Det er tid for årsoppgjør. Prognosene for antall asylsøkere man antok kunne komme til Norge i 2016 ble justert ned flere ganger i løpet av året, og vi endte til slutt opp med drøyt en tidel av antallet fra i fjor. 3460 av de 65 millionene som er på flukt kom til Norge i 2016. I juli sto 12.000 senger tomme rundt omkring i mottak. Men tallet på kvoteflyktninger ligger fortsatt på bare 8000 på tre år. Er det rart at generalsekretær i Flyktninghjelpen Jan Egeland snakker om ansvarsfraskrivelse og sier bruddene på flyktningretten sprer seg som en epidemi?
Regjeringens jernbanereform vil gi penger i statskassa – til andre land.
Jernbane til salgs
Fremskrittspartiet planlegger å selge hele Norges Statsbaner (NSB). Det står rett ut i forslaget til partiprogram. Da vet vi hva som venter. Mer salg av Norge, mens man snakker varmt om brunost og kulturkanon. Imens sliter partiets egen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen med å få satt ut i livet den privatiseringen som allerede er vedtatt av de borgerlige på Stortinget. Den såkalte Trafikkpakke Sør, som omfatter persontogene på Sørlandsbanen, Arendalsbanen og Jærbanen skal ikke lenger ut på anbud fra 3. februar, men i løpet av våren. Togtilbudene på Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen, Raumabanen, Rørosbanen og fjerntogene på Dovrebanen kan tidligst være operative ved utgangen av 2019. For en gangs skyld har regjeringens manglende evne og vilje til å jobbe skikkelig med saker vist seg å være en fordel.