Mandag 24. april 2017
Sa stopp: Rune Håkonsen i NRK forteller at mediehuset har lagt Instant articles fra seg. – Vi jobber for at NRKs egne digitale tjenester skal være fullgode alternativer i seg selv, sier han.
Instant articles ble spådd å revolusjonere hvordan vi leser nyheter, men mediehusene har ikke latt seg overbevise:
Dropper Facebook-artikler
Undersak

Facebook frir til mediene

Samtidig som flere mediehus flykter fra nyhetstjenesten Instant articles, jobber Facebook i Norden for å bedre samarbeidet med mediene.

I mars ble John Severinson ansatt på Facebooks stockholmskontor, med ansvar for Facebooks partnerskap med medieorganisasjoner i Norden. Han kom fra stillingen som digital direktør i forlaget Egmont.

Det lyktes ikke Klassekampen å få intervju med Severinson, men til den svenske nettstedet Breakit.se sa han tidligere i år at rollen hans går ut på å hjelpe Facebook med å nå ut til flere mediehus og fordype samarbeidet med disse.

Klassekampen har vært i kontakt med Facebooks kommunikasjonsbyrå i Norden, som sender følgende uttalelse om Instant articles fra Facebook:

«Vi har for øyeblikket over 9000 utgivere i Instant articles. Antall utgivere som bruker produktet har 16-doblet seg det siste året og har vokst med 27 prosent siden starten av dette året. Vi har forpliktet oss fullt ut til Instant Articles og er oppmuntret av forbedringene i inntjening de siste 6 til 12 månedene, men vi vet at det fortsatt er en jobb som må gjøres. Vi kommer til å fortsette å jobbe tett med utgiverne for å videreutvikle produktet.»

Ola Stenberg
Store mediehus som The New York Times flykter fra Facebooks artikkel­tjeneste, og i Norge har VG og NRK hoppet av. Håpet om flere lesere har ikke slått til.

medier

Forventningene var store da Facebook lanserte Instant articles for to år siden. Med denne tjenesten kan nyhetsmedier få lastet opp sine artikler lynraskt på Facebooks mobilapp, og de får også 70 prosent av annonseinntektene som artikkelen genererer.

Haken er at leserne blir værende på Facebooks plattform i stedet for å sendes videre til mediehusenes egne nettsider.

Mange håpet likevel at Instant articles ville gi mediene høyere lesertall og annonseinntekter. Dette har latt vente på seg, og nå har flere mediehus fått nok.

The New York Times, Vice News, Forbes, Los Angeles Times og The Chicago Tribune er blant de store mediehusene som har forlatt tjenesten det siste drøye halvåret, skriver teknologinettstedet The Verge.

Også i Norge er skepsisen blitt større. NRK og VG sluttet å bruke Instant articles i fjor høst, og Nettavisen vurderer nå det samme.

– Vi har gjort noen begrensede tester med Instant articles, og vi så tidlig at det ikke tilførte NRK den verdien vi ønsket, sier Rune Håkonsen, strategisk rådgiver for sosiale medier i NRK.

Fakta

Instant articles:

• I 2015 lanserte Facebook tjenesten «Instant articles», som lar mediehus publisere artikler direkte på Facebook.

• Instant articles er laget for Facebooks mobiltelefonapp. Artiklene har svært rask nedlastingstid, og mediehusene får 70 prosent av annonseinntektene som sakene genererer.

• Ulempen for mediehusene er at leserne blir værende på Facebook i stedet for å sendes til medienes egne nettsider.

Jobber med egne tjenester

De første norske mediene begynte å bruke Instant articles i begynnelsen av 2016. Ett av de store ankepunktene mot tjenesten er at mediene risikerer at færre oppsøker deres egne nettsider og at Facebook får mer kontroll over nyhetsstrømmen. Nå brer imidlertid publisering på andres plattformer om seg: VG legger ut innhold på Snapchat, og Dagbladet publiserer alle sine videoer via Youtube.

– Vi har en tydelig strategi på at vi skal jobbe for at NRKs egne digitale tjenester skal være fullgode alternativer i seg selv. Lastetid og hurtighet er viktig, og det har fått ekstra fokus som følge av Instant articles, sier Rune Håkonsen i NRK.

Han presiserer at NRK er åpne for å vurdere Instant articles på ny. Men i testene statskanalen gjorde i fjor, så de liten forskjell mellom Instant articles og annen publisering på Facebook når det gjaldt lesertall og deling av NRKs innhold.

– Fordelene var enten ikke til stede eller så små at det ikke rettferdiggjorde å gå inn i et samarbeid, sier Håkonsen.

2017 – året for selvtillit

VG sluttet også med Instant articles i fjor høst, etter en grundig vurdering.

– Vi ville se om Instant article kunne bidra til økt trafikk, økt engasjement og økte inntekter for VG. Vår konklusjon var at det ikke ga oss noen av delene, sier Ola Stenberg, digitalredaktør i VG.

Han er ikke overrasket over at flere mediehus velger å forlate tjenesten.

– Da Instant articles kom, ble det skapt et inntrykk av at det kom til å forandre internett og hvordan folk kom til å konsumere innhold. Men historien viser at det ikke er sånn at hver gang Facebook kommer med noe nytt blir det løsningen for framtida, sier han.

Han mener at mediene ikke nødvendigvis bør kaste seg på alt nytt som kommer fra Facebook eller andre nettgiganter.

– Hvis 2016 var året da man hadde enormt stor respekt for måten Facebook utfordret mediebransjen, bør 2017 være året hvor selvtilliten hentes fram igjen. Det lages utrolig mye godt innhold og gode produkter i norsk mediebransje, sier Stenberg.

Dagbladet satser mer

Nettavisen har vært en av de største i Norge på Instant articles. I fjor hadde mediehuset en gjennomgang av tjenesten, og så liten effekt bortsett fra at hendelsesnyheter og kommentarartikler fikk litt flere delinger og kommentarer.

– Vi så en liten effekt, men den ble ikke så stor som vi og andre mediehus trodde, sier Pål Nisja-Wilhelmsen, direktør for forretningsutvikling og innovasjon i Nettavisen.

Om noen uker skal Nettavisen gjennomgå Instant articles på nytt og vurdere om det er noe mediehuset skal fortsette med.

– Vi har ikke giftet oss med Facebook, sier direktøren.

Aller Media kommer på sin side til å satse mer på Instant articles framover, både på Dagbladet og flere av mediehusets nettaviser.

– For oss er det en måte å tjene mer annonseinntekter på. Det har fungert godt og etter planen, sier Jan Thoresen, digitalredaktør i Aller Media.

Han forteller at sakene på Instant articles blir delt og lest like mye som andre artikler Dagbladet legger ut på Facebook. Da Instant articles kom, gikk Thoresen høyt ut på Facebook og hevdet at tjenesten kom til å endre nettaviser for alltid «og snu opp ned på styrkeforholdet i publiseringsindustrien».

– Fikk du rett?

– På lang sikt vil dette slå til. Mediene har gått fra bare å publisere ting selv til å forstå at man må publisere saker på andre tjenester enn sine egne. Instant articles er en del av dette, og det kommer til å bli mer publisering utenfor egne nettsider framover.

mari.vollan@klassekampen.no

Lørdag 27. mai 2017
For ett år siden var det ikke mange som snakket om «fake news». Nå går varsellampene for «fake science».
Fredag 26. mai 2017
Forlagsredaktør Trygve Riiser Gundersen mener kulturjournalistikken har kapitulert for klikkøkonomien. – Den offentlige samtalen om bøker er i fullt forfall.
Onsdag 24. mai 2017
Medieekspert Trygve Aas Olsen tror kulturjournalistikken må bli mer konfliktorientert og følelsesbetont for å lykkes på nett. Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås mener den er kjedelig, snever og dessuten dårlig skrevet.
Tirsdag 23. mai 2017
Leserne viser liten interesse for anmeldelser og annet tradisjonelt kulturstoff på nett. Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim tror kulturjournalistikken må ta nye grep for å overleve.
Mandag 22. mai 2017
Kunstnernettverk forener krefter for å verne om opphavsretten og krever endringer i regjeringens forslag til ny åndsverklov.
Lørdag 20. mai 2017
På en skjerm kan journalistene i Amedias 62 aviser selv følge med på hvor mange salg sakene deres har utløst. Kultur og politikk havner langt ned på lista.
Fredag 19. mai 2017
Høyre- og Frp-velgere stoler ikke på ­Klassekampen, viser funn fra spørre­undersøkelsen Norsk Medborgerpanel. Medie­forsker mener en «Fox News-­effekt» kan gi grunn til be­kymring.
Torsdag 18. mai 2017
Da Kvikkas overtok ansvaret for ut­deling av lørdags­aviser, ble redaksjonene nedringt av sinte abonnenter. Nå er feilmarginen nede i 3–4 promille.
Tirsdag 16. mai 2017
– Vi får sjansen til å visualisera samisk mytologi, seier produsent Khalid Mai­mouni. «Sáve» har fått støtte som verdas første store samiske barnefilm.
Mandag 15. mai 2017
En fordel med kristendommens drøm om paradis er at man erkjenner at det er et uoppnåelig ideal, mener Kristin Aavitsland.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk