Klassekampen.no
Lørdag 8. april 2017
Mediehus til tjeneste.
Avis inc.

Det er hardt å være avis. Google og Facebook tar alt av annonsekroner, og lesere vil ikke betale for seg. Grep må tas. Det nyeste er å tilby politiske partier å lage sine egne intervjuer til avisa, såkalt innholdsmarkedsføring. Haken er at de må merkes som reklame. Som den klassiske artikkelen «Årene som forandra meg som menneske» i Nordlys, som handler om hvordan du skal få Arbeiderpartiets byrådsleder i Tromsø til å le hjertelig. Saken er nydelig, men skjemmes dessverre av en lilla tekststripe som opplyser om at det er en annonse. Hvorfor skal vi egentlig stoppe der? Avisene har så mye mer å tilby makthavere og næringsliv.

For det første: redaksjonslokalet. Vil du arrangere utdrikningslag, holde et politisk møte eller starte et hemmelig brorskap? Vi stiller opp og lover full diskresjon. Klassekampen har for eksempel en framifrå kantine til disposisjon dersom DIN bedrift trenger en kick-off. Vi lover hæla i taket, goood stemning og sjampanjetårn.

Nummer to: teambuilding. Det er få som veit mer enn journalister om å trekke i samme retning, «å være kreative sammen» og å finne sin indre løve. Og nok en gang: Her kan Klassekampen by på flotte redaksjonslokaler som egner seg perfekt for en runde paintball.

Nummer tre: motivasjonsforedraget. Her har journalistlauget åpenbart noen sterke kandidater. Hør om hvordan Harald Stanghelle kjempet seg gjennom «gode, men ubekreftede rykter»-gate eller om Anders Magnus’ farefulle ferd gjennom Groruddalen (og hvordan han så vidt kom seg levende ut).

Nummer fire: anmeldelser. Her er det mye god troverdighet å hente. Trenger DIN bok eller film et terningkast 6 (eller en hakket mer plausibel 5-er)? Du vet hvem du skal ringe. Vi må kanskje markere det som reklame, men vi lover å skjule det så godt vi kan.

Nummer fem: historiefortellere. Eller story tellers, om du vil. Det er kanskje vår viktigste asset. Alle vil ha historiefortellere for tida. Konsulentbyråer, ingeniørfirmaer, sykehus – you name it. Ingen historie er for liten eller stor til at vi kan fortelle den.

Sist, men ikke minst: likes i sosiale medier. Norske medier har en god del følgere til sammen. Trenger du en boost på Facebook-kontoen? Får du for lite kjærlighet på Twitter? Fortvil ikke lenger. Vi fikser.

mari.vollan@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert: 25. april 2017 kl. 11.10

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk