk-honorarer for skribenter vil gjøre det mer fristende å innta mer ekstreme og uforsonlige standpunkter for å tiltrekke seg mer oppmerksomhet fra leserne. Det er ifølge Gaarder uheldig, i en tid som allerede er sterkt preget av økt politisk polarisering og harde fronter i det offentlige ordskiftet.

– Hvis det er noe vi trenger mer av nå, så er det uavhengig samfunnsanalyse og grundig kommentarjournalistikk, sier Shabana Rehman Gaarder.

– Spaltister og kommentatorer med integritet vil sikkert fortsette som før, de som allerede har uavhengighet og seriøsitet i ryggmargen. Men alle de andre, enten de definerer seg som aksjonister eller frilansskribenter, kan oppleve dette som økt press.

Forfatter og samfunnsdebattant Amal Aden er blant de 40–50 spaltistene som har inngått avtale med Dagbladet. I motsetning til Gaarder, har hun ingen motforestillinger mot å bli betalt etter hvor mange som leser kommentarene hennes i Dagbladet.

– Jeg har ikke brukt mye tid og energi på å sette meg inn i vilkårene for honorarer, sier Amal Aden.

– Du blir ikke fristet til å til å spissformulere deg litt mer, for å oppnå flere lesere?

– Det er ikke sånn jeg tenker. Jeg definerer meg selv som aktivist, og har et brennende engasjement for temaer som jeg mener det er viktig å opplyse om. Hvor mange klikk jeg får eller hvordan det blir betalt, er overhodet ikke viktig for meg.

«Etter hjertet»

Fra 2000 til 2007 var Shabana Rehman Gaarder tilknyttet Dagbladets kommentaravdeling, lønnet etter fast honorar. Senere har hun skrevet for Aftenposten, Dagbladet og NRK. Som rikskjendis og spaltist med en etablert lesergruppe har hun gode muligheter til å oppnå høye lesertall, og dermed et akseptabelt honorar målt etter antall klikk.

– Jeg har alltid valgt tema etter hjertet og ikke etter bestilling. Og konkurranse mellom skribenter kan være bra for å få mer leseverdige tekster. Men det skal ikke være sånn at det er kjendisfaktor eller valg av kontroversielt tema som avgjør om man får utgiftene sine dekket som kommentarskribent.

«Skrur opp volumet»

Shabana Rehman Gaarder er medlem av Norsk Journalistlag (NJ), som opererer med anbefalte honorarer for ulike typer frilansoppdrag. Betaling per antall visninger eller lesere er ikke tatt med i NJs beregningsgrunnlag.

– Et av argumentene jeg har blitt møtt med, er at bloggere kan få mye publisitet. Det er sikkert vel og bra, men ikke noe jeg kan betale regningene mine med, sier Gaarder.

NJ-leder Hege Iren Frantzen mener det er gode grunner til at medier som Dagbladet og Nettavisen bør holde seg unna klikk-honorarer.

– Det er synd hvis det skal bli sånn at den som roper høyest og bruker de sterkeste ordene er de eneste som blir hørt, sier Frantzen.

– Å honorere etter antall klikk er en farlig vei å gå. Man risikerer at skribentene skrur opp volumet og temperaturen på meningsytringer i det offentlige rom for å få mer betalt. Det kan forsterke den negative utviklingen vi har sett i det siste, med et fordreid offentlig ordskifte som er dominert av en liten gruppe aktører, sier journalistlaglederen.

Frantzen mener systemet med klikk-betaling også vil slå vilkårlig ut for frilansere, all den tid det er mange faktorer som påvirker hvor mange lesere en artikkel får på nett.

– Det er ikke bare selve utformingen av teksten som er avgjørende. Hvor og hvordan mediehusene velger å presentere artikkelen på nettsiden kan være vel så viktig, og relativt små grep kan gi store forskjeller i lesertall, sier Frantzen.

jonas.braekke@klassekampen.no

Mandag 25. september 2017
Teaterkompaniet Vinge/Müller mister sin basisfinansiering fordi de ikke spiller nok forestillinger i Norge. – Skandaløst, sier dekan ved Kunsthøgskolen i Oslo.
Lørdag 23. september 2017
Opposisjonen på Stortinget er urolige for at et nytt EU-direktiv vil få store konsekvenser for rettighetene i norsk musikk­bransje. I går ble det likevel banket gjennom i Brussel.
Fredag 22. september 2017
På fem år er Bladcentralens salgsinntekter nesten blitt halvert. Nå tilbys alle ansatte sluttpakke.
Torsdag 21. september 2017
Fra nyttår inntar bokhandelen Tanum dagligvarehyllene til Coop. Forfatterforeningen frykter det vil gi danske tilstander på bokmarkedet.
Onsdag 20. september 2017
I dag mister 1,8 millioner nordmenn NRKs kanaler i FM-radioene sine. Kritikerne og optimistene er uenige i det meste om slukkingen av FM-­båndet, men enes om at det er bilistene som påvirkes mest.
Tirsdag 19. september 2017
Per Kleivas bilder vil leve videre etter at kunstneren døde i helga, fastslår kunsthistorikere. – Han var et av sin tids viktigste tidsvitner, med poetisk og poengtert slagkraft, sier Øivind Storm Bjerke.
Mandag 18. september 2017
Seks av ti norske annonsører har større tillit til annonsekvaliteten i norske medier enn i utenlandske. Et fåtall ser Google og Facebooks enorme vekst i det digitale annonsemarkedet som en fordel.
Lørdag 16. september 2017
Facebook og Google får stadig mer kontroll over nasjonale mediers forretningsmodell, ifølge dansk rapport. Torry Pedersen i Schibsted mener norske medie­hus må samarbeide tettere.
Fredag 15. september 2017
«Begynnelser» startar med slutten og arbeider seg bakover i tid. I sin nye roman granskar Carl Frode Tiller kva for val som avgjer kor vi endar opp i livet.
Torsdag 14. september 2017
En ny rapport slår fast at ti globale teknologi- og mediegiganter er i ferd med å få full kontroll over dansk mediebransje. Det haster å gjøre noe i Norge også, mener medietopper.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk