Mandag 6. mars 2017
Agenter: Bokbransjeprofilene Thomas Mala og Astrid Dalåker har forlatt faste jobber for å starte opp et eget og uavhengig litterært agentur. Nå vil de pushe norske bøker til utlandet.
Det dukker opp stadig flere agenter i Bok-Norge som vil selge norske bøker til utlandet:
Starter bokagentur
Undersak

Agenturene ikke avgjørende

Leder i Forfatterforeningen, Sigmund Løvåsen, mener det er viktig å huske at agenturene ikke alltid er avgjørende for salg av norske bøker til utlandet.

– Norsk litteraturs viktigste ambassadører ute i verden er oversetterne. Mange av dem er bredt orientert i norsk litteratur og kjenner sitt lands bokmarked og forlag bedre enn et norsk agentur, sier han.

Likevel tror Løvåsen det er sunt at det nå kommer flere litterære agenturer i Bok-Norge.

– Det gir både forfattere og forlag flere muligheter til å nå ut i verden, sier han og viser til at det bare er de store forlagene som tradisjonelt har hatt egne agenturer.

– Nyetableringene gir forfatterne mulighet til, i større grad enn før, å selv ta grep om hvem som skal håndtere rettighetssalg til utlandet. Større konkurranse kan også føre til skjerpet innsats i de allerede eksisterende agenturene, sier han.

Samtidig frykter han at økt konkurranse kan føre til ytterligere spissing av utvalget.

– Dersom enkelte av agenturene blir presset økonomisk, kan det være en fare for at de må prioritere de bøkene som de tror har størst sjanse for selge mye, og at det igjen går utover bredden. Det er viktig å huske at agenturene ikke alltid er avgjørende for salg til utlandet.

Bransjeveteranene Thomas Mala og Astrid Dalaker starter opp et nytt og uavhengig litterært agentur. I stallen har de forfattere som Agnes Ravatn og Thomas Enger.

bøker

– Vi er på jakt etter de gode historiefortellere som skriver bøker med særpreg, sier Astrid Dalaker til Klassekampen.

Sammen med Thomas Mala starter hun opp et nytt litterært agentur, Northern Stories. Dalaker kommer fra jobben som kommunikasjonsdirektør ved Nasjonalmuseet, men har tidligere vært markedssjef i forlagene Gyldendal og Schibsted. Mala har vært salgs- og markedssjef i forlaget Press.

Fakta

Litterære agenturer:

• I Bok-Norge dukker det opp stadig flere agenturer som satser på eksport av norsk litteratur.

• En viktig årsak til veksten i agentbransjen er at Norge er valgt til hovedland under bokmessa i Frankfurt 2019.

• Nå lanserer de norske bokbransjeprofilene Thomas Mala og Astrid Dalaker det uavhengige agenturet Northern Stories.

• Klassekampen har tidligere skrevet flere saker om de litterære agenturene.

– Mer internasjonalt

Nå skal de selge norske bøker til utlandet.

– Det norske bokmarkedet blir stadig mer internasjonalt, noe som betyr at det er større behov for flere som kan hjelpe norske bøker med å reise, sier Dalaker.

I tillegg betyr det også mye at norske forfatternavn som Karl Ove Knausgård og Per Petterson har markert seg på utenlandske salgslister, mener Mala.

– Det har ført til at oppmerksomheten rundt litterær agenturvirksomhet har blitt større, sier han.

Klassekampen har tidligere skrevet om de litterære agenturene som spretter opp i Bok-Norge. En viktig faktor i agenturbølgen er at Norge er hovedland under bokmessa i Frankfurt 2019, verdens største salgsmesse for bøker.

Ruster opp

De store forlagene i Norge har rustet opp sin agentvirksomhet. Den største aktøren er det Aschehoug-eide Oslo Literary Agency med Even Råkil i spissen. Forlaget Gyldendal har inngått et samarbeid med det danske agenturet Copenhagen Literary Agency.

Nå etablerer Northern Stories seg i det samme markedet, men som en uavhengig geskjeft. Det er organisert som et aksjeselskap og eies av Mala og Dalaker. De har blant annet sikret seg avtaler med norske forfattere som Agnes Ravatn, Anders Bortne, Thomas Enger og Jørgen Jæger.

– Vi har også skrevet under avtale med Ida Løkås og Janne Stigen Drangsholt. I tillegg har vi signert noen forfattere vi ikke kan gå ut med navnet på ennå, sier Mala.

Det å ikke ha et stort forlag i ryggen vil være en fordel, mener han.

– Vi har ingen planer om å ha 200 forfattere hos oss, noe som betyr at vi kan følge opp hver enkelt i mye større grad. Vi holder åpent for at forfattere kan sende inn manus til oss.

– Betyr det at dere også skal fungere som redaktører?

– Nei, men vi skal kunne fungere som rådgivere for våre forfattere og hjelpe til med utviklingen av forfatterskapet, sier Mala.

Knapper og glansbilder?

Selv om etableringsiveren blant norske bokagenter er stor, står det dårlig til med inntjeningen. Da Klassekampen skrev om dette før jul, kom det fram at ingen av de forlagseide agenturene klarte å tjene mer enn de brukte på virksomheten.

– Hvordan skal dere få det til å gå rundt?

– Vi har gått inn med tilstrekkelig startkapital. Vi har et bredt internasjonalt nettverk og mange års erfaring med markeds- og kommunikasjonsarbeid fra norsk kulturliv. Vi har begge vært med på å bygge opp mange ulike forfatterskap som har blitt store bestselgere. Det kan være noe som skiller oss fra andre aktører, sier Dalaker.

– For dere må vel ha noen bestselgere?

– I et internasjonalt marked må man først og fremst ha troverdighet, men vi må selvfølgelig tjene penger, som alle andre, sier hun.

Mala understreker at de allerede har forfattere i stallen som selger godt i utlandet, som Thomas Enger og Agnes Ravatn.

– Hvorfor trenger disse forfatterne deres hjelp hvis de allerede selger godt i utlandet?

– Agenturene forvalter forfatternes karriere i utlandet. Det er en stor og viktig jobb. Både Enger og Ravatn har tidligere hatt agenter som har gjort denne jobben for dem. Nå er det Northern Stories som skal gjøre det, sier Mala.

dageivindl@klassekampen.no

Torsdag 26. april 2018
Et uavhengig byrå må telle publikum i kulturlivet etter etnisk tilhørighet, klasse og legning, mener kulturprodusent. Ledere ved norske museer og teatre er skeptiske.
Onsdag 25. april 2018
Departementet ba 300 kulturarbeidere si sin mening om 14 trender via mentometerknapper. Svarene kan forme framtidas kultur­politikk.
Tirsdag 24. april 2018
Sakprosaforfatternes leder langer ut mot Tanums inntog i Coop-­butikkene. – Bokhandelkjedenes ensretting blir småtteri sammenliknet med dette, sier Tore Slaatta.
Mandag 23. april 2018
Tre av fire bøker som promoteres i Coop-butikkene kommer nå fra Tanums eget eierforlag, Cappelen Damm. Av de ti mest solgte bøkene er det bare to ­bøker fra konkurrerende forlag.
Lørdag 21. april 2018
Mens Oslo bruker milliarder på nye museer, opplever kunstnere at høye leiepriser og mangel på atelierer presser dem ut av hovedstaden.
Fredag 20. april 2018
I Danmark har universitetene vært selvstyrte siden 2003. Det har vært en katastrofe for den akademiske friheten, mener professor Heine Andersen.
Torsdag 19. april 2018
Valgkomiteen vil kaste hele det sittende styret i Mentor Medier. Klokt, mener tidligere Vårt Land-direktør Magne Lerø.
Onsdag 18. april 2018
Mentor Medier-sjef Per Magne Tveiten får kritikk fra flere i sitt eget styre for håndteringen av Vårt Land-konflikten. ­– Vi ble ikke godt nok informert om konflikten i konsernet, sier Jens Barland.
Tirsdag 17. april 2018
Når etablerte media blir stengde eller kjøpte av statslojale eigarar, er digitale reportarnettverk eit svar.
Mandag 16. april 2018
Svein Tindberg makter å gjøre fire unge menneskers personlige livshistorier til objektivt og gripende teater.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk