Mandag 6. mars 2017
SJOKKERT: Barneombud Anne Lindboe kommer i en fersk rapport med knusende kritikk av spesialundervisningen til barn i grunnskolen.Foto: Audun Braastad, NTB scanpix
Dramatisk rapport om PP-tjenestens behandling av barn med rett til spesialundervisning:
Barneombudet slår alarm
Undersak

– Ikke godt nok

«Vi vet at mange barn som trenger ekstra hjelp i skole og barnehage, ikke får den hjelpen de har krav på. Det er ikke godt nok,» skriver kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) i en e-post til Klassekampen.

I dag skal han delta på Barneombudets presentasjon av rapporten. Isaksen deler ombudets vurdering av at kvaliteten på tilbudet barn får, varierer etter hvor du bor i landet. Han har derfor satt ned en ekspertgruppe som under professor Thomas Nordahls ledelse skal avgi sin rapport om ett år.

«De skal komme med forslag til hvordan vi kan gi barn og unge med behov for ekstra hjelp eller spesialundervisning et tilbud av høy kvalitet. Vi må ha et mål og en forventning om at alle barn og unge skal være en del av et inkluderende barnehage- og skolemiljø,» skriver Isaksen.

Ministeren vil imidlertid ikke kommentere de feilene Barneombudet har funnet ved PP-tjenestens arbeid – eller ombudets ønske om at Kunnskapsdepartementet skal innføre kompetansekrav og bemanningsnorm. Han legger ansvaret på kommunene:

«Kommunene må være sitt ansvar bevisst for å gi alle barn og unge en god og tilpasset opplæring. Det gjelder også elever som har rett til spesialundervisning,» skriver Isaksen.

FEIL: Barneombudet er opprørt over det de mener er alvorlige feil ved PP-tjenestens sakkyndige vurderinger av barn.

skole

– Dette er et svik overfor elevene. Vi har sett at barns rett til spesialundervisning brytes og at en av grunnene er en mangelfull pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), sier barneombud Anne Lindboe.

Hun er sjokkert av bildet som tegnes i rapporten «Uten mål og mening?». Her har Barneombudet sett på elever som får spesialundervisning i grunnskolen.

Rapporten avdekker store mangler i PP-tjenestens arbeid, som forplanter seg til elevenes skolehverdag.

Fakta

Kritikk av PP-tjenesten:

• I dag lanserer Barneombudet fagrapporten «Uten mål og mening?», om elever som får spesialundervisning i skolen.

• I arbeidet med rapporten har ombudet gått igjennom over 100 saker, fordelt på fem fylker.

• De ser at mange barn ikke får den spesialundervisningen de har krav på, og peker på mangelfult arbeid fra PP-tjenesten som én av hovedårsakene.

• Alle kommuner og fylkeskommuner har en PP-tjeneste (pedagogisk-psykologisk tjeneste) som gir råd og sakkyndige vurderinger av elever med spesielle behov.

Gjelder mange barn

I dag får i underkant av 50.000 barn spesialundervisning, omtrent 7,8 prosent av alle elevene i norsk grunnskole.

– Det som gjør at vi slår alarm, er at det er for dårlig kvalitet på mange av sakyndigvurderingene, sier Lindboe til Klassekampen.

Det siste året har hun og hennes ansatte gjennomgått 80 saker fra fem fylker. De har i tillegg dybdeintervjuet 25 elever mellom 9 og 17 år, og møtt foreldre og interesseorganisasjoner.

I dette arbeidet har de sett at barna ofte ikke får undervisningen de har krav på, og er dermed bekymret for rettstilstanden.

– Vi ser at det er store svakheter i sakene. Dette er klagesaker, men vi tror at det gjelder en stor andel av barna som får spesialundervisning, sier Lindboe.

Ifølge loven skal hver kommune og fylkeskommune ha en PP-tjeneste. Om barnet ditt sliter med for eksempel dysleksi, ADHD, spesifikke språkvansker eller en utviklingshemming, er det PPT om skal gi en sakkyndig vurdering av barnets behov.

I dag er det ingen kompetansekrav til dem som jobber i tjenesten, og det er opp til kommunene å bemanne kontorene slik de mener er riktig.

Barneombudet fant stor variasjon på kvaliteten rundt om i landet og internt i fylkene.

Feil navn og vage råd

Gjennomgangen av sakene viser alvorlige feil ved de sakkyndige vurderingene av barna:

Navn byttes ut, for eksempel med testresultater fra feil barn.

Klipp-og-lim av standardiserte avsnitt og fraser er vanlig.

Veldig generelle råd som er vanskelige for skolen å tolke.

Barnet er ikke hørt og følges ikke opp.

– Resultatet er et enormt læringstap som man aldri greier å ta igjen, og som i verste fall kan ødelegge barnas utdanning, føre til tap av selvtillit og sette dem utenfor arbeidslivet, sier Lindboe.

Hun er opprørt over det hun mener er en manglende anerkjennelse av barnas evne til å lære.

– Mange av dem er unger med vansker som helt greit kan håndteres, sier hun.

Krever lovendring

I rapporten foreslår Barneombudet 26 tiltak for å gi barna et bedre tilbud. De viktigste er

lovendringer som presiserer PP-tjenestens plikt til å høre, følge opp over tid og evaluere utbyttet barna faktisk har av spesialundervisningen. De krever også at departementet lager en forskrift med tydelige krav til PP-tjenestens sakkyndige arbeid.

Dessuten vil ombudet ha på plass en bemanningsnorm, som sikrer nok ansatte på jobb, og at det stilles kompetansekrav til dem som skal jobbe i PP-tjenesten.

Har fått klager i mange år

– Det er ofte ikke potensialet til elevene det skorter på, men tilbudet de får. Retten til utdanning og til å nå sitt fulle potensial, er en grunnleggende menneskerett. Å se at den retten brytes så ofte, er opprørende, sier Lindboe.

Barneombudet har over lang tid mottatt klager fra barn og foreldre som er frustrerte over ikke å få den oppfølgingen de har krav på, og som opplever å stange hodet i veggen når de klager. Også forskning har gjennom mange år bekreftet at tilbudet ikke er godt nok.

– Nå er tida overmoden. For hver dag som går, påfører vi alle disse barna store tap, sier Lindboe.

fridag@klassekampen.no

Fredag 25. mai 2018
SAMME SKOLE: 21-åringen som er siktet for drapsforsøk på en 18-åring på Holmlia har hatt et langt opphold på koranskole i Somalia. Ifølge politiet var offeret elev på den samme skolen.
Torsdag 24. mai 2018
SINNE: Alta Frp krever gransking, og fylkeslederen i Finnmark Frp mener helseminister Bent Høie må gå etter luft­ambulansekrisa.
Onsdag 23. mai 2018
KJØPER: Nordkapp kommune prøver forgjeves å kjøpe den lukrative turistattraksjonen Nordkapp-platået. I dag er det folkemøte i Honningsvåg for å øke presset på grunneier Finnmarkseiendommen.
Tirsdag 22. mai 2018
RETTIGHET: Selv om datoen viser 2018, ser Utdannings­forbundet seg i dag nødt til å aksjonere for sin menneskerett til å ytre seg fritt på arbeidsplassen.
Lørdag 19. mai 2018
SKUTT NED: Et krav om at pilotene skulle få beholde jobbene i luftambulanseanbudet, kunne vært lovstridig, mener Helse Nord. Men der tar de feil, sier eksperter på anskaffelser.
Fredag 18. mai 2018
VARSEL: Utdanningsetaten har ved fleire høve slått fast at dei ikkje har fått varsel om manglande ytringsfridom i Osloskolen. Svara frå deira eigen undersøking syner noko anna.
Onsdag 16. mai 2018
SMELL: Opposisjonen rasar mot regjeringas forsvarsbudsjett. Ap seier ja takk til å finne nye fleirtal i Stortinget – på tvers av forliket med regjeringa.
Tirsdag 15. mai 2018
ID: Alle bør få fri på muslimenes helligdag id, mener leder av Norges kristelige studentforbund Ingvild Yrke. – Det er bare å kondolere, sier Mazyar Keshvari (Frp).
Mandag 14. mai 2018
KRASJ: Partene i luftambulansekrisa skal møtes, men løsningen er i det blå. Flygerforbundet advarer om at pilot- og teknikermangel vil bety at bered­skapen bryter sammen.
Lørdag 12. mai 2018
PÅ VIPPEN: KrF åpner for å støtte anbudsstopp i luftambulanse­tjenesten.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk