Torsdag 16. mars 2017
PROTESTERER: Kristopher Schau kommer ikke til å ta jobb hos NRK i tida framover. «Det er lettere å få signert en husleiekontrakt med et esel», skriver Schau om forhandlingene med statskanalen. Foto: Thomas Winje Øijord, NTB scanpix
• NRK nekter å inngå kollektiv avtale med filmarbeidere • Beskyldes for fagforeningsknusing
Regissører boikotter NRK
Undersak

NRK vil gjøre avtaler direkte

Dramasjef i NRK, Ivar Køhn, sier at kanalen har forsøkt å finne en løsning med Norsk filmforbund i lang tid.

– Vi opplever at vi er ganske enige om dette med rettigheter. Det som har vært utfordrende, er at Norsk filmforbund har opprettet et forvaltningsorgan for rettigheter, som flesteparten av medlemmene deres har signert fra seg sine rettigheter til, sier Køhn.

Han viser til F©R, som er Filmforbundets organisasjon for rettighetsforvaltning.

– Når vi skal inngå avtaler med filmfotografer og regissører, opplever vi at de ikke har rettighetene til sin egen jobb. Det har vi diskutert med Filmforbundet. Vi vil betale direkte til våre oppdragstakere, mens de vil at det skal gå til Norsk filmforbund.

– Hvorfor vil dere ikke inngå en kollektiv avtale?

– Vi er tilhenger av kollektive avtaler, men vil ikke kjøpe rettigheter direkte av F©R når de opptrer som agent. Vi har snakket om muligheten for en ramme­avtale hvor man avtaler kostnader, rettigheter og lønnsnivå, men at vi fortsatt gjør avtaler direkte med oppdragstaker.

– Hvorfor er det så viktig for dere å forhandle med én og én?

– Vi ønsker å forhandle vilkårene kollektivt, men betale individuelt slik man gjør i resten av norsk arbeidsliv.

– Filmforbundet sier at det er umulig å få rimelige vilkår som enkeltperson?

– Vi vil at pengene skal gå direkte til rettighetshaver, og ikke til F©R, men vi kan godt bli enige med Filmforbundet om vilkårene.

– Virke Produsentforeningen har inngått avtaler om opphavsrett med Norsk filmforbund og F©R. Hvorfor kan ikke dere gjøre det?

– Det skaper en del uklarheter vi ikke klarer å overskue. Vi trenger å jobbe med dette i ro og mak – ikke under trusler om boikott.

Eirik Svensson
Bjørn Brem
Fem filmforbund ber medlemmene sine om å si nei til jobber for NRK på grunn av strid om rettigheter. – NRK har alltid vært uryddigst i klassen, sier serieskaper ­Kristopher Schau.

tv

– NRK presser våre medlemmer til å inngå ulovlige avtaler, og det kan vi ikke godta, sier Bjørn Brem, forbundsadvokat i Norsk filmforbund.

Etter en langvarig strid om betaling for rettigheter, oppfordrer nå forbundet alle sine medlemmer til å si nei til jobber for NRK.

Det samme gjør Norske filmregissører, Norske filmklippere, Foreningen Norske Filmfotografer og Norsk Filmlydforening. Boikotten gjelder fra og med mandag neste uke.

Stridens eple er at NRK ikke vil inngå en kollektiv avtale med forbundene. I stedet må hver enkelt film- og tv-arbeider forhandle individuelt med NRK.

Ifølge Filmforbundet betyr det at de må godta svært dårlige lønns- og arbeidsvilkår, og at de får dårlig betalt for opphavsrett til film og serier.

– NRK forsøker seg på fagforeningsknusing. De krever at medlemmene våre inngår avtaler i strid med filmforbundets avtaler. Men uten en kollektiv avtale er det helt umulig å få rimelige vilkår. Betaling for rettigheter er en veldig viktig ekstrainntekt for dem som er i midlertidig engasjement, sier Brem.

Fakta

Opphavsrett på tv:

• Filmregissører og filmfotografer er blant dem som har opphavsrett til tv-serier de har vært med på å skape.

• Ifølge åndsverkloven har de krav på rimelig vederlag for utnyttelsen av et verk.

• Norsk filmforbund inngikk en avtale om rettigheter med Virke Produsentforeningen i fjor.

• Forbundet prøver nå å inngå en avtale med NRK.

– Lettere med et esel

Blant medlemmene av Filmforbundet som ikke kommer til å ta jobb hos NRK framover, er manusforfatter og serieskaper Kristopher Schau.

«NRK har alltid vært uryddigst i klassen når det kommer til avtaler og kontrakter, så her er det ingenting som overrasker meg», skriver Schau i en e-post.

Han er blant annet kjent for tv-programmet «Team Antonsen» og flere radioprogrammer på NRK. Fram til 2015 var han manusforfatter og regissør for tv-serien «Dag» på TV 2.

«Det er lettere å få signert en husleiekontrakt med et esel, enn å få noe fornuftig i print fra NRK», skriver Schau.

Rammer storsatsing

En av produksjonene hvor NRK ikke har klarert nødvendige rettigheter, er storsatsingen «Hjemme­bane» med Ane Dahl Torp i hovedrollen. Den blir produsert av NRK sammen med produksjonsselskapet Motlys.

Serien skal etter planen spilles inn fra mars til oktober i år, og har premiere i januar neste år.

I fjor inngikk Norsk filmforbund en ny opphavsrettsavtale med Virke Produsentforeningen, som omfatter omtrent 120 produksjonsselskaper. Derfor gjelder ikke boikotten for tv-serier som blir produsert for NRK av eksterne produsenter, presiserer filmforbundet.

– Vi vil oppfordre NRK til å inngå en kollektiv avtale med Filmforbundet med like vilkår for intern- som eksternproduksjon. Ellers får NRK eventuelt gå over fra å være et produksjonshus til å bli et rent distribusjonshus, sier Bjørn Brem.

– Ufint og klønete

Eirik Svensson er regissør for dramaserien «Unge lovende», som ble nominert til sju priser under Gullruten 2016. Han er svært kritisk til NRK-­ledelsens hardkjør mot regissører og andre rettighetshavere.

– NRK forsøker gjennom sin posisjon som en stor aktør å mobbe seg til å diktere kontrakter. Det er etter mitt syn veldig ufint og klønete håndtert, og legger et urimelig press på den enkelte filmarbeider for å akseptere urimelige vilkår. De kan ikke bare slå beina under opphavsretten, sier Svensson.

– NRK er en statlig finansiert kulturinstitusjon, og det blir spennende å se hvordan Kulturdepartementet og styret i NRK vil forholde seg til denne måten å gå fram på, legger han til.

– Vil du si nei neste gang NRK vil hyre deg inn for å lage en tv-serie?

– Jeg forventer at NRK setter seg ned for å finne en brukbar løsning for alle parter, sier Svensson.

Må møte i retten

Også Norsk sceneinstruktørforening, som organiserer flere tv-regissører, er i konflikt med NRK. Neste uke må NRK møte i arbeidsretten, etter at kanalen sa opp tariffavtalen med foreningen i januar i fjor.

Spørsmålet er om denne avtalen likevel er gyldig fortsatt.

– NRK må bevise at avtalen har falt bort, sier Bjørn Brem.

Johan Osuldsen, leder for Norsk sceneinstruktørforening, håper retten vil slå fast at avtalen fortsatt gjelder.

– Da kan norske regissører fortsatt sikre seg vettuge arbeidsvilkår. Nå er de overlatt til å måtte forhandle med NRK én for én, sier han.

kultur@klassekampen.no

Lørdag 27. mai 2017
For ett år siden var det ikke mange som snakket om «fake news». Nå går varsellampene for «fake science».
Fredag 26. mai 2017
Forlagsredaktør Trygve Riiser Gundersen mener kulturjournalistikken har kapitulert for klikkøkonomien. – Den offentlige samtalen om bøker er i fullt forfall.
Onsdag 24. mai 2017
Medieekspert Trygve Aas Olsen tror kulturjournalistikken må bli mer konfliktorientert og følelsesbetont for å lykkes på nett. Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås mener den er kjedelig, snever og dessuten dårlig skrevet.
Tirsdag 23. mai 2017
Leserne viser liten interesse for anmeldelser og annet tradisjonelt kulturstoff på nett. Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim tror kulturjournalistikken må ta nye grep for å overleve.
Mandag 22. mai 2017
Kunstnernettverk forener krefter for å verne om opphavsretten og krever endringer i regjeringens forslag til ny åndsverklov.
Lørdag 20. mai 2017
På en skjerm kan journalistene i Amedias 62 aviser selv følge med på hvor mange salg sakene deres har utløst. Kultur og politikk havner langt ned på lista.
Fredag 19. mai 2017
Høyre- og Frp-velgere stoler ikke på ­Klassekampen, viser funn fra spørre­undersøkelsen Norsk Medborgerpanel. Medie­forsker mener en «Fox News-­effekt» kan gi grunn til be­kymring.
Torsdag 18. mai 2017
Da Kvikkas overtok ansvaret for ut­deling av lørdags­aviser, ble redaksjonene nedringt av sinte abonnenter. Nå er feilmarginen nede i 3–4 promille.
Tirsdag 16. mai 2017
– Vi får sjansen til å visualisera samisk mytologi, seier produsent Khalid Mai­mouni. «Sáve» har fått støtte som verdas første store samiske barnefilm.
Mandag 15. mai 2017
En fordel med kristendommens drøm om paradis er at man erkjenner at det er et uoppnåelig ideal, mener Kristin Aavitsland.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk