Fredag 31. mars 2017
INVITERT: Bård Folke Fredriksen (øverst fra venstre mot høyre), Linda Hofstad Helleland, Trond Giske, Bård Vegar Solhjell, Trine Skei Grande, Trygve Slagsvold Vedum, Knut Arild Hareide og Kristin Clemet er blant aktørene som er invitert til å si sin mening om Schibsted-konsernet.
• Schibsted dybdeintervjuer mediepolitikere • Kan gi konsernet store fordeler, tror medieviter
Ber om anonyme råd
Undersak

Sp-lederen: Jeg takker alltid nei

Kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) har ennå ikke tatt stilling til om hun skal delta i Schibsteds intervju­undersøkelse, ifølge Kulturdepartementets kommunikasjonsavdeling. Av stortings­politikere som har takket ja, er Kårstein Eidem Løvaas i Høyre og Arild Grande i Arbeiderpartiet. Men Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum svarer kontant nei.

– Når det kommer sånne forespørsler fra kommunikasjonsbyråer, enten det er First House, Zynk eller andre, så er svaret alltid nei. Hvis ledelsen i Schibsted ønsker å snakke med meg, er det bare å ta kontakt. Jeg er for en åpen og skikkelig dialog, sier Vedum.

– Hva mener du er galt med å bruke et kommunikasjonsbyrå for slike oppdrag?

– Hele denne bransjen kjennetegnes av at de tar alle mulige oppdragsgivere i ulike sammenhenger. De er blitt en skjult maktbase i samfunnet. Det må de gjerne holde på med, men jeg som partileder forholder meg ikke til ulike byråer.

Arild Grande, mediepolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, mener Schibsteds opptreden overfor politikere både er ryddig og god.

– Men jeg forstår ikke helt aktører som velger å bruke konsulentselskap for å komme i dialog med oss politikere. Det er ingen grunn til at dette skal framstå som hemmelig eller anonymt. Schibsted kunne like gjerne bedt om et møte med meg direkte, det er verdens enkleste sak, sier Grande, som likevel takket ja til å delta.

– Alt det jeg kommer til å si om Schibsted eller mediepolitikken for øvrig, er det samme som jeg ville ha sagt om en journalist eller en representant for Schibsted ringte meg, sier Grande til Klassekampen.

Schibsted har hyret et kommunikasjonsbyrå til å dybdeintervjue 24 sentrale aktører i mediefeltet. – Problematisk, mener medie­professor Helge Østbye.

medier

Med 3000 ansatte og ansvar for Aftenposten, VG og tre store­ regionaviser regnes Schibsted som Norges mektigste mediekonsern. Nå går det nye veier for å undersøke hvordan selskapet oppfattes av nøkkelspillere som legger grunnlaget for utformingen av norsk medie­politikk.

Bakteppet for undersøkelsen er endringene i medie­bransjen de siste årene, hvor de politiske rammevilkårene blir stadig viktigere for medienes muligheter til å lykkes med det digitale skiftet.

– Hovedhensikten med under­søkelsen er å danne oss et bilde av hvordan ulike samfunnsaktører leser utviklingen i medie­bransjen. Det er ikke noe mystisk med dette, sier Torry Pedersen, som nylig­ ble direktør for Schibsteds publisistiske virksomhet etter flere år som sjefredaktør i VG.

Fakta

Disse 24 er invitert:

• Samfunnstopper: Kristin Skogen Lund (adm.dir. NHO), Hans Christian Gabrielsen (LO-sjef), Linda Hofstad Helleland (kulturminister).

• Stortingspolitikere: Nikolai Astrup (H), Kårstein Løvaas (H), Bård Vegar Solhjell (SV-nestleder), Trond Giske (Ap-nestleder), Arild Grande (Ap), Trine Skei Grande (Venstre-leder), Terje Breivik (V), Trygve Slagsvold Vedum (Sp-leder), Knut Arild Hareide (KrF-leder).

• Mediebransjen: Randi Øgrey (adm.dir. MBL), Alf Bjarne Johnsen (PFU-leder), Arne Jensen (Redaktørforeningen), Hege Iren Frantzen (påtroppende NJ-leder).

• Forskere m.fl.: Knut Olav Åmås (Fritt Ord-direktør), Kristin Clemet (Civita-leder), Toril Aalberg, Arne Krumsvik, Hallvard Moe, Wegard Harsvik (LO), Nina Økland (ekspedisjonssjef), Bård Folke Fredriksen (statssekretær).

Eksklusiv informasjon

I alt 24 topper med tilknytning til mediebransjen er blitt spurt om å delta i undersøkelsen, blant dem kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) og ti stortingspolitikere.

Til å gjennomføre undersøkelsen har Schibsted engasjert Sigurd Grytten i rådgivningsselskapet Zynk. Han er tidligere stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet og leder for Europabevegelsen.

– Det å skape livskraftige medier er viktig for hele demokratiutviklingen. Det er slike temaer som vi ønsker synspunkter på, og om hvordan deltakerne mener Schibsted forvalter denne oppgaven, sier Torry Pedersen.

Undersøkelsen skal gjennomføres som kvalitative dybdeintervjuer på 45 minutter hver. Informasjonen vil bli behandlet konfidensielt, det vil si at Schibsteds ledelse ikke vil få vite hva den enkelte har svart.

Medieprofessor Helge Østbye synes undersøkelsen på noen måter likner på et forsk­ningsprosjekt. Forskjellen er at det er et mediekonsern som står bak, og at resultatene ikke vil bli gjort offentlig tilgjengelig.

– Det er til dels problematisk å få tilgang til denne typen eksklusiv informasjon fra beslutningstakere som er veldig viktig for selskapet, sier Østbye, som er professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

– Bør være forsiktig

Både å samle inn og bruke denne informasjonen kan være problematisk, mener Østbye.

– For det første bør Schibsted være litt forsiktig med å gå for langt med tilpasse seg hva disse beslutningstakerne tenker om det de gjør og skriver. Det kan fort gå på bekostning av brukernes ønsker og behov, sier han.

– For det andre kan Schibsted få tilgang til eksklusiv informasjon som de kan bruke til å endre produktet og måten de framtrer på.

Dette kan i neste omgang være nyttig for å bedrive tradisjonell lobbyvirksomhet, tror Østbye.

– Men de som sitter på Stortinget, er ikke Schibsteds representanter – de skal stå til ansvar for folket.

– En stor fordel

Det er bare tre uker siden Mediemangfoldsutvalget la fram sin innstilling til endringer i medie­politikken. Blant forslagene som Stortinget blir bedt om å ta stilling til, var fritak for arbeidsgiveravgift og endringer i produksjonsstøtten for aviser.

Medieviter Helle Sjøvaag tror ikke det er helt tilfeldig at Schibsteds undersøkelse kommer i kjølvannet av denne NOU-rapporten.

– Mediebransjen har hatt et høyt trykk mot departementet i forkant av rapporten. Dette tyder på at trykket vil bli opprettholdt fram mot valget og den påfølgende behandlingen av saken i Stortinget.

– Er det en fare for at Schibsted vil oppnå særfordeler med en slik undersøkelse?

– Ja, dette vil utgjøre en stor fordel for Schibsted, som den største aktøren i feltet. Schibstedkonsernet har også forsterket sitt budskap om medienes samfunnsansvar. Det er interessant å se hvordan Schibsted i senere tid har skjøvet denne typen ideale, demokratiske argumenter foran økonomiske motiver.

Sigurd Grytten i rådgivningsselskapet Zynk mener dybdeintervjuene med medieaktørene vil gi Schibsted nyttige tilbakemeldinger.

– Vi vil at de inviterte skal få snakke fritt som mulig rundt problemstillingene som mediebransjen står overfor. På bakgrunn av svarene vil vi gjøre en analyse av hvilke oppfatninger som finnes om disse spørsmålene, sier han.

Grytten understreker at det ikke er uvanlig at politikere har konfidensielle samtaler med viktige aktører.

– Vi hadde ofte møter i komiteer med aktører som pressen eller andre ikke hadde tilgang til. Det er bra at ulike aktører i samfunnet er opptatt av hvordan de oppfattes av omgivelsene, sier den tidligere Ap-politikeren .

jonas.braekke@klassekampen.no

Onsdag 28. juni 2017
Miljøpartiet De Grønne vil ha egen skatt på Facebook og Google for å redde det norske mediemangfoldet. Høyre og Ap er avventende.
Tirsdag 27. juni 2017
Schibsted-topp Ole Jacob Sunde anklager politikerne for dobbeltmoral når de bruker Facebook samtidig som de vil redde mediemangfoldet i Norge. Nå krever mediene en særskatt for Google og Facebook etter britisk modell.
Mandag 26. juni 2017
Internasjonaliseringen av universitetene har nådd et vippepunkt som kan gjøre ­offentlig finansiert forskning irrelevant for det norske samfunnet, frykter Øyvind Østerud.
Lørdag 24. juni 2017
Selv om millioner av nye brukere strømmer til strømmetjenestene for musikk, går butikken dårlig. Nå vil Spotify tjene ­penger på at plateselskap betaler seg inn på spillelister, men møter motbør.
Fredag 23. juni 2017
Utformingen av minnestedene etter 22. juli skal ikke lenger ledes av kunstfaglig ekspertise. – En fallitt-erklæring, mener bildekunstner Lars Elling.
Torsdag 22. juni 2017
For første gang synker annonse­inntektene til norske­ aviser på nett. Nå sår en ny undersøkelse tvil om digitale brukerinntekter kan redde mediebransjen.
Onsdag 21. juni 2017
Nasjonal sikkerhetsmyndighet advarer om hackerangrep mot kontoene til de politiske partiene under årets valgkamp. På Stortinget er partiene satt i alarm­beredskap.
Tirsdag 20. juni 2017
Facebook henter inn 150 terroreksperter og bruker kunstig intelligens i sin nye offensiv mot terror. Forskere strides om hvorvidt tiltakene er nyttige eller negative.
Mandag 19. juni 2017
Senterpartiet vil stoppe omstillingene i Arkivverket. Prosessen gjør at de regionale statsarkivene blir svekket, mener Kjersti Toppe (Sp).
Lørdag 17. juni 2017
Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) håper en ny regjering kan stanse planene om å samle departementene i et nytt regjeringskvartal. – Jeg frykter det kan bli en monolittisk steinørken.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk