Lørdag 11. februar 2017
SLÅR ALARM: – Lærere blir styrt av læreplanene, og har man ikke enkel tilgang til andre læremidler, er jeg redd for at jødedommen forsvinner helt ut, sier Ervin Kohn, forstander i Det mosaiske trossamfunn. Foto: Christoher Olssøn
• Jødedom er ikke lenger del av læreplanen for videregående skole • Lærebok utelater religionen helt
Religionsfag uten jødedom
Peder Nustad
Torbjørn Røe Isaksen (H)
Det mosaiske trossamfunn ber regjeringen sørge for at elever ved videregående skoler blir undervist om jødedommen. I lære­planen er religionen ikke nevnt.

Religion

– Det er ikke rart vi blir historieløse, sier Ervin Kohn, leder og forstander for Det mosaiske trossamfunn.

Uttalelsen er rettet til regjeringen og kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H), som på tross av økende antisemittisme ikke har forsikret seg om at alle elever ved videre­gående skole blir undervist i jødedom som religion.

Denne uka skrev avisa Utrop at religionsfaget i videregående ikke nevner andre religioner enn islam og kristendom som obligatoriske i undervisningen. Skal elevene få kunnskap om noen av de andre religionene, som buddhisme, hinduisme og ikke minst jøde­dom, må lærerne velge det som eget fordypningsområde.

Forstander Ervin Kohn mener det er uheldig at lærere i videregående skole kan velge om de vil undervise i jødedom eller ikke.

– Undervisningen om jødedom i norske skoler er altfor dårlig. Elevene lærer kanskje noe om helligdagene våre, og det er det hele. Hele vår filosofiske og religiøse tradisjon, som også er fundamentet for islam og kristendom, er nærmest ikke-eksisterende, sier Kohn.

Fakta

Valgfrihet i religionsundervisningen:

• Læreplanen for religions­faget i videregående skole pålegger skolene å undervise i islam og kristendom.

• Læreren kan velge en av de andre religionene som fordypningsområde.

• Det mosaiske trossamfunn mener undervisning i jødedom er nødvendig for å forebygge antisemittisme og gi elevene en dypere forståelse av andre monoteistiske religioner (islam og kristendom).

Tar selvkritikk

Undervisning i andre religioner enn islam og kristendom ble tatt ut av læreplanen i 2006, da det såkalte Kunnskapsløftet ble innført. Dermed ble det fritt fram for forlagene å ta ut alle andre religioner fra lærebøkene.

Mens Cappelen Damms lære­bok «I samme verden» har viet et kapittel til jødedommen, har Aschehougs bok «Tro og tanke» utelatt jødedommen helt, skriver Utrop. Det er et valg en av bokas redaktører angrer på i dag.

– Ja, jeg tar litt selvkritikk på det. Vi diskuterte det fram og tilbake da vi jobbet med en ny utgave for noen år tilbake, sier Gunnar Heiene, etikkprofessor ved Menighetsfakultet i Oslo og medredaktør for «Tro og tanke».

– På den tida var det mye snakk om at man burde tenke mer globalt og gi elevene mer kjennskap til andre religioner enn de monoteistiske, som hinduismen, sier Heiene.

Han understreker at Aschehoug gir skolene tilgang til ressurssider på nett som supplere papirboka. Her kan elevene også oppsøke mer informasjon og oppgaver om jødedommen.

– Likevel kan skoler som benytter boka du har skrevet, velge å se helt bort fra jødedommen?

– Jo, og i så fall er det uheldig. Jeg vil tro at lærerne bør oppfordres til aktivt å forsøke å få elevene til å lese om jødedommen, sier Heiene.

– Ansvar for hele skolen

Peder Nustad, undervisningsleder ved Holocaustsenteret, har selv erfaring med å skrive lærebøker for religionsundervisning i grunnskolen. Han mener økt kunnskap om det store mangfoldet i religionsutøvelsen er et nødvendig supplement til den mer historiske, faktabaserte kunnskapen.

– Hvis elevene kun baserer sin kunnskap om jødedommen på skolens undervisning om nazistenes stereo­typiske forestillinger, risikerer vi at fordommene om jøder fester seg og gir grobunn for antisemittisme. Å gi en mer helhetlig framstilling av jødisk liv og jødedom er et ansvar for hele skolen, sier Nustad.

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen svarer på e-post via departementets kommunikasjonsavdeling at grunnskolen er pliktig til å gi alle elever undervisning om jødedom:

«Religionsfaget på videregående er kun for dem som tar studieforberedende, altså halvparten av elevene. Det er i grunnskolen vi når alle barn, og jødedom er et viktig tema og godt dekket i det alle elever skal lære i KRLE.»

Isaksen understreker at jøde­dommen ikke er «spesielt utelatt» fra læreplanen for videregående opplæring, men at lærere kan velge hvilken religion de ønsker å fokusere på i tillegg til kristendommen og islam.

jonas.braekke@klassekampen.no

Lørdag 16. juni 2018
Jakob Weidemann lot seg tydelig begeistre av modernismens helter. I en ny utstilling følger vi hans reise fra prøvende aktmaler til abstraksjonens pioner.
Fredag 15. juni 2018
Skal Høyesteretts avgjørelser være gratis tilgjengelig på nett? Det er kjernen i en konflikt mellom Lovdata og ytringsfrihetsaktivister.
Torsdag 14. juni 2018
Frustrasjonen over de store forlagenes markedsmakt vokser. Arve Juritzen og flere andre mindre forleggere opplever at det ikke er likebehandling.
Onsdag 13. juni 2018
Nesten halvparten av barne- og ungdomsbøkene som løftes fram som nye og populære på Ark.no, kommer fra eierforlaget Gyldendal.
Tirsdag 12. juni 2018
Ark bruker nettbokhandelen sin til å profilere feelgood-satsingen Lesetid fra eierforlaget Gyldendal. Nok et tegn på at bokhandlene flytter grensene for skikk og bruk, mener bransjefolk.
Mandag 11. juni 2018
Tv-seriene får lengre og lengre episoder. Det risikerer å spenne bein for serienes suksess.
Lørdag 9. juni 2018
Folk er villige til å betale 125 kroner for å se ferske filmer på nett, viser Nettkinos første tester. Men de store kinokjedene nekter å bli med.
Fredag 8. juni 2018
Sendingene til Radio Latin-Amerika blir forstyrret av kanaler fra Sverige. Men staten vil ikke gjøre noe med det.
Torsdag 7. juni 2018
Forskere, forfattere og teatervitere fra Norge og utland mobiliserer for å redde Ibsensenteret fra kraftige kutt i bevilgningene.
Onsdag 6. juni 2018
Tilfeldigheter utvider horisonten vår. Med sosiale medier blir det færre slike uventede møter, frykter årets vinner av Holbergprisen, Cass Sunstein.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk