Tirsdag 7. februar 2017
NY SJEF: Karin Hindsbo ble i går presentert som Nasjonalmuseets nye direktør. At bare to kandidater ble innkalt til jobbintervju, kan komme til å svekke hennes legitimitet, mener rekrutteringsekspert Helene Tronstad Moe.Foto: Berit Roald, NTB scanpix
• Karin Hindsbo blir direktør ved Nasjonalmuseet • Slo Audun Eckhoff på målstreken, ifølge styrelederen
Hadde bare én konkurrent
Undersak

Hun har store vyer for museet

På klingende dansknorsk møtte Karin Hindsbo pressen på Vestbanen i går. Utenfor vinduene til Mellomstasjonen er det nye Nasjonalmuseet i ferd med å reise seg, og Hindsbo lot ikke sjansen gå fra seg til å vise at hun har store vyer for det nye bygget, som åpner i 2020.

– Se bare ut av vinduet. Her ligger potensialet til å ta kunst og kultur til nye høyder, ropte den nye direktøren.

Til Klassekampen sier Hindsbo at hun gleder seg til å ta fatt på oppgaven.

– Nasjonalmuseet står midt i en stor omveltning, men det er heldigvis gjort en solid jobb med å forberede flytteprosessen. Flyttingen åpner samtidig for en rekke muligheter. For eksempel får man en helt egen kjennskap til samlingen når vi nå skal ta tak i hver enkelt gjenstand, sier Hindsbo.

Verken på pressekonferansen i går eller på direkte spørsmål fra Klassekampen vil Hindsbo si noe konkret om Nasjonalgalleriet bør bestå som visningssted for kunst.

– Nasjonalmuseet har et ansvar for å diskutere framtidig bruk av alle fraflyttede bygg, sier hun.

I en sak Klassekampen trykket i november, kom det fram at Hindsbos navn ikke vekket unison begeistring blant de ansatte.

– Det har sittet en dyktig leder ved museet i mange år, så det er naturlig at noen har vært fornøyd med ham. Det hadde vært rart hvis noen navn hadde vekket unison begeistring.

– Til slutt: Har du en favoritt fra samlingen?

– Nasjonalmuseet har noe av det beste innen norsk kunst, men på sparket kan jeg nevne «Albertine» av Christian Krohg. Han er en utrolig viktig kunstner.

Bare to kandidater ble formelt intervjuet om stillingen som ny direktør ved Nasjonalmuseet. – Respektløst, sier kunsthistoriker Knut Ljøgodt, som var en av søkerne.

kunst

En visjonær leder, en leder for en ny tid, en direktør med evnen til å kommunisere og begeistre. Lovordene satt løst da Nasjonalmuseets styreleder Linda Bernander Silseth på en pressekonferanse i går presenterte den nye direktøren styret har pekt ut: Karin Hindsbo.

Annonseringen kom bare seks dager etter at den utvidede søknadsfristen gikk ut tirsdag i forrige uke. Nå viser det seg at det bare var Karin Hindsbo og avtroppende direktør Audun Eckhoff som ble kalt inn til formelle intervjuer av dem som sto på den endelige søkerlista.

Det bekrefter Geir Fottland i rekrutteringsfirmaet Isco Group.

Blant søkerne var kunsthistoriker Knut Ljøgodt, som tidligere har vært direktør ved Nordnorsk kunstmuseum i åtte år, og kunstner Morten Viskum, direktør ved Vestfossen Kunstlaboratorium. De er kritiske til prosessen.

– Jeg oppfatter at styret hadde bestemt seg på forhånd og at det ikke har vært en reell prosess, sier Ljøgodt.

Fakta

Ny sjef for Nasjonalmuseet:

• Kunsthistoriker Karin Hindsbo er ansatt som ny direktør for Nasjonalmuseet fra 1. juni.

• Stillingen ble utlyst i november i fjor, og søknads­fristen var 31. januar i år.

• Hun er ansatt i et åremål på seks år.

• Hindsbo kommer fra stillingen som direktør ved KODE – Kunstmuseene i Bergen. Hun har mastergrad i kunsthistorie fra Aarhus Universitet, og har også ledet Sørlandets Kunstmuseum.

– Mangel på respekt

Med doktorgrad i kunsthistorie og ledererfaring fra et større norsk kunstmuseum er Ljøgodt kvalifisert etter utlysningens kriterier.

– Det viser mangel på respekt at styret ikke tok seg bryet med å snakke med meg. Det er ikke greit at mennesker i en så betydelig offentlig institusjon, og som forvalter så store verdier, ikke viser respekt for ansettelsesprosessen og kvalifiserte kandidater, sier Ljøgodt.

Også Morten Viskum sier han hadde forventet å bli kalt inn.

– Jeg var helt sikker på å bli innkalt ut fra stillingsbeskrivelsen. Men det er ingen overraskelse at det ble Karin. Det er et meget godt valg, men i kjent stil rotes det til underveis, sier han.

– Uklokt

At to åpenbart kvalifiserte kandidater ikke kalles inn til førstegangsintervju, vitner om en uklok framgangsmåte, sier rekrutteringsekspert Helene Tronstad Moe, første­amanuensis ved Høyskolen Kristiania.

– Trenger man å bruke mye tid på intervjuer hvis det er to kandidater som åpenbart peker seg ut?

– Nei, men da lurer jeg på hvorfor de inviterer til en åpen rekrutteringsprosess. Det handler om likebehandling og om å ta folk på alvor, særlig når det er snakk om en offentlig institusjon. Etterpå er det også vanskelig å si at man virkelig valgte den riktige kandidaten, når man ikke engang har snakket med de andre søkerne, sier hun.

– Hva blir de praktiske konsekvensene?

– Det skaper uheldig støy rundt rekrutteringsprosessen, og det dukker opp helt unødvendige spørsmål om kameraderi og hvorvidt ansettelsen er bestemt på forhånd. Det vil også kunne svekke legitimiteten til kandidaten som ble ansatt, sier Moe.

Flere fortrolige samtaler

– Det er ikke slik at vi satt og sprettet opp konvolutter da den forlengede fristen gikk ut 31. januar. Rekruttering på toppledernivå foregår på en annen måte, sier Nasjonal­museets styreleder Linda Bernander Silseth.

Hun tok over ledelsen for rekrutteringen av den nye museumsdirektøren da det nye styret tiltrådte 3. januar i år. All arbeidskapasitet er siden blitt brukt på direktørjakten, sier hun.

– Det var reell konkurranse mellom de to finalekandidatene, og Audun Eckhoff var med i heatet helt fram mot de siste dagene før dagens offentliggjøring, sier hun.

Underveis i prosessen har det vært fortrolige samtaler med flere kandidater fra inn- og utland.

– Knut Ljøgodt og Morten Viskum har tung erfaring. Skulle de ikke i det minste blitt kalt inn til et førstegangsintervju?

– I slike rekrutterings­prosesser vil det alltid være noen som blir skuffet. De må få lov til å mene det de vil om prosessen, men selv kan jeg ikke gå i detalj om konkrete navn som ikke nådde opp.

kultur@klassekampen.no

Torsdag 18. januar 2018
Aftenposten og VG viet i går forsidene til en sak basert på rykter om Venstre-leder Trine Skei Grande. – Noe nytt, mener medieviter Gunn Enli.
Onsdag 17. januar 2018
Tore Renberg har aldri deltatt på møter i Forfatter­foreningen. Poet Endre Ruset meldte seg ut i protest. Debatten om medlemskriteriene i forfatternes organisasjon fortsetter.
Tirsdag 16. januar 2018
Regjeringen vil bevare Nasjonal­galleriet som visningssted for kunst. Arkitekt Fredrik Torp mener bygget bør vies til eldre kunst.
Mandag 15. januar 2018
Kunsthøgskolen i Oslo er preget av fryktkultur og usunne maktforhold, sier tidligere student Inés Belli. Hun mener yrkesetikk må inn i alle kunstfagene.
Lørdag 13. januar 2018
I dag er det stiftelsesmøte for den nye forfatterforeningen Norske forfattere. Initiativtaker Jan Ove Ekeberg varsler at de vil kreve en del av vederlagsmidlene fra bibliotekutlån.
Fredag 12. januar 2018
Kjønnsperspektiver er nesten fraværende på jusstudiet i Oslo, viser en ny rapport. Vold mot kvinner er blant temaene som ikke står på pensum.
Torsdag 11. januar 2018
Flere aktører i kulturlivet håper Venstre-leder Trine Skei Grande blir ny kulturminister. Også opposisjonen tror at en Venstre-statsråd vil gi bedre kår for kulturlivet.
Onsdag 10. januar 2018
Språkrådet frykter at manglende norskkrav til nyansatte ved Høgskolen i Oslo og Akershus vil gjøre det vanskelig å sikre norsk fagspråk.
Tirsdag 9. januar 2018
Ledelsen ved Kunsthøgskolen i Oslo har gjennom flere tiår fått høre at en ansatt skal ha drevet seksuell trakassering. Det første varselet skal ha kommet ­allerede i 1995.
Mandag 8. januar 2018
Det er smertefullt å få avslag fra For­fatterforeningen. Likevel må terskelen for medlemskap forbli høy, sier Hanne Ørstavik.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk