Mandag 6. mars 2017
Agenter: Bokbransjeprofilene Thomas Mala og Astrid Dalåker har forlatt faste jobber for å starte opp et eget og uavhengig litterært agentur. Nå vil de pushe norske bøker til utlandet.
Det dukker opp stadig flere agenter i Bok-Norge som vil selge norske bøker til utlandet:
Starter bokagentur
Undersak

Agenturene ikke avgjørende

Leder i Forfatterforeningen, Sigmund Løvåsen, mener det er viktig å huske at agenturene ikke alltid er avgjørende for salg av norske bøker til utlandet.

– Norsk litteraturs viktigste ambassadører ute i verden er oversetterne. Mange av dem er bredt orientert i norsk litteratur og kjenner sitt lands bokmarked og forlag bedre enn et norsk agentur, sier han.

Likevel tror Løvåsen det er sunt at det nå kommer flere litterære agenturer i Bok-Norge.

– Det gir både forfattere og forlag flere muligheter til å nå ut i verden, sier han og viser til at det bare er de store forlagene som tradisjonelt har hatt egne agenturer.

– Nyetableringene gir forfatterne mulighet til, i større grad enn før, å selv ta grep om hvem som skal håndtere rettighetssalg til utlandet. Større konkurranse kan også føre til skjerpet innsats i de allerede eksisterende agenturene, sier han.

Samtidig frykter han at økt konkurranse kan føre til ytterligere spissing av utvalget.

– Dersom enkelte av agenturene blir presset økonomisk, kan det være en fare for at de må prioritere de bøkene som de tror har størst sjanse for selge mye, og at det igjen går utover bredden. Det er viktig å huske at agenturene ikke alltid er avgjørende for salg til utlandet.

Bransjeveteranene Thomas Mala og Astrid Dalaker starter opp et nytt og uavhengig litterært agentur. I stallen har de forfattere som Agnes Ravatn og Thomas Enger.

bøker

– Vi er på jakt etter de gode historiefortellere som skriver bøker med særpreg, sier Astrid Dalaker til Klassekampen.

Sammen med Thomas Mala starter hun opp et nytt litterært agentur, Northern Stories. Dalaker kommer fra jobben som kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, men har tidligere vært markedssjef i forlagene Gyldendal og Schibsted. Mala har vært salgs- og markedssjef i forlaget Press.

Fakta

Litterære agenturer:

• I Bok-Norge dukker det opp stadig flere agenturer som satser på eksport av norsk litteratur.

• En viktig årsak til veksten i agentbransjen er at Norge er valgt til hovedland under bokmessa i Frankfurt 2019.

• Nå lanserer de norske bokbransjeprofilene Thomas Mala og Astrid Dalaker det uavhengige agenturet Northern Stories.

• Klassekampen har tidligere skrevet flere saker om de litterære agenturene.

– Mer internasjonalt

Nå skal de selge norske bøker til utlandet.

– Det norske bokmarkedet blir stadig mer internasjonalt, noe som betyr at det er større behov for flere som kan hjelpe norske bøker med å reise, sier Dalaker.

I tillegg betyr det også mye at norske forfatternavn som Karl Ove Knausgård og Per Petterson har markert seg på utenlandske salgslister, mener Mala.

– Det har ført til at oppmerksomheten rundt litterær agenturvirksomhet har blitt større, sier han.

Klassekampen har tidligere skrevet om de litterære agenturene som spretter opp i Bok-Norge. En viktig faktor i agenturbølgen er at Norge er hovedland under bokmessa i Frankfurt 2019, verdens største salgsmesse for bøker.

Ruster opp

De store forlagene i Norge har rustet opp sin agentvirksomhet. Den største aktøren er det Aschehoug-eide Oslo Literary Agency med Even Råkil i spissen. Forlaget Gyldendal har inngått et samarbeid med det danske agenturet Copenhagen Literary Agency.

Nå etablerer Northern Stories seg i det samme markedet, men som en uavhengig geskjeft. Det er organisert som et aksjeselskap og eies av Mala og Dalaker. De har blant annet sikret seg avtaler med norske forfattere som Agnes Ravatn, Anders Bortne, Thomas Enger og Jørgen Jæger.

– Vi har også skrevet under avtale med Ida Løkås og Janne Stigen Drangsholt. I tillegg har vi signert noen forfattere vi ikke kan gå ut med navnet på ennå, sier Mala.

Det å ikke ha et stort forlag i ryggen vil være en fordel, mener han.

– Vi har ingen planer om å ha 200 forfattere hos oss, noe som betyr at vi kan følge opp hver enkelt i mye større grad. Vi holder åpent for at forfattere kan sende inn manus til oss.

– Betyr det at dere også skal fungere som redaktører?

– Nei, men vi skal kunne fungere som rådgivere for våre forfattere og hjelpe til med utviklingen av forfatterskapet, sier Mala.

Knapper og glansbilder?

Selv om etableringsiveren blant norske bokagenter er stor, står det dårlig til med inntjeningen. Da Klassekampen skrev om dette før jul, kom det fram at ingen av de forlagseide agenturene klarte å tjene mer enn de brukte på virksomheten.

– Hvordan skal dere få det til å gå rundt?

– Vi har gått inn med tilstrekkelig startkapital. Vi har et bredt internasjonalt nettverk og mange års erfaring med markeds- og kommunikasjonsarbeid fra norsk kulturliv. Vi har begge vært med på å bygge opp mange ulike forfatterskap som har blitt store bestselgere. Det kan være noe som skiller oss fra andre aktører, sier Dalaker.

– For dere må vel ha noen bestselgere?

– I et internasjonalt marked må man først og fremst ha troverdighet, men vi må selvfølgelig tjene penger, som alle andre, sier hun.

Mala understreker at de allerede har forfattere i stallen som selger godt i utlandet, som Thomas Enger og Agnes Ravatn.

– Hvorfor trenger disse forfatterne deres hjelp hvis de allerede selger godt i utlandet?

– Agenturene forvalter forfatternes karriere i utlandet. Det er en stor og viktig jobb. Både Enger og Ravatn har tidligere hatt agenter som har gjort denne jobben for dem. Nå er det Northern Stories som skal gjøre det, sier Mala.

dageivindl@klassekampen.no

Lørdag 27. mai 2017
For ett år siden var det ikke mange som snakket om «fake news». Nå går varsellampene for «fake science».
Fredag 26. mai 2017
Forlagsredaktør Trygve Riiser Gundersen mener kulturjournalistikken har kapitulert for klikkøkonomien. – Den offentlige samtalen om bøker er i fullt forfall.
Onsdag 24. mai 2017
Medieekspert Trygve Aas Olsen tror kulturjournalistikken må bli mer konfliktorientert og følelsesbetont for å lykkes på nett. Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås mener den er kjedelig, snever og dessuten dårlig skrevet.
Tirsdag 23. mai 2017
Leserne viser liten interesse for anmeldelser og annet tradisjonelt kulturstoff på nett. Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim tror kulturjournalistikken må ta nye grep for å overleve.
Mandag 22. mai 2017
Kunstnernettverk forener krefter for å verne om opphavsretten og krever endringer i regjeringens forslag til ny åndsverklov.
Lørdag 20. mai 2017
På en skjerm kan journalistene i Amedias 62 aviser selv følge med på hvor mange salg sakene deres har utløst. Kultur og politikk havner langt ned på lista.
Fredag 19. mai 2017
Høyre- og Frp-velgere stoler ikke på ­Klassekampen, viser funn fra spørre­undersøkelsen Norsk Medborgerpanel. Medie­forsker mener en «Fox News-­effekt» kan gi grunn til be­kymring.
Torsdag 18. mai 2017
Da Kvikkas overtok ansvaret for ut­deling av lørdags­aviser, ble redaksjonene nedringt av sinte abonnenter. Nå er feilmarginen nede i 3–4 promille.
Tirsdag 16. mai 2017
– Vi får sjansen til å visualisera samisk mytologi, seier produsent Khalid Mai­mouni. «Sáve» har fått støtte som verdas første store samiske barnefilm.
Mandag 15. mai 2017
En fordel med kristendommens drøm om paradis er at man erkjenner at det er et uoppnåelig ideal, mener Kristin Aavitsland.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk