Klassekampen.no
Torsdag 15. desember 2016
EM: Drukner i spillreklame.
Håndball-EM er blitt en arena for pushing av utenlandske bettingselskaper.
Spillreklame

TV3 har overtatt rettighetene til håndball-EM for kvinner fra TV 2, og kommentator Harald Bredeli er byttet ut med kommentator Daniel Høglund. Det kan nok seerne leve med. Verre er det at den nye kanalen drukner håndball-sendingene med spillreklame for Betsson og Unibet.

Slik reklame er dobbelt skadelig. Den vil åpenbart skape flere spillavhengige og påfølgende personlige tragedier. Dessuten er disse kommersielle selskapene en aggressiv konkurrent til Norsk Tipping som årlig bidrar med 3,5 milliarder kroner til idrett, kultur og humanitære formål. Unibet og de andre internasjonale gigantene bidrar med 0,0.

Derfor er denne typen spillreklame i utgangspunktet forbudt i Norge. Årsaken til at TV3 likevel viser den, er EUs såkalte senderlandsprinsipp. Prinsippet er i tråd med den grunnleggende ideen i EU: Det er myndighetene i landet der produsenten, tjenesteleverandøren eller kringkastingsselskapet holder til, som skal regulere. En vare som er lovlig i ett EU-land, er dermed lovlig i alle andre EU-land. En tv-stasjon som sender fra Storbritannia, er underlagt britiske regler, ikke norske.

På denne måten bryter EU-systemet ned demokratiet i enkeltlandene. Det hjelper ingenting at et massiv flertall i befolkningen og på Stortinget er mot denne typen spillreklame. Dette avgjøres av EU. Punktum.

Tv-selskapene benytter naturligvis denne ordningen for alt den er verdt. På samme måte som internasjonale monopoler sørger for å legge «hovedkontoret» og skatteinntektene til landene med lavest reguleringer og lavest skatt, sender de internasjonale tv-gigantene fra London, der reklamereguleringene er svake. Det er selvsagt en ren omgåelse av regelverket når en norskspråklig kanal som utelukkende sender til Norge, later som den er britisk. Men det betyr ingenting.

Svenskeide MTG (TV3) startet moroa, men TVNorge har fulgt det dårlige eksemplet etter å ha blitt kjøpt opp av amerikanske Disccovery. For dette er ekstremt lønnsomt. Medietilsynet har beregnet at det i sesongen 2015/16 ble omsatt «ulovlig» spillreklame i norske tv-kanaler for 742 millioner kroner, en økning på over 20 prosent fra året før. Det er grunn til å tro at TV3 og TVNorge delvis finansierer oppkjøpet av sportsrettighetene med slike midler. Taperen er TV 2 som sender fra Norge og respekterer norske reklameregler.

Idretten sjøl, som er helt avhengig av inntektene fra Norsk Tipping, er med på å undergrave egne interesser. Det er riktignok det europeiske forbundet som selger håndballrettighetene til EM, men Norge har en sterk stilling i denne organisasjonen og kunne utvilsomt ha presset på for å legge inn klausuler mot spillreklame. I stedet er rettighetene for EM i 2020 – som skal gå i Norge – også solgt til TV3 uten noe krav om at selskapet skal følge norske regler.

Aller mest tankeløse er imidlertid Norges Fotballforbund som helt på egenhånd har solgt rettighetene til eliteserien til Discovery. Alle norske seriekamper blir fra neste sesong ledsaget av massiv reklame for kommersielle, utenlandske bettingselskaper.

paul.bjerke@de-facto.no

Paul Bjerke er professor ved Høgskulen i Volda og forskningsleder i De Facto. Han skriver i Klassekampen hver torsdag.

«Idretten sjøl er med på å undergrave egne interesser»

Artikkelen er oppdatert: 4. januar 2017 kl. 14.14

Klassekampen benytter informasjons­kapsler (cookies) så vi kan gi deg bedre service, og for å holde styr på om du er logget inn på våre tjenester. Du kan lese mer om vår bruk av informasjons­kapsler her.

Lukk