Torsdag 22. desember 2016
KRISEMØTE: Amedias distribusjonssjef Arne Sletholt (i midten med ryggsekk) mener avtalen med distributøren Kvikkas bør sies opp. I går møtte representanter for mediebransjen samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (nummer tre fra venstre).
Avisenes egne sms-undersøkelser viser at inntil hver fjerde abonnent ikke får lørdagsavisa:
Vil gi Kvikkas sparken
Undersak

Kostet 14 millioner før start

Ingen vet foreløpig hvor store ekstrakostnader landets aviser er blitt påført etter at regjeringen ga Kvikkas ansvaret for å levere lørdags­avis til nærmere 80.000 abonnenter.

Allerede før Kvikkas overtok, var kostnadene til forberedende tiltak kommet opp i 14 millioner kroner totalt. Dette er såkalte direktekostnader, som økte utgifter til distribusjon, transport fra trykkeriene og ulike systemtilpasninger.

I denne beregningen har mediebedriftene ikke tatt med ekstrautgifter som følge av manglende levering, for eksempel:

• Tapte opplags- og annonseinntekter, både som følge av oppsigelser og abonnenter som ikke fornyer avtalen.

Rabatter til abonnenter som ikke har fått avisa.

Økte trykkerikostnader til ekstraopplag.

• Økt bemanning av kundeservice for å håndtere alle klagene.

– I tillegg har to av Amedias aviser opprettet egne bud­ruter for å overta i områder hvor Kvikkas ikke har klart å levere, sier Arne Sletholt, direktør for Amedia Distribusjon.

Avisbransjen kan dokumentere at lørdagsavisene kommer fram til langt færre abonnenter enn Kvikkas hevder. – Avtalen er misligholdt og bør sies opp, sier Amedias distribusjonssjef Arne ­Slet­holt.

Medier

I går formiddag var det nok et krisemøte mellom avisbransjens representanter og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Med seg til møtet hadde Mediebedriftenes Landsforening (MBL) tall som skal dokumentere at leveringskvaliteten til Kvikkas er langt dårligere enn selskapet selv hevder.

Som Klassekampen omtalte tirsdag, har seks aviser gjennomført sms-undersøkelser blant sine abonnenter. Resultatet viser at 13 til 24 prosent av respondentene ikke mottok lørdagsavisa lørdag 10. september (se grafikk).

Tallet er høyt, særlig med tanke på at dette var den sjette lørdagen med Kvikkas som distributør, og at feilmarginen innen avisdistribusjon normalt ligger på 1–2 promille.

Arne Sletholt, direktør for Amedia Distribusjon, mener undersøkelsen gir et riktig bilde av hvor alvorlig situasjonen er blitt for de 40 Amedia-avisene som distribueres av Kvikkas på lørdager.

– Vi plukket ut aviser som vi visste har opplevd problemer. Men vi kunne like gjerne ha plukket ut andre som er enda mer berørt, sier Sletholt.

Fakta

Lørdagsaviser i fare:

• 5. november overtok logistikkselskapet Kvikkas ansvaret for å distribuere lørdagsaviser i grisgrendte strøk.

• I alt 15 prosent av det samlede avisopplaget ble tidligere delt ut av Posten, om lag 128.000 eksemplarer.

• Av dette har Kvikkas fått ansvaret for om lag 78.000. Resten skal avishusenes egne budtjenester ta seg av.

Ønsker «radikal endring»

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har tidligere gitt uttrykk for at leveringskvaliteten til Kvikkas ikke har vært så ille som medie­bransjen har hevdet. I et leser­innlegg 16. november skrev han at «de aller fleste mottar lørdagsavisen sin som før».

Sletholt mener statsråden nå bør ha tilstrekkelig dokumentasjon til å se at Kvikkas er milevis unna å levere i tråd med kontrakten.

– I møtet med Solvik-Olsen ba dere om at det må skje «en radikal endring». Mener du at avtalen må sies opp?

– Ja, det hadde vært å håpe. Men vi er foreløpig ikke blitt forespeilet at det er en aktuell løsning fra departementets side.

Kvikkas er også blitt bedt om å levere grunnlagsmaterialet for sine avviksrapporter. Disse tegner et helt annet bilde. For to uker siden var leveringsprosenten ifølge Kvikkas 98 for Sør-Norge, og 100 for Nord-Norge.

– Vi har ingenting å frykte ved å overlevere alle våre tall, og regner med at departementets konklusjon vil være at avtalen om at Kvikkas skal levere tilnærmet 100 prosent, er misligholdt, sier Sletholt.

Skal gå gjennom tallene

Samferdselsministeren sier til Klassekampen at departementet vil gjennomgå tallene fra MBL og Kvikkas nøye.

– Vi må se om vi kan komme fram til et felles virkelighetsbilde, sier Solvik-Olsen.

– Tror du på tallene fra sms-undersøkelsene som de seks avisene har utført?

– Jeg vil ikke tro på noen av partene før vi har gått inn og sett nærmere på dette. Nå må vi finne ut hvor feilene oppstår. Det er uansett ikke akseptabelt hvis det viser seg at staten betaler for en tjeneste som ikke blir levert.

– I så fall, kan det bli aktuelt å heve kontrakten?

– Det blir i så fall en sak for jurister. Men om det stemmer at noen aviser har så høy feilprosent som 25, er det svært kritikkverdig.

jonas.braekke@klassekampen.no

Torsdag 26. april 2018
Et uavhengig byrå må telle publikum i kulturlivet etter etnisk tilhørighet, klasse og legning, mener kulturprodusent. Ledere ved norske museer og teatre er skeptiske.
Onsdag 25. april 2018
Departementet ba 300 kulturarbeidere si sin mening om 14 trender via mentometerknapper. Svarene kan forme framtidas kultur­politikk.
Tirsdag 24. april 2018
Sakprosaforfatternes leder langer ut mot Tanums inntog i Coop-­butikkene. – Bokhandelkjedenes ensretting blir småtteri sammenliknet med dette, sier Tore Slaatta.
Mandag 23. april 2018
Tre av fire bøker som promoteres i Coop-butikkene kommer nå fra Tanums eget eierforlag, Cappelen Damm. Av de ti mest solgte bøkene er det bare to ­bøker fra konkurrerende forlag.
Lørdag 21. april 2018
Mens Oslo bruker milliarder på nye museer, opplever kunstnere at høye leiepriser og mangel på atelierer presser dem ut av hovedstaden.
Fredag 20. april 2018
I Danmark har universitetene vært selvstyrte siden 2003. Det har vært en katastrofe for den akademiske friheten, mener professor Heine Andersen.
Torsdag 19. april 2018
Valgkomiteen vil kaste hele det sittende styret i Mentor Medier. Klokt, mener tidligere Vårt Land-direktør Magne Lerø.
Onsdag 18. april 2018
Mentor Medier-sjef Per Magne Tveiten får kritikk fra flere i sitt eget styre for håndteringen av Vårt Land-konflikten. ­– Vi ble ikke godt nok informert om konflikten i konsernet, sier Jens Barland.
Tirsdag 17. april 2018
Når etablerte media blir stengde eller kjøpte av statslojale eigarar, er digitale reportarnettverk eit svar.
Mandag 16. april 2018
Svein Tindberg makter å gjøre fire unge menneskers personlige livshistorier til objektivt og gripende teater.

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk