Fredag 30. desember 2016
Oppgitt: Johan Osuldsen i Norsk sceneinstruktørforening mener at regissører må kunne forvalte sin egen kunst økonomisk.
• NRK har sagt opp tidligere tariffavtale med regissører • Regissørforening stevner NRK for arbeidsretten
NRK vil kjøpe ut regissører
Populær: Julekalenderen «Snøfall» er en av NRKs påkostede seriesatsinger. FOTO: LENA SAUGEN, NRK
Ivar Køhn
NRK krangler med regissører om retten til å vise tv-­serier på alle plattformer til evig tid. Norsk scenekunstforening mener regissørene skal eie sin egen kunst.

tv

Denne måneden har jule­kalenderen «Snøfall» vært en stor suksess for NRK, med et snitt på 940.000 seere per episode. På nett-tv er serien tilgjengelig i tre uker til, men statskanalen jobber nå for at programmene deres skal være tilgjengelige til evig tid. Det har skapt grobunn for en stor konflikt med regissørene.

I januar sa NRK opp tariffavtalen med Norsk scene­instruktørforening, og etter nesten et år med forhandlinger, har partene fortsatt ikke kommet til enighet. Striden står om hvorvidt kringkasteren kan kjøpe regissørenes rettigheter for en engangssum.

– Det er merkelig at NRK opptrer som en stor, kommersiell aktør og vil eie regissørenes åndsverk. Forfattere, regissører og komponister bør kunne forvalte sin egen kunst økonomisk, sier Johan Osuldsen, leder i Norsk sceneinstruktørforening.

Foreningen organiserer teaterregissører, men også regissører som jobber med tv-drama og i NRK Radioteatret. Norsk filmforbund har også vært med i flere av forhandlingsmøtene med NRK.

– Vi er veldig klar over at vi lever i en annen mediehverdag enn tidligere, og vi er villige til å samarbeide. Men NRK vil bruke regissørenes åndsverk som de selv ønsker, og det oppleves som et ultimatum, sier Osuldsen.

Fakta

Regissører mot NRK:

• I januar sa NRK opp tariff­avtalen med Norsk sceneinstruktørforening.

• Avtalen sikret regissørene betaling dersom tv- og radioprogrammer de hadde laget, ble sendt i reprise.

• Nå vil NRK betale regissører en engangssum for å få ubegrenset rett til å vise tv-serier som kanalen selv har produsert.

• Regissørene vil ikke gå med på dette prinsippet.

– Uro i rekkene

I tariffavtalen som nå er sagt opp, var regissørene sikret betaling dersom tv- eller radioprogrammer ble sendt i reprise. Nå vil imidlertid statskanalen ha mulighet til å legge ut programmene på nett, slik at de er tilgjengelige alltid.

For summen de betaler, vil de også kunne sende så mange repriser på tv eller radio som kanalen ønsker.

– Dette skaper veldig uro i rekkene, og jeg er ikke sikker på om NRK er klar over hva dette kan bety for norske regissører. Kompensasjonen for åndsverk er en av grunnene til at den skandinaviske modellen er god, og at det er mulig å leve av dette yrket, sier Osuldsen.

Han påpeker at det ikke er så ofte kunstnere opplever en stor suksess:

– Men de gangene det klaffer og man treffer tidsånden, er det veldig ugreit om man ikke skal kunne nyte godt av det og den økonomiske gevinsten det gir.

Det siste året har ikke regissørene kunnet bruke den gamle tariffavtalen i kontraktforhandlinger med NRK.

– Det er en vanskelig situasjon for enkeltregissører. Det tar selvfølgelig fokus vekk fra arbeidet regissørene skal gjøre, når de havner i lange rekker med møter om avtaleverk, sier Osuldsen.

Norsk sceneinstruktørforening kommer til å stevne NRK for arbeidsretten, i en sak som har sammenheng med denne konflikten, forteller lederen.

Dramatikerne forhandler

Også Skuespillerforbundet og Dramatikerforbundet har forhandlet med NRK om muligheten til å kjøpe rettigheter for en engangssum. NRK inngikk en ny avtale om dette med skuespillerne i fjor, men har ennå ikke kommet til enighet med dramatikerne.

Avtalen med Skuespillerforbundet gir NRK «en eksklusiv, stedsuavhengig, ubegrenset og evigvarende rett til eksemplarfremstilling og tilgjengeliggjøring av hele eller deler av produksjonen for allmennheten på enhver kjent og ukjent teknisk plattform og uavhengig av distribusjonsmåte».

Prinsippet gjelder for produksjoner som NRK selv har produsert. Ved videresalg av programmene får skuespillerne royalty-penger.

Dramatikerforbundets leder Monica Boracco sier at det ligger an til at Dramatiker­forbundet inngår en midlertidig avtale med NRK på tre år, der NRK får ubegrenset visningsrett på sine plattformer.

– Vi har gitt oss på det prinsippet, forutsatt at vi får en betraktelig høyere del av inntektsstrømmen fra andre steder, som for eksempel royal­ties, sier Boracco.

Hun forteller at det gjenstår å bli enige om hvor stor engangssummen til dramatikerne skal være.

– Forutsetningen for å inngå en midlertidig avtale er også at NRK forplikter seg til å finne fram til en ordning med betaling for bruk av rettigheter, sier forbundslederen.

– Ikke relevant lenger

Ivar Køhn, dramasjef i NRK, mener at måten vi ser tv på i dag, tilsier at avtalene med rettighetshaverne må endres.

– Tariffavtalen med Norsk sceneinstruktørforening stammer fra den tida da det var faste regissører i Fjernsynsteatret. Måten den er bygd opp på, er ikke relevant lenger, sier han.

Køhn påpeker at tv-serier som «Snøfall», «Kampen for tilværelsen» og «Mammon» er store investeringer for NRK, og at det er viktig for norsk drama at seriene er tilgjengelige for seerne på de plattformene de bruker.

– Regissørene er ikke imot at programmene er tilgjengelige, men de vil bli kompensert ordentlig for det?

– Jeg har forståelse for at de må kompenseres, men det er veldig sjelden at vi bruker penger på å sende ting i reprise, som den gamle avtalen dreide seg om. Hvis vi i stedet forhåndsbetaler for ubegrensede rettigheter på våre egne plattformer, er det kanskje penger som mange ikke har fått før, sier dramasjefen.

– Hvorfor er det så viktig for NRK å kjøpe rettighetene for en engangssum?

– Det er mye bedre for oss å investere det vi skal, når vi investerer, i stedet for å måtte betale enda mer noen år seinere. Det er sannsynligvis mer kostnadseffektivt. Men vi gjør ikke dette for at regissørene skal tjene mindre penger; dette vil koste oss mer enn å beholde den gamle avtalen, sier Køhn.

mari.vollan@klassekampen.no

Artikkelen er oppdatert med nytt sitat fra Monica Boracco.

Artikkelen er oppdatert: 2. januar 2017 kl. 12.35
Lørdag 21. oktober 2017
Seksuell trakassering er ofte tydelig i bransjer med skeiv maktfordeling, sier Åse Kleveland. Nå vil filmprodusenter og politikere ha inn flere kvinner bak kamera.
Fredag 20. oktober 2017
Skuespillere opp­lever mer enn dobbelt så mye seksuell trakassering på jobb som andre arbeidstakere. Men ingen av de største teatrene i Norge satte i gang tiltak etter at tallene ble kjent i 2010.
Torsdag 19. oktober 2017
Fire av de sju arkitektgruppene som deltok i konkurransen om å tegne nytt regjeringskvartal har klaget på Statsbygg. De mener gruppen som vant anbudet fikk vinneroppskriften allerede i 2015.
Onsdag 18. oktober 2017
Flere norske film­arbeidere går nå ut på sosiale medier og forteller om seksuell trakassering på jobb. – Det er så lett å le det bort, sier skuespiller Renate Reinsve.
Tirsdag 17. oktober 2017
Mens den ene søndagsavisa etter den andre er blitt lagt ned, har Bergens­avisen gitt søndagsavisa et nytt liv i digitalt format. Dermed har avisa også blitt årets pressestøttevinner.
Mandag 16. oktober 2017
– All skriveteknikk handlar om å få lesaren til å sjå verda, seier Finn Iunker. Han er ute med boka «Stemmer fra Israel».
Lørdag 14. oktober 2017
I regjeringens budsjettforslag får ikke kunstnerorganisasjonene oppnevne komiteene som deler ut kunstner­stipend. – Krakelering av makts­predningen, mener Hilde Tørdal i Norske billedkunstnere.
Fredag 13. oktober 2017
Regjeringen vil kutte hardt i presse­støtten til de største mottakerne, som Dagsavisen, Vårt Land og Klassekampen. Men KrF i sin nye vippeposisjon på Stortinget kan sette foten ned.
Torsdag 12. oktober 2017
Even Tømte mistet jobben etter fire år som «fastlanser» i Bistandsaktuelt. – Vi ble stadig minnet på at vi var annenrangs medlemmer av redaksjonen, sier Tømte.
Onsdag 11. oktober 2017
Det er to år til Norge skal være hovedland under Frankfurt-messa, men norske agenter merker allerede «Frankfurt-effekten». – Det gir oss et momentum, sier Gina Winje.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk