Onsdag 22. februar 2017
Bøker er viktig: Selv hadde Torbjørn Røe Isaksen stor glede av skolebiblioteket som barn, sier han. Men utfordringen om å styrke dem sender han videre til kommunene. Foto: Marthe Amanda Vannebo
Torbjørn Røe Isaksen mener en styrket skolebiblioteklov kan bidra til mer detaljstyring:
Skeptisk til lovendring
Christian Tynning Bjørnø
Gode skolebibliotek er kommunenes ansvar, mener kunnskapsministeren. Heller ikke Arbeiderpartiet har tro på at lovverket trenger å styrkes.

Kultur

– Da jeg gikk på skolen, var jeg så heldig at folkebiblioteket lå på skolens område, og det hadde jeg stor glede av. Jeg fikk låne bøker, vi kunne sitte der i friminuttene, og etter hvert likte vi også å lese aviser der. Det er ikke vanskelig å forstå at det å ha tilgang til et godt skolebibliotek åpenbart er bra, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

Men som Klassekampen skrev i forrige uke, er norske elevers tilgang til bibliotek ved en rekke skoler langt dårligere enn ved skolen Isaksen gikk på som barn.

I et brev til kunnskapsministeren som ti organisasjoner har gått sammen om å skrive, slås det alarm om norske skolebibliotek. De fleste skolene prioriterer skolebibliotek for dårlig, og det er på tide med en styrking av skolebibliotekene som sikrer elevene hjelp og medvirkning i læring og utvikling, skriver organisasjonene, med Norsk bibliotekforening i spissen, til stats­råden.

I brevet ber de kunnskapsministeren om å styrke lovverket for bibliotekene.

Fakta

Norske skolebibliotek:

• Dagens lov og forskrift om skolebibliotek sier ingenting om hvordan skolebibliotekene skal drives.

• Ti organisasjoner har gått sammen om å skrive et brev til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen med anmodning om å styrke skolebibliotekene.

• Norsk Bibliotekforening, Foreningen! les, Leser søker bok, Norske barne- og ungdomsbokforfattere, Norsk Forfattersentrum, Fagforbundet, Norsk Barnebokinstitutt, Bibliotekarforbundet, Kulturforbundet, Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet står bak brevet.


Vil ikke detaljstyre

I dagens lov og forskrift slås det fast at elevene skal ha tilgang til et skolebibliotek, men det står ingenting om hvordan bibliotekene skal drives. Isaksen mener likevel at en lovendring ikke er veien å gå for å styrke skolebibliotekene.

– Det er riktig at opplæringsloven ikke presiserer hva skolebibliotekene skal være. Men jeg tenker at skolebibliotekene fortsatt burde være et ansvar for kommunene. Det er gode grunner til å unngå for mye detalj­styring i lovverket.

– Men dagens situasjon viser at mange kommuner nettopp ikke prioriterer skolebibliotek?

– Ja, men jo mer vi detaljstyrer, jo mer risikerer vi nettopp at lovkravene går ut over de områdene som ikke er detaljstyrt. Skolebibliotekene er faktisk et godt eksempel på dette dilemmaet. Jo mer vi detaljstyrer på enkelte områder, jo mer vil det gå utover ressursene til andre deler av skolen.

Om kort tid skal regjeringen legge fram en stortingsmelding om tidlig innsats og kvalitetsutvikling i skolen. I den er viktigheten av å satse på lesing et klart poeng, forteller kunnskapsministeren, som varsler at skolebibliotekene vil bli tydelig omtalt i stortingsmeldingen.

– Bidrar fagre ord i stortingsmeldinger til bedre skolebibliotek?

– Det vil føre til at man veldig klart og tydelig får fram verdien av et godt skolebibliotek og at man ser på skole­bibliotek som en av opplæringsarenaene i den nasjonale lesestrategien.


Nå varsler Torbjørn Røe Isaksen at han vil invitere Norsk bibliotekforening til et møte for å diskutere tilstanden til norske skolebibliotek nærmere.

– Jeg er veldig interessert i å høre om de har noen tall og undersøkelser som tyder på at utviklingen går i gal retning.

– Du har også fått kritikk for at stortings­meldingen som nylig ble lansert om høyere utdanning, ikke inneholder ett ord om bibliotek. Hvor opptatt er du av gode biblioteker i utdanningssystemene?

– Jeg er veldig opptatt av dette. Det at det ikke står noe om bibliotekene i stortingsmeldingen, var en god og betimelig påpeking. Det ser jeg. Vi burde ha nevnt bibliotekene, fagbibliotekene og universitetsbibliotekene.


– Loven er klar nok

Også Arbeiderpartiet fastholder at skolebiblioteker først og fremst er kommunenes ansvar. Christian Tynning Bjørnø, som sitter i kirke, -utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget for Ap, mener skolebibliotekene bør styrkes, men at det ikke nødvendigvis er lovverket som er problemet.

– Jeg synes loven er ganske klar slik den står i dag. Den fastslår at alle elever skal ha tilgang til et skole­bibliotek.

– Men når dette ikke konkretiseres, blir tilbudet ofte satt til et minimum?

– Ja, det handler ofte om økonomi. Det hjelper lite med nye paragrafer hvis ikke kommunene har penger. Mange steder er tilbudet altfor dårlig. Det er ikke bra. Kommuneøkonomien må styrkes for å sikre gode skolebibliotek.

Han peker på at Ludvigsenutvalgets rapport om framtidas skole, som nylig ble lagt fram, nettopp pekte på dybdelæring, kildekritikk og kritisk tenkning som vesentlige stikkord for læring i framtida. I en slik sammenheng spiller skolebibliotek avgjørende rolle, sier stortingsrepresentanten.

– I innstillingen til stortingsmeldingen understreket vi i utdanningskomiteen også nettopp dette. Med den rollen skolebibliotekene spiller, forventer vi at det innfris.

Arbeiderpartiet har i tillegg allerede foreslått en styrking av skolebibliotekene i Stortinget, forteller Bjørnø.


– Sammenhengen vi foreslo dette i handlet om inkluderende læringsmiljø og er enda et eksempel på hvorfor skolebiblioteker er så viktige. Det fins ikke ett fag der et godt skolebibliotek ikke kan spille en viktig rolle.

– Hva foreslår dere at regjeringen gjør for å styrke skolebibliotekene, siden dere ikke vil prioritere styrking av lovverket?

– Det kan dreie seg om å avsette penger, lage veiledere og sørge for kompetanseutvikling.

– Vil dere også ta initiativet til dette hvis dere vinner valget til høsten?

– Ja. Vi må sørge for at lovformuleringen som vi har, står seg. Da trengs det en bedre kommuneøkonomi, slik at kommunene får bedre anledning til å prioritere dette viktige tilbudet.

astrid.hygen.meyer@klassekampen.no


Torsdag 27. april 2017
Operasjef Per Boye Hansen langer ut mot Operaens ledelsesmodell etter at musikksjefen har erklært sin avgang. – Designet for ­konflikter, sier han.
Onsdag 26. april 2017
Det Norske Teatret mener teatret er nødt til å ha søndagsåpent for å trekke til seg publikum. Men konkurrenter som Nationaltheatret og Trøndelag Teater har ingen planer om søndagsforestillinger.
Tirsdag 25. april 2017
Den europeiske bransjeforeningen for online-spill skriver til Kulturdeparte­mentet at det norske spillmonopolet bryter med EØS-avtalen. Foreningen for spillavhengige tror spillselskapene for­bereder rettssak.
Mandag 24. april 2017
Store mediehus som The New York Times flykter fra Facebooks artikkel­tjeneste, og i Norge har VG og NRK hoppet av. Håpet om flere lesere har ikke slått til.
Lørdag 22. april 2017
Fra mandag er norske banker pålagt å stanse penge­overføringer mellom utenlandske spillselskaper og norske kunder.
Fredag 21. april 2017
Kulturdepartementet vil flytte ansvaret for 49 kulturinstitusjoner til fylkesnivå. – Regjeringen kan rasere noe det har tatt 30 til 40 år å bygge opp, sier Tove Bratten, leder i Danse- og teatersentrum.
Torsdag 20. april 2017
De har irritert kunder og dukket opp på tvilsomme nettsider, men brukertilpassede annonser fortsetter å spise seg inn på reklamemarkedet. Nå er hver fjerde nettannonse i Norge datastyrt.
Onsdag 19. april 2017
I«Kaygi» skildrar journalist Ceylan Ozgun Ozcelik ei side ved Sivas-massakren frå 1993 som har vore fortagt i tyrkisk media. Filmen vart vist i Istanbul rett før folkerøystinga på søndag.
Onsdag 12. april 2017
Medietilsynet i Storbritannia sier nei til å stanse ulovlig spillreklame på norske tv-kanaler. Ap og KrF anklager regjeringen for passivitet og vil forsøke å stenge kanalene.
Tirsdag 11. april 2017
NRK mistenker piratsendinger på FM i områder hvor det riksdekkende nettet er slukket. – Jeg synes folk skal respektere digitaliseringen, sier Viggo Valle i «Påskelabyrinten».

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk