Lørdag 8. april 2017
Høyre, Frp, Ap og MDG er de partiene som når flest med videoklipp på Facebook. Nå trappes innsatsen opp:
Valgkampen på video
Bente Kalsnes
De politiske partiene satser mer på filmsnutter på sosiale medier, og Høyre når flest på Facebook. – Det hjelper ikke med video hvis du ikke har god politikk, sier Senterpartiet.

medier

«Hva mener egentlig Arbeiderpartiet om kommunereformen?» Spørsmålet stilles i en av Høyres mest sette videoer på Facebook i år. Den viser flere avisutklipp med Arbeiderparti-politikere som sier forskjellige ting om kommunesammenslåing, og beskjeden er klar: Ap vingler.

Videoen er bare ett av flere eksempler på at partiene i stor grad bruker filmklipp for å nå ut med budskapet sitt. Så langt i år har stortingspartiene og Rødt lagt ut totalt 280 videoer på sine Facebook-sider, viser Klassekampens gjennomgang.

Høyre er det partiet som når ut til flest, med høyest antall visninger totalt og nesten 50.000 visninger i gjennomsnitt per klipp.

– Politisk reklamefilm på sosiale medier kommer til å prege valgkampen, sier Rune Alstadsæter, kommunikasjonssjef i Høyre.

Fakta

Partienes videoklipp:

• Så langt i år har stortingspartiene og Rødt lagt ut 280 videoer på sine Facebook-sider.

• Høyre er det partiet som har nådd ut til flest med sine klipp, med nesten 2 millioner visninger totalt.

• Frp har 1,9 millioner visninger på sine videoer, mens Arbeiderpartiet har 1,1 millioner.

• Senterpartiet har færrest visninger: totalt 72.000.

Taxitur ble suksess

Politisk reklame på tv er fortsatt forbudt, men på sosiale medier er det fritt fram. Forbudet ble i sin tid innført fordi tv ble vurdert som et medium med stor påvirkningskraft og fordi bare de store partiene ville ha råd til det.

Medieforsker Bente Kalsnes har forsket på bruk av sosiale medier i valgkamp, og hun tror videoklipp i sosiale medier kommer til å bli viktigere i år enn tidligere.

– Visuelt innhold får større oppmerksomhet enn tekst og skaper ofte mer engasjement. Gjennom videoer kan man få fram ett eller flere poenger ganske kjapt, de kan være underholdende og nå bredt ut, sier Kalsnes, førsteamanuensis ved Institutt for journalistikk og mediefag ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hun viser til Arbeiderpartiets film der Jens Stoltenberg kjører taxi under valgkampen i 2013, som ble en viral hit – også utenfor Norge. Tidligere i år ble det mye oppstuss rundt en ulvevideo fra Senterpartiet, og de mest sette videoene fra de politiske partiene i år har rundt 300.000 visninger.

– En video på sosiale medier kan potensielt nå ut til like mange velgere som en nyhetssak i VG eller et innslag på Dagsrevyen, sier Kalsnes.

Jensen og ulv slår an

Det er Høyre, Frp og Arbeiderpartiet som trekker til seg flest seere på Facebook. Etter dem kommer Miljøpartiet De Grønne (MDG), med over en halv million visninger totalt på sine videoer i år. Senterpartiet er på bunn av lista, og er også det partiet som har publisert færrest videoklipp på sin Facebook-side i år.

– Det at det går så bra for oss nå selv om andre er flinke på multimedia, viser at det er politikken som er det viktigste. Det hjelper ikke å lage en god video om du ikke har god politikk, sier Lars Vangen, medierådgiver i Senterpartiet.

Han sier at det ikke er et poeng i seg selv for Senterpartiet å lage videoer. Selv om partiet ikke legger ut mange videoer på sin partiside på Facebook, bruker imidlertid parti­leder Trygve Slagsvold Vedum det mer flittig.

– Han lager enkle små videoer med mobilkamera, og den mest sette er en snutt der han snakker om Finanstilsynet. Den har en spredning på over en halv million, sier Vangen.

Blant filmene fra de politiske partiene som har fått flest seere, finner vi et innlegg fra Siv Jensen om respekt for mesterbrev, Jonas Gahr Støre som møter «lydmannen Jan Petter» (som spilles av partilederen selv) og en video fra MDG om ulv.

– Med sosiale medier har partiene anledning til å styre showet i større grad selv. De kan lage medie-eventer og egne intervjuer og unngå kritiske spørsmål fra mediene. Men realiteten er at de redaksjonelle mediene fremdeles er viktig for å kunne nå bredt ut og være synlig for velgerne, sier Bente Kalsnes.

Lager nye konsepter

Rune Alstadsæter i Høyre bedyrer at partiet først og fremst vil lage innslag om sin egen politikk, til tross for den populære videoen om Ap og kommunereform. Høyres videoer fra i år viser rett nok at bare 2 av 41 klipp kan betegnes som angrep på et annet parti.

Den samme tendensen gjelder også for de andre partiene. De aller fleste videoene viser en politiker som snakker om en politisk sak, noen ganger akkompagnert av bilder, tekst og musikk.

Høyre har imidlertid eksperimentert med nye konsepter. Partiet har arrangert «Folkets spørretime», der folk kan stille spørsmål til statsrådene via Facebook, og debatter mellom Høyre-representanter og andre politikere.

– Vår strategi er først og fremst å snakke om vår egen politikk. Vi kommer til å eksperimentere med humor, og leter hver dag etter nye konsepter som kan nå ut til folk, sier Rune Alstadsæter.

Norsk Journalistlag har tidligere vært skeptisk til at Høyre arrangerer egne debatter på Facebook, uten å måtte forholde seg til kritiske spørsmål fra journalister. Alstadsæter mener at det ikke er grunn til bekymring:

– Vi skal fortsatt stille til intervju og svare på spørsmål. Dette er et supplement.

Den mest sette videoen til Arbeiderpartiet i år viser Erna Solberg som snakker om hva regjeringen skal gjøre for norsk arbeidsliv, mens en graf demonstrerer at arbeidsledigheten har økt år for år. Arbeiderpartiet tok imidlertid ikke med de siste tallene for 2017, som viser en bedring.

– Hvilken effekt tror du denne videoen kan ha på velgerne, Rune Alstadsæter?

– Vi har sett fra andre land at negative kampanjer gjør at folk kan holde seg hjemme under valget, og vi kan ikke avvise en sånn effekt i Norge. Men vi har tenkt motsatt av Arbeiderpartiet, og kommer til å lage en film hvor vi ønsker dem lykke til med deres landsmøte.

mari.vollan@klassekampen.no

Fredag 23. februar 2018
Universitetet trenger finansieringsordninger som lar oss teste ut dristige ideer, mener biolog Dag Hessen.
Torsdag 22. februar 2018
Munchmuseet frykter at det vil gå glipp av utstillinger med verdenskjente kunstnere hvis ikke den statlige forsikringsordningen for museer blir bedre.
Onsdag 21. februar 2018
Det finnes knapt digitale lydbøker på norske biblioteker i dag. Det vil kulturminister Trine Skei Grande (V) gjøre noe med.
Tirsdag 20. februar 2018
Er du med i Den norske forfatterforening, har du har ni ganger større sjanse for å få midler fra vederlagsfondene enn ikke-medlemmer. Jan Ove Ekeberg i Forfatterforbundet stiller spørsmål ved jobben DNF gjør.
Mandag 19. februar 2018
Bibliotekene vil tilby digitale lyd­bøker, men hevder at forlag nekter dem å kjøpe. Nå ber de kulturministeren gripe inn.
Lørdag 17. februar 2018
Åsne Seierstad skal skrive bok om ­hvordan metoo-kampanjen traff Trond Giske, Jonas Gahr Støre og resten av ­Arbeiderpartiet.
Fredag 16. februar 2018
Kinobesøket gikk ned i både Norge og EU i fjor. Hvis trenden fortsetter, er det stor grunn til bekymring, ifølge eksperter.
Torsdag 15. februar 2018
Jakten på bestselgerforfattere gjør forlagene likere hverandre, mener forlagsveteran Janneken Øverland.
Onsdag 14. februar 2018
Verken politikere eller kritikere av Kunstsilo-prosjektet har fått innsyn i hvilke verker Nicolai Tangen har lovet bort til det nye kunstmuseet i Kristiansand.
Tirsdag 13. februar 2018
Det er umulig å si hvor stor plass kunstsamlingen til Nicolai Tangen vil få i kunstsiloen i Kristiansand, hevder museet og Tangen selv. Men i 2016 ble det lagt til grunn at den vil fylle halve museet.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk