Oktober 2014, i New York-landemerket The Oyster Bar. Robert Hurwitz, daværende sjef for plateselskapet Nonesuch, har invitert Stephin Merritt fra The Magnetic Fields på lunsj. Verken møtet eller timingen er tilfeldig, Merritts 50-årsdag er bare tre-fire måneder unna, og nå får han denne oppfordringen fra sin utgiver: «I think you should do a 50-song album of your 50 years on the planet, and make it an extravaganza.»
Meg, mig selv og i: En av popmusikkens ypperste semipopulære låtskrivere vender blikket innover – delvis, i hvert fall.
Iscenebesettelsen
Ingen annen enn Stephin Merritt kunne laget «50 Song Memoir», en slags svarplate til mesterverket «69 Love Songs».
Vår tids Cole Porter. Innsalget er såpass forslitt at det sannsynligvis har irritert Stephin Merritt i en liten evighet. Som det meste annet, for øvrig. Fra hvordan han siteres i intervjuer – feilaktig, hvis du spør «50 Song Memoir» – til hvordan han framstår i den sju år gamle dokumentarfilmen «Strange Powers: Stephin Merritt and the Magnetic Fields», der hovedpersonen smått overraskende trekker på smilebåndet av sitt eget dunkle vidd. En film han selvsagt ikke ville være med i, ikke egentlig og hvis han kunne velge. Bu-hu-hu.