Lørdag 18. mars 2017
REDDET: Takket være Kvikkas’ eiere vil Norposts biler være på veien også i dag. Dermed er omdelingen av lørdagsaviser sikret.Foto: Christopher Olssøn
• Kvikkas kjøper konkursboet til distribusjonsselskapet Norpost • Lørdagsavisa deles ut som før
Kvikkas fikk eierhjelp
Undersak

MBL: Vi tar én lørdag om gangen

Siden november i fjor har over 200 bud i Norpost gått med lørdagsaviser i noen av landets mest grisgrendte strøk. Oppstartsfasen var preget av problemer, men på nyåret er leveringskvaliteten blitt bedre. Derfor kom det som en kalddusj på avisbransjen da Kvikkas’ viktigste underleverandør begjærte seg konkurs denne uka.

Administrerende direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening (MBL) kunne i går puste lettet ut.

– Vi er veldig glade for at situasjonen ble avklart og at avisene som Kvikkas har ansvaret for, vil komme ut på lørdag som normalt. Vi tar én lørdag om gangen. Men vi håper at det blir en robust struktur rundt Kvikkas, og at Samferdselsdepartementet forsikrer seg om at selskapet overholder sine forpliktelser i tråd med avtalen, sier hun.

Reynir Jóhannesson (Frp), statssekretær i Samferdselsdepartementet, er først og fremst glad for at arbeidsplassene i Norpost er reddet.

– Vi er selvsagt glade for at Kvikkas nå videre­fører sine forpliktelsene i kontrakten inngått med staten, sier han.

Seinest i går ettermiddag ble det gitt motstridende meldinger fra departementet og bostyret ved advokat Stine D. Snertingdalen. Mens departementet i møte med MBL garanterte at dagens lørdagsaviser ville bli delt ut som normalt, varslet bostyrer overfor Dagens Næringsliv at driften av Norpost ville bli innstilt hvis ingen potensielle kjøpere meldte seg i løpet av fredagen.

– Vi har selvsagt vært godt informert via våre fagfolk i departementet, men kunne ikke gå ut med dette før det var endelig bekreftet, sier Jóhannesson.

BLAR OPP: – Vi kjøper Norpost med søkke og snøre, for å si det sånn, sier Stig Kleive i Kvikkas. Foto: Kvikkas
Jon Erik Engeset
Logistikkselskapet Kvikkas sørger for at 775 arbeidsplasser i konkursrammede Norpost blir reddet. Bak oppkjøpet står Kvikkas’ kapitalsterke eiere, ­investeringsselskapet Novela.

Medier

Om du leser papirutgaven av denne avisa og bor utenfor allfarvei, kan du takke logistikkselskapet Kvikkas i Ålesund for at avisa havnet i postkassa i dag.

Fram til i går ettermiddag var det fortsatt stor usikkerhet om det konkursrammede Norpost ville få tillatelse av bostyrer til å fortsette driften. Norpost har vært den viktigste underleverandøren for Kvikkas, det Ålesund-baserte logistikkselskapet som i november i fjor overtok ansvaret for utdeling av 78.000 lørdagsaviser etter Posten.

Flere aktører ble nevnt som mulige kandidater til å kjøpe opp konkursboet etter Norpost, blant annet mediekonsernenes eget distribusjonsselskap Helthjem. Men i stedet ble det Kvikkas selv som til manges overraskelse la penger på bordet.

– Norpost er et fantastisk spennende selskap med veldig dyktige ansatte og en interessant kundemasse, sier Stig Kleive, daglig leder i Kvikkas.

Kvikkas vurderte også nøye om det var mulig å overta kun den delen av Norposts virksomhet som omfattet avis­distribusjon, men det viste seg ikke å la seg gjøre.

– Vi kjøper Norpost med søkke og snøre, for å si det sånn, sier Kleive.

Fakta

Norpost i skifteretten:

• Onsdag gikk distribusjons­selskapet Norpost til skifte­retten for å begjære seg selv konkurs.

• Før bostyrets frist gikk ut i går, meldte logistikkselskapet Kvikkas seg som kjøper av konkursboet.

• Kvikkas har hatt ansvaret for utdeling av aviser på lørdager siden Posten sluttet med lørdags­omdeling.

• Norpost er Kvikkas’ under­leverandør.


Eiere i ryggen

Hvor stort beløp Kvikkas måtte bla opp for å sikre seg boet etter Norpost, ønsker ikke Kleive å gå ut med. Ifølge bostyret skal selskapet har opparbeidet en gjeld i størrelsesorden 100 millioner kroner.

Med bare tolv ansatte var det få som trodde at Kvikkas ville være i stand til å overta Norpost, som har om lag 775 ansatte og omsetning på drøyt 200 millioner kroner i året.

«Liten mygg kjøper stort selskap …» var vinkelen som nettstedet Medier24 valgte for sin omtale av saken i går. Men selv om Kvikkas er et lite selskap, har de kapitalsterke eiere i ryggen som har vært på jakt etter investeringer innen logistikk- og distribusjon.

– Ja, det er riktig at virksomhetsoverdragelsen av Norpost er muliggjort av våre eiere, sier Kleive.


Kjøpt opp i fjor

Eierne han sikter til er Novela, et investeringsselskap med nedslagsfelt på Nordvestlandet. Bak Novela står et tjuetall finansfolk og investorer som er hjemmehørende fra Møre i nord til Nordfjord i sør, forteller styreleder Jon Erik Engeset i Novela AS.

– Noe av formålet med Novela er å gå inn i prosjekter som støtter utviklingen av næringslivet og arbeidsplasser i distriktene, sier Engeset.

I februar i fjor gikk Novela inn i Kvikkas med en eier­andel på 80 prosent via datterselskapet Novela logistikk. Tidligere hovedeier Erics budservice har fortsatt en eier­andel på 20 prosent.

Da Norpost meldte oppbud til skifteretten onsdag, grep Novela anledningen til gå nasjonalt med satsingen på distribusjon.

Som eier av Kvikkas og dermed også Norpost, er Novela over natta blitt Postens største konkurrent på reklame- og pakke­levering.

– Etter vår mening har Norposts kjernevirksomhet vært sunn. Men selskapet pådro seg store kostnader i forbindelse med enkelte satsinger, sier Engeset.

Han sikter til den langvarige konflikten mellom Norpost og Samferdselsdepartementet om tilgang til Postens nøkler til postkasser. Målet var å konkurrere med Posten på adressert post, men løsningen kom for seint på plass og ble for dyr for Norpost.


– Sånn sett forsøkte de å gape over for mye da de la inn forutsetninger som ikke ble oppfylt, sier Engeset.

Han har stor tillit til at Kvikkas vil bli en god eier for Norpost, selv om sistnevnte er en langt større virksomhet.

– På tross av all kritikken som er blitt rettet mot Kvikkas, er det et effektivt og framtidsrettet selskap, sier han.


Lørdagsavisa skal ut

Stig Kleive i Kvikkas kan ikke si hvor mange av de 775 ansatte som vil få fortsette i Norpost, eller hvilken rolle han selv er tiltenkt i selskapet. Men én ting er sikkert, lørdagsavisa skal fortsatt ut.

– Konsekvensene for førstkommende lørdag er at den delen av Norges befolkning som bor i grisgrendte strøk, med fryd kan lese lørdagsavisa, sier Kleive.

jonas.braekke@klassekampen.no


Mandag 24. april 2017
Store mediehus som The New York Times flykter fra Facebooks artikkel­tjeneste, og i Norge har VG og NRK hoppet av. Håpet om flere lesere har ikke slått til.
Lørdag 22. april 2017
Fra mandag er norske banker pålagt å stanse penge­overføringer mellom utenlandske spillselskaper og norske kunder.
Fredag 21. april 2017
Kulturdepartementet vil flytte ansvaret for 49 kulturinstitusjoner til fylkesnivå. – Regjeringen kan rasere noe det har tatt 30 til 40 år å bygge opp, sier Tove Bratten, leder i Danse- og teatersentrum.
Torsdag 20. april 2017
De har irritert kunder og dukket opp på tvilsomme nettsider, men brukertilpassede annonser fortsetter å spise seg inn på reklamemarkedet. Nå er hver fjerde nettannonse i Norge datastyrt.
Onsdag 19. april 2017
I«Kaygi» skildrar journalist Ceylan Ozgun Ozcelik ei side ved Sivas-massakren frå 1993 som har vore fortagt i tyrkisk media. Filmen vart vist i Istanbul rett før folkerøystinga på søndag.
Onsdag 12. april 2017
Medietilsynet i Storbritannia sier nei til å stanse ulovlig spillreklame på norske tv-kanaler. Ap og KrF anklager regjeringen for passivitet og vil forsøke å stenge kanalene.
Tirsdag 11. april 2017
NRK mistenker piratsendinger på FM i områder hvor det riksdekkende nettet er slukket. – Jeg synes folk skal respektere digitaliseringen, sier Viggo Valle i «Påskelabyrinten».
Mandag 10. april 2017
Det omstridte boligprosjektet «A House to Die In» blir justert igjen for å øke sjansene for godkjenning.
Lørdag 8. april 2017
De politiske partiene satser mer på filmsnutter på sosiale medier, og Høyre når flest på Facebook. – Det hjelper ikke med video hvis du ikke har god politikk, sier Senterpartiet.
Fredag 7. april 2017
Regjeringen åpner for 33 prosent mer tv-reklame på TV 2 og andre kommersielle kanaler. Tv-sjef Marianne Massaiu i reklamebyrået Mediacom tror kanalene vil benytte muligheten.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk