Mandag 10. april 2017
KREVER FREDNING: – Bjarne Melgaards byggeprosjekt vil uansett påvirke hele faunaen på Kikkutkollen. Hele området bør derfor fredes, mener nestleder Halvard Haugerud (til høyre) i Ekely borettslag. Her med kunstner Per Maning. FOTO: Christopher Olssøn
• Kunstneren Bjarne Melgaard vil likevel ikke bygge på fredet område • Snøhetta tilpasser prosjektet
Endrer «dødshus» igjen
DØDSHUS: Slik er bygget tenkt.
Bjarne Melgaard
PLAN: «A House to Die In» var tenkt delvis bygget innenfor fredningsområdet på Kikkutkollen i Oslo (området i grønt innenfor stiplet linje). Illustrasjon: SNØHETTA
Det omstridte boligprosjektet «A House to Die In» blir justert igjen for å øke sjansene for godkjenning.

Kunst

Kunstneren Bjarne Melgaard har provosert mange med sine planer om et «dødsmausoleum» på Kikkutkollen i Oslo, rett i nærheten av Edvard Munchs atelier og bolig Ekely. Med kunstnerkollektivet Ekely borettslag som nærmeste nabo, har klagene strømmet inn til Oslos byantikvar.

Byantikvaren satte først foten ned, men godkjente prosjektet i september i fjor etter noen justeringer. Da Riksantikvaren som øverste instans skulle vurdere saken, ble den sendt i retur til Byantikvaren, med krav om mer dokumentasjon og ny saksbehandling.

Nå viser det seg at Bjarne Melgaard i samarbeid med arkitektfirmaet Snøhetta har trukket saken tilbake midlertidig, for å gjøre ytterligere tilpasninger av prosjektet som kan gjøre det lettere å få godkjenning.

I så fall kan det ende med at prosjektet kun må godkjennes som en alminnelig byggesak av plan- og bygningsetaten i Oslo, og ikke som en dispensasjonssøknad etter kulturminneloven og Riksantikvarens fredningsvedtak fra 1977.

– I øyeblikket er dette ingen sak hos oss, sier byantikvar Janne Wilberg.

– Vår oppgave er å vurdere om en byggesak krever dispensasjon fra Kulturminneloven. Hvis dette prosjektet blir justert slik at det ikke lenger medfører inngrep innenfor fredningsområdet, da har vi ingen rolle etter kulturminneloven, sier Wilberg.

Fakta

«A House to Die In»:

• Arkitektkontoret Snøhetta og kunstner Bjarne Melgaard har samarbeidet om prosjektet «A House to Die In» siden 2011.

• Huset skulle opprinnelig bestå av hovedhus og atelier, lagt delvis under bakken. Planene om å bygge et høyt tårn er tatt ut av prosjektet.

• Boligen skal oppføres på Kikkutkollen i Oslo som ble delvis fredet av Riksantikvaren i 1997 på grunn av Edvard Munchs historiske tilknytning til stedet.

• I september i fjor omgjorde Byantikvaren i Oslo sitt tidligere avslag og ga dispensasjon etter kulturminneloven.

• I januar konkluderte Riksantikvaren med at saken ikke var tilstrekkelig dokumentert, og ba Byantikvaren om ny utredning og behandling.


Om byggeprosjektet faller utenfor kulturminneloven, vil Byantikvaren kun ha en rolle som rådgivende instans for plan- og bygningsetaten. Prosjektet må fortsatt også vurderes opp mot naturvern­loven, opplyser Wilberg.


Utenfor fredningssonen

Partner Jenny B. Osuldsen i arkitektfirmaet Snøhetta bekrefter at søknaden om dispensasjon fra fredningsvedtaket er stilt i bero i påvente av nye justeringer. Prosjektet har også blitt justert tidligere, blant annet har Melgaards ønske om å bygge et 16 meter høyt tårn blitt strøket fra tegningene.

– Dette er fortsatt «work in progress». Vi tilpasser og bearbeider prosjektet helt til vi kan få en løsning som vi håper alle kan være fornøyd med. Trolig kan vi legge fram noe i begynnelsen av mai, sier Osuldsen.

– Er målet å legge hele byggeprosjektet innenfor det som er regulert til boligformål?

– Ja, vi jobber med å legge det hele utenfor fredningssonen. Hvordan vi løser dette, er ennå ikke klart, det er en del av tilpasningene vi nå jobber med. Vi samarbeider med plan- og bygningsetaten i Oslo og Byantikvaren, som også har gitt oss gode innspill underveis, sier Osuldsen.


Fortsatt bekymret

«A House to Die In» skal inneholde bolig og atelier, og fasaden er utformet som to hundehoder i forkullet eik. Opprinnelig var det tenkt at atelieret skulle legges under bakken, også under den delen av området som ble fredet av Riksantikvaren allerede i 1977. Innkjørselen skulle sprenges ut og støpes inn i betong. Herfra var det meningen at en underjordisk tunnel skulle lede inn til et garasjeanlegg og videre inn til privatboligen.

Naboer så vel som natur- og miljøvernere har i lang tid advart mot faren for å påvirke grunnforholdene, slik at skogen og friområdet i den såkalte «Munchskogen» kan dø ut.

Selve boligen var planlagt på tomta som er regulert til boligformål, mens et tilhørende vannspeil lå innenfor fredningssonen.

Det er fortsatt ikke klart om Snøhetta vil fjerne vannspeilet helt eller delvis fra prosjektet, eller om den underjordiske delen blir kompensert med et høyere bygg.

Nestleder Halvard Haugerud i Ekely borettslag mener det er for tidlig å si om de justerte planene for Melgaard-prosjektet vil ta tilstrekkelig hensyn til naturmangfoldet på Kikkutkollen.

– For oss har det viktigste ankepunktet vært hensynet til de store trærne og annen vegetasjon. Om de nye planene medfører at kollen fortsatt skal uthules, vil vanntilførselen fortsatt være utsatt, noe også geologer har påpekt, sier Haugerud.


Seinest onsdag denne uka inviterte Ekely borettslag til et åpent møte i Munchs atelier for å informere om den siste utviklingen i saken.

– Det er et stort engasjement i denne saken, sier Haugerud.

– Er det kunstneren Melgaard og hans boligprosjekt dere reagerer på, eller er det risikoen for å ødelegge natur og friområder?

– Vi har aldri diskutert Melgaard eller bygget hans. Samtidig synes jeg denne ideen om å legge privatboligen til en annen kunstner så tett opp til Munch er veldig underlig og dum, sier Haugerud.

Klassekampen har vært i kontakt med Bjarne Melgaards gallerist i Norge, Gard Eiklid, som forteller at Melgaard ikke ønsker å kommentere saken.

jonas.braekke@klassekampen.no


Torsdag 27. april 2017
Operasjef Per Boye Hansen langer ut mot Operaens ledelsesmodell etter at musikksjefen har erklært sin avgang. – Designet for ­konflikter, sier han.
Onsdag 26. april 2017
Det Norske Teatret mener teatret er nødt til å ha søndagsåpent for å trekke til seg publikum. Men konkurrenter som Nationaltheatret og Trøndelag Teater har ingen planer om søndagsforestillinger.
Tirsdag 25. april 2017
Den europeiske bransjeforeningen for online-spill skriver til Kulturdeparte­mentet at det norske spillmonopolet bryter med EØS-avtalen. Foreningen for spillavhengige tror spillselskapene for­bereder rettssak.
Mandag 24. april 2017
Store mediehus som The New York Times flykter fra Facebooks artikkel­tjeneste, og i Norge har VG og NRK hoppet av. Håpet om flere lesere har ikke slått til.
Lørdag 22. april 2017
Fra mandag er norske banker pålagt å stanse penge­overføringer mellom utenlandske spillselskaper og norske kunder.
Fredag 21. april 2017
Kulturdepartementet vil flytte ansvaret for 49 kulturinstitusjoner til fylkesnivå. – Regjeringen kan rasere noe det har tatt 30 til 40 år å bygge opp, sier Tove Bratten, leder i Danse- og teatersentrum.
Torsdag 20. april 2017
De har irritert kunder og dukket opp på tvilsomme nettsider, men brukertilpassede annonser fortsetter å spise seg inn på reklamemarkedet. Nå er hver fjerde nettannonse i Norge datastyrt.
Onsdag 19. april 2017
I«Kaygi» skildrar journalist Ceylan Ozgun Ozcelik ei side ved Sivas-massakren frå 1993 som har vore fortagt i tyrkisk media. Filmen vart vist i Istanbul rett før folkerøystinga på søndag.
Onsdag 12. april 2017
Medietilsynet i Storbritannia sier nei til å stanse ulovlig spillreklame på norske tv-kanaler. Ap og KrF anklager regjeringen for passivitet og vil forsøke å stenge kanalene.
Tirsdag 11. april 2017
NRK mistenker piratsendinger på FM i områder hvor det riksdekkende nettet er slukket. – Jeg synes folk skal respektere digitaliseringen, sier Viggo Valle i «Påskelabyrinten».

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk