Du kan bla til neste sideBla med piltastene

Norsk bokbransje trapper opp innsatsen mot utlandet – men hvor mye penger ligger det i litterær eksport?

Satser stort – tjener lite

Stor tro på Frankfurt: I 2019 skal Norge være hovedland ved bokmessa i Frankfurt, og norsk bokbransje forbereder seg på å få solgt en rekke norske forfattere til utlandet før og under messa. Men i de fleste tilfeller blir verken forfattere eller forlag rike på et utenlandssalg – som oftest genererer det ikke mer enn noen få tusenlapper. Foto: Daniel Roland, Afp/Scanpix

Norske forlag bygger opp agenturene for å stille forberedt til bokmessa i Frankfurt i 2019, når Norge er hovedland. Men inntektene er små.

I 2019 skal Norge være hovedland ved bokmessa i Frankfurt, og som Klassekampen skrev i går, trapper norske forlag opp agenturene sine for å stille best mulig forberedt. Hos Aschehoug har agenturet skiftet navn til Oslo Literary Agency og doblet bemanningen. Cappelen Damm Agency ansatte for to uker siden profilerte Anette S. Garpestad, kjent som Bokdama, som informasjonssjef, og Gyldendal har på sin side inngått et samarbeid med det danske agenturet Copenhagen Literary Agency.