Tirsdag 14. februar 2017
KUTTER AVISDAGER: Fremovers sjefredaktør Christian Senning Andersen forbereder redaksjonen på å lage helgeavis på fredager heller enn på lørdager. Foto: Kristoffer Klem Bergersen
• To Amedia-aviser kutter antall utgivelser • Snart er ikke lørdag lenger den store avisdagen, spår medieviter
Tester ut papiravis-kutt
Undersak

Ingen konsernplan

Stig Finslo, direktør for utgiverspørsmål og samfunnskontakt i Amedia, understreker at omleggingene i Fremover og Halden Arbeiderblad er bestemt av mediehusene selv, og at konsernet ikke har lagt en sentral plan for at andre aviser i samme kategori skal følge etter.

– Vårt mål er at våre titler skal være førstevalget for lokalt digitalt innhold, og at vi skal ha minst like sterk posisjon digitalt som vi har hatt med papiravisa. Mediehusene må derfor utvikle sin produktportefølje slik at den til enhver tid er mest mulig attraktiv for både nye og eldre lesergrupper, sier Finslo.

Ifølge den siste statistikken fra Amedia fortsetter antallet heldigitale abonnenter å øke.

25 prosent av det totale antallet abonnenter er nå heldigitale. Antallet digitale kunder har bare fra årsskiftet økt med 11 prosent til 123.000.

Arne H. Krumsvik
Hans-Petter Kjøge
Fremover og Halden Arbeiderblad kutter papiravisa på tirsdager og lørdager. Flere Amedia-aviser kan følge. – En fornuftig strategisk løsning, mener medieviter Arne H. Krumsvik.

Medier

Lørdag 7. mars tar Halden Arbeiderblad spranget over til en fådagersavis. I tillegg til lørdagsavisa forsvinner tirsdagsavisa. Uka etter følger en annen Amedia-avis etter: Også Fremover i Narvik kutter avisa lørdag og tirsdag.

Som plaster på såret får abonnentene tilbud om en nyutviklet digitalavis, som kommer i tillegg til dagens nettavis med løpende nyheter.

Beslutningen om å kutte er tatt på selvstendig grunnlag av styrene i de to avisene, men prosjektet har fått solid støtte fra eieren Amedia.

Christian Senning Andersen, ansvarlig redaktør i Fremover, blir ikke overrasket om flere av hans redaktørkolleger i Amedia-konsernet følger etter hvis resultatet blir vellykket.

– Vi har allerede fått spørsmål fra andre aviser i konsernet om hvilke erfaringer vi har gjort så langt. Vi har selv tatt initiativ til å fronte dette pilotprosjektet, men det er naturlig at flere vil komme etter, sier han.

Fakta

Færre avisdager:

• Et titall lokalaviser har de siste årene redusert antall utgivelser for å kutte kostnader og satse mer på nettavis.

• 7. mars og 14. mars går de Amedia-eide avisene Fremover i Narvik og Halden Arbeiderblad fra seks til fire utgaver i uka.

• Omleggingen inngår i en strategi for å kapre enda flere digitale abonnenter. Samtidig lanserer avisene en ny digitalavis.

• Amedias 62 aviser har i dag 123.000 heldigitale abonnenter. Totalopplaget (digitalt og papir) har økt med 6,5 prosent på ett år.

Få leser lørdagsavisa

I takt med etableringen av nettaviser har flere aviser kuttet i antall avisdager de siste årene. Utviklingen har skutt ytterligere fart etter at distribusjonsselskapet Kvikkas overtok ansvaret for distribusjon av lørdagsaviser etter Posten. I januar meldte nett­avisa Medier24 at ti aviser har sluttet med lørdags­avis på grunn av problemene som oppsto da Kvikkas overtok i november i fjor.

For avisa Fremover er det imidlertid ikke problemene med lørdagsdistribusjonen som har vært avgjørende.

– Også vi har vært rammet av problemer med lørdagsdistribusjon. Men andre faktorer har vært vel så viktige for beslutningen om heller å satse på fredagsavisa som den store helgeavisa, sier Andersen.

Lørdagsavisa har vært ansett som den viktigste avisa i uka, også for leserne. Leser­undersøkelser Amedia har gjennomført for Fremover, bekrefter også at leserne har et sterkt engasjement for lørdags­avisa. Men målt i lesetid er oppslutningen overraskende lav, faktisk lavere enn for andre avisdager i uka.

– Det er flere fordeler ved å konsentrere reportasjene og alt det andre gode helgestoffet til fredagsavisa. Blant annet vil de som reiser på hytta på fredag, kunne ta den med seg i helga, og den blir stående i løssalgsstativet fredag og lørdag, sier Andersen.

Støtter omleggingen

Medieprofessor Arne H. Krumsvik mener avisbransjen har brukt uforholdsmessig mye tid og krefter på å kjempe for distribusjonen av papiraviser på lørdager. Ifølge Krumsvik vil lørdag trolig uansett gå tapt som den store avisdagen.

– Alt oppstyret rundt lørdagsdistribusjonen har vært litt overdrevet. Å legge helge­produktet til fredag i stedet for lørdag virker som en fornuftig strategisk løsning på problemet. At leserne faktisk får avisa, er langt viktigere enn hvilken dag den kommer ut. Det er trolig ikke så farlig om de får avisa én dag tidligere, sier Krumsvik.

Han viser til at det var tilfeldigheter som gjorde at lørdag ble den store avisdagen i norsk presse. I andre land, som USA og Storbritannia, har søndag tradisjonelt vært dagen for avisenes fyldigste utgaver.

Krumsvik mener det er uklokt å trekke slutningen at papiravisene er på vei ut, selv om enkelte som Halden Arbeiderblad og Fremtiden velger å gå ned i frekvens.

– Jeg vil advare mot å gjøre dette til et ideologisk spørsmål om digitalisering. Papir­aviser er fortsatt lønnsomt. Dette handler om å optimalisere fortjenesten, sier han.

Informerer leserne

Også Hans-Petter Kjøge, ansvarlig redaktør i Halden Arbeiderblad, sover godt om natta, selv om han leder staben gjennom en av de største endringene i avisas historie.

– Hele bransjen opplever nedgang i annonseinntekter, men vi vil fortsatt være en viktig kanal for lokale annonsører. Hvilken dag annonsen kommer på trykk, er ikke avgjørende, tror Kjøge.

Han er mer spent på om grunnfjellet i abonnementsmassen vil være med på reisen over i den nye digitalavisa, ikke minst de eldre.

Derfor bruker Kjøge mye av arbeidsdagene fram mot lanseringen på å reise rundt i lokalmiljøet og fortelle om omleggingen.

– Vi kjører en voldsom offensiv for å informere leserne våre. Akkurat nå er jeg på farta til å møte en pensjonistforening for å holde et datakurs på Halden bibliotek. Tidligere i dag pratet jeg med en gubbegjeng i et idrettslag, forteller Kjøge.

Selv om det kommer en del kritiske spørsmål fra leserne, er responsen for det mest positiv, forteller redaktøren. Med 500 flere digitale abonnenter det siste året mener også Kjøge at tidspunktet var inne for å ta det store spranget over til å bli en fådagersavis.

– Vi har hatt dialog med Fremover hele veien, og deler også mange av analysene som ligger til grunn. For vårt vedkommende viser det seg også at tirsdag og lørdag er de dårligste annonsedagene for papiravisa.

– Er dette det første skrittet på veien mot å bli en avis helt uten papirutgaver?

– Nei, det har jeg ingen formening om. Jeg tror det vil være marked for papiraviser lenge, men tror også at flere vil gjøre som oss og kutte i antall utgaver.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 27. mai 2017
For ett år siden var det ikke mange som snakket om «fake news». Nå går varsellampene for «fake science».
Fredag 26. mai 2017
Forlagsredaktør Trygve Riiser Gundersen mener kulturjournalistikken har kapitulert for klikkøkonomien. – Den offentlige samtalen om bøker er i fullt forfall.
Onsdag 24. mai 2017
Medieekspert Trygve Aas Olsen tror kulturjournalistikken må bli mer konfliktorientert og følelsesbetont for å lykkes på nett. Fritt Ord-direktør Knut Olav Åmås mener den er kjedelig, snever og dessuten dårlig skrevet.
Tirsdag 23. mai 2017
Leserne viser liten interesse for anmeldelser og annet tradisjonelt kulturstoff på nett. Aftenpostens kulturredaktør Sarah Sørheim tror kulturjournalistikken må ta nye grep for å overleve.
Mandag 22. mai 2017
Kunstnernettverk forener krefter for å verne om opphavsretten og krever endringer i regjeringens forslag til ny åndsverklov.
Lørdag 20. mai 2017
På en skjerm kan journalistene i Amedias 62 aviser selv følge med på hvor mange salg sakene deres har utløst. Kultur og politikk havner langt ned på lista.
Fredag 19. mai 2017
Høyre- og Frp-velgere stoler ikke på ­Klassekampen, viser funn fra spørre­undersøkelsen Norsk Medborgerpanel. Medie­forsker mener en «Fox News-­effekt» kan gi grunn til be­kymring.
Torsdag 18. mai 2017
Da Kvikkas overtok ansvaret for ut­deling av lørdags­aviser, ble redaksjonene nedringt av sinte abonnenter. Nå er feilmarginen nede i 3–4 promille.
Tirsdag 16. mai 2017
– Vi får sjansen til å visualisera samisk mytologi, seier produsent Khalid Mai­mouni. «Sáve» har fått støtte som verdas første store samiske barnefilm.
Mandag 15. mai 2017
En fordel med kristendommens drøm om paradis er at man erkjenner at det er et uoppnåelig ideal, mener Kristin Aavitsland.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk